Blog

Naturalne spalacze tłuszczu – czy działają?

Autorką artykułu jest dietetyczka Natalia Szwed-Kisielewicz

Dostępne na rynku naturalne spalacze tłuszczu mają na celu wspomaganie odchudzania i zmniejszenie gromadzenia się tkanki tłuszczowej. Zwolennicy twierdzą, że naturalne spalacze tłuszczu mogą zwiększać metabolizm tłuszczu bez wysiłku lub z niewielkim wysiłkiem. Jest to szybki przepis na rozwiązanie złożonego problemu jakim jest bez wątpienia nadwaga czy otyłość, ale czy skuteczny? 

Co znajdziesz w tym artykule?

Naturalne spalacze tłuszczu czy dieta redukcyjna?

Naturalne spalacze tłuszczu dają nadzieję na szybkie i bezbolesne odchudzanie, ale niestety na tym się kończy. Żeby zgubić zbędne kilogramy niezbędne jest utrzymanie ujemnego bilansu kalorycznego. Dieta redukcyjna, jak sama nazwa wskazuje jest ukierunkowana na redukcję tkanki tłuszczowej. To jest jedyny sposób na zgubienie zbędnych kilogramów. Naturalne spalacze tłuszczu mogą trochę pomóc, ale jest to raczej subtelny dodatek.

Naturalne spalacze tłuszczu- co to jest?

Terminem “naturalne spalacze tłuszczu” określa się grupę suplementów diety, które mają na celu przyspieszyć proces redukcji tkanki tłuszczowej. Odbywa się to poprzez różne mechanizmy jak np. zwiększenie metabolizmu tłuszczów, zwiększenie termogenezy (produkcję ciepła), hamowanie apetytu, zmniejszenie wchłaniania tłuszczów czy przyśpieszenie przemiany materii. Brzmi zachęcająco, jednak rzeczywisty wpływ tych substancji jest raczej znikomy. Poniżej opisuję kilka najbardziej znanych naturalnych spalaczy tłuszczu. 

Naturalne spalacze tłuszczu – rodzaje

W oparciu o dostępne dane tylko kilka substancji rzeczywiście ma pewne właściwości, które poprawiają metabolizm tłuszczu. Należy jednak zaznaczyć, że w przypadku większości tych substancji brakuje jednoznacznych dowodów naukowych wskazujących na ich skuteczność. 

kawa 2

Kofeina 

Występuje naturalnie w liściach krzewu herbacianego oraz ostrokrzewu paragwajskiego mate, nasionach kawy, kakao, guaranie i 60 innych gatunkach roślin. Wykazano, że kofeina wywołuje krótkotrwałe efekty termogeniczne oraz wpływa na utlenianie tłuszczu. Wspomniane efekty są na ogół niewielkie i bardziej spójne u osób o niskim nawyku spożywania kofeiny. Należy podkreślić, że wrażliwość na kofeinę może zostać utracona po pewnym czasie, ze względu na wzrost tolerancji który występuje już po kilku dniach regularnego spożycia kofeiny. 

Zielona herbata

Preparaty z zielonej herbaty stosowane są jako środki wspomagające odchudzanie i utrzymanie wagi. Opublikowano szereg badań oceniających rolę zielonej herbaty w utracie wagi, jednak skuteczność preparatów z zielonej herbaty w odchudzaniu pozostaje niejasna. Preparaty z zielonej herbaty powodują niewielką utratę wagi u osób dorosłych z nadwagą lub otyłością, jednak nie wykazano jak dotąd silnego związku pomiędzy regularnym spożywaniem zielonej herbaty, a trwałą redukcją masy ciała. 

zielona kawa

Zielona kawa

Zielona kawa to niepalone ziarna pozyskiwane z kakaowca, którym przypisywane jest działanie odchudzające. Badania nad skutecznością zielonej kawy w redukcji masy ciała wydają się obiecujące. Okazuję się, że przyjmowanie zielonej kawy może sprzyjać utracie wagi, jednak wielkość efektu jest niewielka. 

Kapsaicyna

Kapsaicyna to związek chemiczny odpowiedzialny za ostry, piekący smak chili. Badania wykazały, że chili (a konkretnie kapsaicyna) pomaga kontrolować wagę i może pomóc w odchudzaniu przy jednoczesnej modyfikacji diety. Efekt ten jest wynikiem lepszej kontroli insuliny oraz zwiększenia termogenezy. 

CLA

Sprzężony kwas linolowy (CLA) jest obecny w produktach pochodzenia zwierzęcego, a dokładniej w nabiale oraz czerwonym mięsie. Wyniki badań dotyczące wpływu CLA na redukcję masy ciała są niejednoznaczne. Co więcej, niektóre badania wykazały negatywny wpływ CLA na metabolizm glukozy i profil lipidowy. 

Więcej na temat wpływu zielonej herbaty i kawy, kapsaicyny oraz CLA na redukcję masy ciała pisaliśmy w artykule o suplementach na odchudzanie

L- karnityna

L-karnityna jest dostarczana w pokarmie głównie z mięsem. Główną rolą L-karnityny jest transport kwasów tłuszczowych z cytoplazmy do mitochondriów, gdzie w późniejszym etapie uwalniania jest energia. L-karnityna może mieć pozytywny wpływ na poprawę masy ciała i BMI tylko u osób z nadwagą i otyłością w połączeniu z innymi modyfikacjami stylu życia. 

