Blog

Wpływ reklamy medialnej na wybory żywieniowe konsumentów

Autorka artykułu: Martyna Żmuda-Trzebiatowska (IG: @zdrowostki)

Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się, czy reklama medialna, albo wygląd etykiety artykułu spożywczego może mieć wpływ na Twoje wybory żywieniowe? Jeżeli nigdy nad tym nie rozmyślałeś, to może teraz nadszedł moment na małą refleksję i przeanalizowanie kilku istotnych faktów. Jak się okazuje, reklama, którą widzisz w telewizji, Internecie, gazecie, czy usłyszysz w radio ma znaczący wpływ na Twoje decyzje. Czy w takim razie dokonujemy świadomych wyborów? Czy jednak wpadamy w pułapkę dobrze przemyślanej strategii marketingowej producentów?

Ludzie mają do czynienia z reklamą od najdawniejszych czasów. Jednak dopiero teraz, ma ona swoje lata świetności i zaskakująco przybiera na sile. Jak się okazuje, każdego dnia dociera do nas ok. 3500 przekazów marketingowych, które w jakiś sposób wpływają na nasze decyzje i wybory.

 Obecnie, reklamy są częścią życia praktycznie każdego człowieka. Oddziałują na jego zmysły, przerywają programy telewizyjne i filmy, są obecne na ogromnych bilbordach, a wzmianki reklamowe w czasopismach, odciągają uwagę od czytania ciekawych artykułów. Z uwagi na to, że reklamy na stałe zagościły w codziennym życiu człowieka, producenci wykorzystają ową sytuację do spełnienia własnych potrzeb jakim jest uzyskanie atencji klienta, wywarcie na nim chęci posiadania danego produktu, co w efekcie daje im zysk finansowy.

Reklama to niewątpliwe najlepiej zauważalne i najbardziej błyskotliwe narzędzie marketingowe. We współczesnym świecie jej ważność nieustannie wzrasta. Produkt, który nie jest reklamowany w zasadzie nie istnieje na rynku. Bez reklamy nawet najbardziej spektakularny pomysł, czy przedmiot staje się niewidzialny. W obecnych czasach, gdzie rynek jest przepełniony nadmiarem podobnych do siebie produktów, udaje się sprzedać tylko to, co w idei konsumenta kojarzone jest z czymś miłym, przyjemnym i użytecznym.

Każdy z nas ma  przeświadczenie, że działa zgodnie ze swoimi indywidualnymi intencjami, a nasze wybory są podyktowane własnymi przemyśleniami, na które nikt i nic nie ma wpływu. Jak widać realia są inne, bowiem nawet zwykłe przeczytanie gazetki promocyjnej produktów spożywczych, które obfitują w krzykliwe hasła, oddziaływuje na naszą podświadomość i zachęca do wybrania takiego, a nie innego produktu. Badania potwierdzają siłę wpływu reklam na preferencje konsumenta, bowiem z roku na rok obserwuje się wzrost sprzedaży reklamowanych artykułów spożywczych. Słowa i zdania i ich hipnotyczne działanie rzeczywiście są znakomitą techniką zachęcającą do kupna. Aktualnie najczęściej powtarzanymi słowami na etykiecie produktów spożywczych są „bez cukru, glutenu, GMO, konserwantów, barwników, aromatów, syropu glukozowo-fruktozowego, czy olej palmowego”, „nie zawiera”, „naturalne, bądź prosto z natury”. Oczywiście podobnych haseł jest znacznie więcej, ale te wymienione wyżej wydają się być najczęstszymi.

Czy reklama produktu spożywczego oddziaływuje na sferę psychiczną człowieka?

Odpowiedź brzmi: tak! Okazuje się, że świetnie wpływa ona na nasze emocje. Dobrze przemyślana strategia marketingowa podkreśla głownie pozytywne stany. Najczęściej są one związane z konsumowaniem danego produktu spożywczego i płynącą z tego radością. Bardzo dobrym przykładem jest reklama Kinder Bueno, która kusi takimi hasłami jak „pozwól się rozpieszczać”. Dodatkowo, spot opatrzony jest sensualną muzyką, która wyraźnie oddziałuje na zmysły człowieka oraz dźwiękami chrupania, przez co jeszcze mocniej wpływają na jego emocje. Radość jest stanem bardzo chętnie używanym w reklamie, ponieważ kojarzy się głownie z pozytywnymi emocjami.

group of schoolgirls taking lunch at school cafeteria together

Reklama medialna produktów spożywczych kontra dzieci

Rynek produktów spożywczych, które są skierowane na najmłodszych powiększa się nieustannie. Okazuje się, że reklamy żywności mają swój duży udział we wzroście ilości spożywanych przez dzieci przekąsek, co źle wpływa na ich nawyki żywieniowe. Świat reklam w tej grupie wiekowej jest na tyle popularny, że stanowi aż 11% wszystkich oglądanych przez nich programów. Z uwagi na to, stratedzy reklamowi tworzą kampanie, których głównymi odbiorcami są najmłodsi. Kreują reklamy, do których wykorzystują znane i popularne postacie z bajek.

Wszystko jest zazwyczaj opatrzone atrakcyjnymi i ruchliwymi elementami, melodią, krzykliwymi kolorami, a także animacjami, które na długo pozostają w pamięci odbiorcy. Bohater, który występuje w reklamie staje się najlepszym przyjacielem dziecka, co po raz kolejny wzmacnia proces skłonności na perswazję. Niestety najmłodsi odznaczają się dużą ufnością i brakiem asertywności i patrzą na reklamę nie w sposób obiektywny, a dosłowny. Ciekawym jest również, że u dzieci prawdopodobieństwo, że zapamiętają jakiś produkt reklamowany w telewizji jest trzykrotnie wyższy niż u dorosłych.

Dobrze przemyślana strategia marketingowa, która jest nakierowana na dzieci, ma za cel nakłonić najmłodszego do tego, aby namówiło ono swoich rodziców do kupna konkretnego produktu. Co więcej, reklamy działają na tyle sprytnie, że niewinnie starają się wmówić małym odbiorcom, że nie posiadając danego artykułu stają się oni automatycznie gorsi  niż ich rówieśnicy. Reklama kreuje w oczach dziecka świat magiczny, często bajkowy. Zaciekawia, pobudza wyobraźnię i mocno zachęca do oglądania. Przedstawiany produkt spożywczy jest zazwyczaj elementem spotu reklamowego, dzięki któremu wszystko staje się lepsze.

Bardzo dobrym przykładem jest dinozaur z reklamy Danonków, który zabiera dzieci na wycieczkę i aby mieć siły do wędrówki, je ze smakiem reklamowany jogurt. Dziecko widząc, że jego ulubiona postać bajkowa konsumuje coś, co dodaje mu supermoc i energię również będzie chciało doznać tego samego. Efektem tego, będzie fakt, że podczas następnych zakupów spożywczych, reklamowane Danonki trafią do koszyka. Niestety połączenie ze sobą dużej ilości reklamowanych produktów spożywczych z młodzieńczą łatwowiernością, brakiem obiektywności,  a także brakiem aktywności fizycznej, co jest efektem spędzania zbyt wielu godzin przed telewizorem, kreuje w dzieciach nieodpowiednie nawyki żywieniowe.

Photo by JESHOOTS.COM on Unsplash

Co zrobić, żeby nie wpaść w pułapkę sprytnych chwytów marketingowych i świadomie dokonywać wyborów żywieniowych?

Pierwszą i zdecydowanie najważniejszą rzeczą jest fakt skrupulatnego czytania etykiet produktów spożywczych. Nie chodzi tutaj o redagowanie krzykliwych haseł, których zadaniem jest właśnie przykucie naszej uwagi, ale przyjrzenie się składowi i tabelce z wartościami odżywczymi.  To one w drodze dokonywania świadomych wyborów żywieniowych są najważniejsze. Przeanalizowanie składu pozwoli nam stwierdzić, czy dany produkt rzeczywiście można zaliczyć do grona dobrych i skusić się na jego zakup.

Niestety bardzo często zdarza się tak, że producenci za pomocą ciekawej reklamy i interesującej etykiety, maskują nie do końca dobrą jakość produktu. Można to zobrazować na przykładzie zwykłych ciastek. Wystarczy napisać że są to ciasteczka owsiane bądź wielozbożowe (obecnie bardzo modny trend żywieniowy), dodać hasło np. „bez GMO”, „bez syropu glukozowo-fruktozowego”, czy „bez oleju palmowego”, dopisać, że owe ciasteczka to źródło błonnika i składników mineralnych, a na koniec włożyć je do opakowania na którym widnieją zboża, zielone listki i informacja, że są one idealną formą przekąski.