Naturalne spalacze tłuszczu- przyprawy

Imbir, kurkuma i pieprz powinny zagościć w kuchni każdego z nas. To naturalne spalacze tłuszczu, które działają tylko w towarzystwie zdrowej i zbilansowanej diety oraz aktywności fizycznej. Przyjrzyjmy się im zatem bliżej.

Imbir

W badaniach wykazano, że spożycie imbiru obniża poziom glukozy na czczo oraz zwiększa poziom “dobrego” cholesterolu HDL, ale nie ma wpływu na poziom insuliny, trójglicerydów, cholesterolu całkowitego oraz poziom “złego” cholesterolu LDL. Badania wykazały, że suplementacja imbirem w celu redukcji tkanki tłuszczowej jest skuteczna tylko w połączeniu z modyfikacjami stylu życia takimi jak kontrola diety i aktywność fizyczna. 

Kurkuma (kurkumina)

Kurkumina oddziałuje na białą tkankę tłuszczową, upośledza adipogenezę (rozwój komórek tkanki tłuszczowej), hamuje stan zapalny, zmniejsza hiperglikemię i uwrażliwia tkanki na insulinę. 

Pieprz (piperyna)

Badania nad związkiem piperyny i redukcji tkanki tłuszczowej są obiecujące. Piperina wzmacnia funkcje bariery jelitowej i hamuje wchłaniania jelitowe kwasów tłuszczowych.

Czy naturalne spalacze tłuszczu są skuteczne?

Jak widzisz naturalne spalacze tłuszczu w rzeczywistości “spalaczami” nie są jak wmawiają nam ich producenci. Oczywiście istnieje kilka substancji, które pozytywnie wpływają na redukcję tkanki tłuszczowej. Takimi naturalnymi spalaczami tłuszczu są np. kofeina czy niektóre przyprawy. Warto jednak pamiętać, że naturalne spalacze tłuszczu należy traktować tylko jako subtelny dodatek do zdrowej i zbilansowanej diety. Niestety nadal wiele osób kusi się na naturalne spalacze tłuszczu mające przyspieszyć spalanie tkanki tłuszczowej. Takie zabiegi mogą prowadzić jedynie do frustracji i uszczuplenia portfela.

Źródła:

  • Tabrizi R, Saneei P, Lankarani KB, Akbari M, Kolahdooz F, Esmaillzadeh A, Nadi-Ravandi S, Mazoochi M, Asemi Z. The effects of caffeine intake on weight loss: a systematic review and dos-response meta-analysis of randomized controlled trials. Crit Rev Food Sci Nutr. 2019;59(16):2688-2696. doi: 10.1080/10408398.2018.1507996. Epub 2018 Oct 18. PMID: 30335479.
  • Jurgens TM, Whelan AM, Killian L, Doucette S, Kirk S, Foy E. Green tea for weight loss and weight maintenance in overweight or obese adults. Cochrane Database Syst Rev. 2012 Dec 12;12(12):CD008650. doi: 10.1002/14651858.CD008650.pub2. PMID: 23235664; PMCID: PMC8406948.
  • Onakpoya I, Terry R, Ernst E. The use of green coffee extract as a weight loss supplement: a systematic review and meta-analysis of randomised clinical trials. Gastroenterol Res Pract. 2011;2011:382852. doi: 10.1155/2011/382852. Epub 2010 Aug 31. PMID: 20871849; PMCID: PMC2943088.
  • Varghese S, Kubatka P, Rodrigo L, Gazdikova K, Caprnda M, Fedotova J, Zulli A, Kruzliak P, Büsselberg D. Chili pepper as a body weight-loss food. Int J Food Sci Nutr. 2017 Jun;68(4):392-401. doi: 10.1080/09637486.2016.1258044. Epub 2016 Nov 29. PMID: 27899046.
  • Lehnen TE, da Silva MR, Camacho A, Marcadenti A, Lehnen AM. A review on effects of conjugated linoleic fatty acid (CLA) upon body composition and energetic metabolism. J Int Soc Sports Nutr. 2015 Sep 17;12:36. doi: 10.1186/s12970-015-0097-4. PMID: 26388708; PMCID: PMC4574006.
  • Askarpour M, Hadi A, Miraghajani M, Symonds ME, Sheikhi A, Ghaedi E. Beneficial effects of l-carnitine supplementation for weight management in overweight and obese adults: An updated systematic review and dose-response meta-analysis of randomized controlled trials. Pharmacol Res. 2020 Jan;151:104554. doi: 10.1016/j.phrs.2019.104554. Epub 2019 Nov 17. PMID: 31743774.
  • Park SH, Jung SJ, Choi EK, Ha KC, Baek HI, Park YK, Han KH, Jeong SY, Oh JH, Cha YS, Park BH, Chae SW. The effects of steamed ginger ethanolic extract on weight and body fat loss: a randomized, double-blind, placebo-controlled clinical trial. Food Sci Biotechnol. 2019 Oct 11;29(2):265-273. doi: 10.1007/s10068-019-00649-x. PMID: 32064135; PMCID: PMC6992804.
  • Bradford, P. G. (2013). Curcumin and obesity. BioFactors, 39(1), 78–87. doi:10.1002/biof.1074 
  • Wang W, Zhang Y, Wang X, Che H, Zhang Y. Piperine Improves Obesity by Inhibiting Fatty Acid Absorption and Repairing Intestinal Barrier Function. Plant Foods Hum Nutr. 2021 Dec;76(4):410-418. doi: 10.1007/s11130-021-00919-2. Epub 2021 Sep 30. PMID: 34591253.

Podobne artykuły