Konsument, który podczas zakupów zasugeruje się jedynie ładną etykietą i oświadczeniami producenta nigdy nie będzie w stanie dokonać dobrego wyboru. Dlaczego? Dlatego, że bardzo często okazuje się, że  zapewnienia widniejące na opakowaniu nijak się mają do rzeczywistości. Używanie popularnych haseł pomaga zamaskować nieidealny skład produktu. Może się okazać, że wychwalane ciasteczka owsiane to tak naprawdę mieszanka cukru, oleju kokosowego ze zwykłą mąką pszenną i kilkoma procentami mąki pełnoziarnistej oraz dodatkami, które poprawiają teksturę, smak i zapach produktu. Producent przecież nie skłamał, że ciastka są owsiane, bez oleju palmowego i syropu glukozowo-fruktozowego. W składzie tych dodatków nie ma, ale za to są inne, równie niezdrowe jeśli będziemy je spożywać w nadmiarze. Czytanie składu nic nie kosztuje i pozwala dokonywać świadomych wyborów żywieniowych. A tylko trafne decyzje są w stanie zagwarantować nam zdrowe i komfortowe życie.

Autorka artykułu: Martyna Żmuda-Trzebiatowska (IG: @zdrowostki)

www.dietly.pl

Bibliografia

  1. Rosowska A. – „Wpływ reklamy medialnej na decyzje zakupowe kobiet w aspekcie badań własnych”, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Zarządzanie, 2012, s. 134-154
  2. Oziomek I., Tomaszewska-Pielacha M. – „Czynniki wypływające na czytanie przez konsumentów informacji na opakowaniach produktów żywnościowych”, Studies & Proceedings of Polish Association for Knowledge Management Nr 52, 2011, s. 26-34
  3. Kozłowska A.- „Reklama. Techniki perswazyjne”, OW SGH, Warszawa, 2011, s. 4
  4. Jaska E. – „Wpływ reklamy na postawy konsumentów jako element budowania przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa”, Handel Wewnętrzny, 1(354), 2014, s. 120-130
  5. Grzybek M., Szopiński W. – „Znaczenie reklamy w postrzeganiu i kształtowaniu decyzji zakupowych konsumentów z gmin wiejskich województwa podkarpackiego”, Problemy Rolnictwa Światowego, zeszyt 3, 2018, s.134–143
  6. Babicz-Zielińska E., Jeżewska-Zychowicz M. – „Wpływ czynników środowiskowych na wybór i spożycie żywności”, Handel Wewnętrzny, 2(355), 2015, s. 5-18
  7. Bryła M., Kulbacka E., Maniecka-Bryła I. – „Rola telewizji w kształtowaniu zachowań zdrowotnych dzieci i młodzieży. Cz. III. Zachowania antyzdrowotne”, Hygeia Public Helath, 46(2), 2011, s. 235-243

Popularne wpisy na blogu:

Dieta przy Hashimoto przepisy – posiłki 400 kcal
Jak jeść mniej soli? Sól w żywności – w czym jest najwięcej soli?
Ile wody dziennie powinniśmy wypijać? Sposoby na wypijanie odpowiedniej ilości płynów.
Dieta na rozstępy – przyczyny i sposoby zapobiegania
Suplementy na odchudzanie i ich skuteczność. Beta-glukany, gorzka pomarańcza, l-karnityna, chrom, glukomannan | część 3
Suplementy diety na odchudzanie – wady i zalety
Suplement diety a lek. Sprawdź, czym się różnią
Co jeść na kolację? Czy jedzenie wieczorem jest zdrowe?
Jak otworzyć catering dietetyczny? Rozpoczynanie sprzedaży diet pudełkowych krok po kroku
Dieta pudełkowa – na czym polega? Czy warto ją stosować?
Jak powstrzymać apetyt i lepiej kontrolować uczucie głodu?
Owsianka na mleku – przepisy, właściwości i proporcje
Posiłek rekreacyjny vs. cheat meal – jak zmniejszyć restrykcję diety dbając o swoją psychikę?
Co obniża cholesterol? 4 substancje o udowodnionym działaniu obniżającym cholesterol i trójglicerydy
Brak motywacji do diety? Motywacja do odchudzania w 3 krokach!

Podobne artykuły

Czy wskaźnik BMI zależy od wieku? – Blog Dietly

Czy wskaźnik BMI zależy od wieku? – Blog Dietly

Wskaźnik BMI jest jedną z prostych metod oceny stanu odżywienia. Jego wynik ...

Odchudzanie

10.11.2021