Wybieraj, porównuj i zamawiaj online w najlepszych cateringach dietetycznych w Polsce

Dieta na rozstępy – przyczyny i sposoby zapobiegania

Rozstępy na plecach, na brzuchu, na rękach, pośladkach, udach – okazuje się, że taki problem dotyczy od 50 do nawet 90% populacji. Rozstępy to rodzaj blizn, które pojawiają się, gdy skóra zostaje rozciągnięta poza swoje naturalne możliwości. Aby rozstępy powstały, to do takiego rozciągnięcia musi dojść w czasie szybszym niż nasza skóra jest zdolna do rozbudowy. Właśnie dlatego są one defektem skórnym, który pojawia się w stanach szybkiego wzrostu – np. w wieku młodzieńczym, przy intensywnym budowaniu tkanki mięśniowej lub tłuszczowej oraz w ciąży.

Czerwone rozstępy i białe rozstępy – czym się różnią?

Obserwując kolor rozstępów możemy stwierdzić to, czy jest to nowa zmiana, czy pojawiła się już jakiś czas temu. Powstawanie rozstępów dzieli się bowiem na dwie fazy:

  • Faza zapalna – po wpływem nadmiernego rozciągania skóry, jej struktury zostają uszkodzone i pojawiają się czerwone rozstępy. Na tym etapie jest jeszcze możliwe zapobiegnięcie powstania trwałych blizn. Czerwone rozstępy stopniowo się zagajają, aby w ciągu kilku miesięcy (nawet do pół roku) przeobrazić się w białe rozstępy.
  • Faza zanikowa – to moment, w którym zauważymy na ciele białe rozstępy. Przybierają one formę małych wgłębień, białych porowatych paseczków na skórze, które zastępują czerwone rozstępy. Białe rozstępy można usunąć jedynie operacyjnie i na tym etapie trudno jest o zmniejszenie ich widoczności.
Photo by Ignacio Campo on Unsplash

Rozstępy – przyczyny

Od czego są rozstępy? Tak jak wspominaliśmy ich przyczyną jest rozerwanie struktur skóry w skutek nadmiernego rozciągania tkanki skórnej, jakie pojawia się przy szybkim rozroście. Najczęstsze przyczyny rozstępów to:

  • Okres ciąży, podczas której dochodzi do napięcia skóry na brzuchu oraz na piersiach,
  • Nagła zmiana masy ciała – najczęściej przybranie na wadze w krótkim czasie,
  • Rozrost tkanki mięśniowej wśród osób trenujących siłowo,
  • Szybki wzrost w okresie młodzieńczym,
  • Długotrwałe stosowanie leków zawierających kortykoidy.

Zauważono również, że wyższe ryzyko powstawania rozstępów jest wśród kobiet, u osób cechujących się rasą kaukaską (jasną skórą) oraz z predyspozycjami genetycznymi (gdy członkowie rodziny mają również rozstępy).

Dieta na rozstępy – co warto jeść, aby zmniejszyć ich ryzyko?

Mimo tego, że defekt skórny, jakimi są rozstępy, dotyczy znacznej części populacji, to istnieje niewiele badań naukowych odnośnie diety mogącej zmniejszyć ryzyko ich powstawania. Prawdopodobnie jest to związane z tym, że rozstępy nie są zagrożeniem dla zdrowia ani życia, a zatem istnieje wiele innych problemów medycznych, których zbadanie jest dużo bardziej znaczące i warte inwestycji w badania naukowe.

Aktualnie wiemy, że niedobory żywieniowe sprzyjają rozstępom z uwagi na gorszy stan skóry i mniejszą zdolność do elastyczności oraz rozciągania. Jakie składniki żywieniowe mogą nam pomóc w zmniejszeniu ryzyka powstania rozstępów?

Pamiętaj o źródłach białka

Tkanka skórna jest budowana z aminokwasów, które dostarczane są do naszego organizmu poprzez odpowiednie spożycie białka. Jego najbogatszymi źródłami są jajka, chude mięso, ryby, owoce morza, produkty mleczne oraz rośliny strączkowe. Rekomendacje dziennego spożycia białka dla osób dorosłych wynoszą min. 0,9 g białka na każdy kilogram masy ciała.

Więcej o białku napisaliśmy tutaj: W czym jest białko? Najbogatsze źródła białka.

Photo by Alena Ganzhela on Unsplash

Jedz źródła witaminy C

Witamina C jest niezbędna do produkcji kolagenu, czyli białka odpowiadającego za elastyczność skóry. Z uwagi na ten fakt, warto unikać jej niedoborów jeśli zależy nam na zapobieżeniu rozstępom. Znajdziemy ją w dużej ilości w papryce czerwonej, natce pietruszki, kiwi, truskawkach oraz owocach cytrusowych. Witamina C ulega w znacznym stopniu rozpadowi pod wpływem wysokiej temperatury, dlatego najlepiej spożywać jej źródła na surowo, bez obróbki termicznej.

Więcej o witaminie C napisaliśmy w tym artykule: Witamina C – źródła – objawy niedoboru, rola w organizmie i dzienne zapotrzebowanie

Unikaj niedoborów witaminy D

W jednym z badań naukowych zauważono, że osoby z niedoborem witaminy D miały większe ryzyko rozwoju rozstępów. W związku z tym warto zadbać o jej prawidłowe stężenie we krwi. W czasie wiosny i lata wystarczy eksponować swoją skórę na promienie słoneczne. Z kolei między październikiem a końcem marca zaleca się suplementację witaminy D w dawce 800 – 4000 IU dziennie w zależności od masy ciała.

Dokładniejsze informacje o witaminie D znajdziecie tutaj: Przewodnik po suplementacji witaminy D – formy, dawki i najważniejsze wskazówki

Dbaj o nawodnienie

Sucha skóra, która może być objawem nieprawidłowego nawodnienia, jest bardziej podatna na powstanie rozstępów niż skóra nawilżona. Z tego powodu warto jest zwracać uwagę na ilość przyjmowanych płynów i dążyć do osiągania min. 2 litrów (kobiety) lub 2,5 litra (mężczyźni).

O tym jak dbać o nawodnienie napisaliśmy tutaj: Jak dbać o nawodnienie organizmu i jakie płyny wybierać?

Wprowadź źródła omega-3

Spożywanie kwasów tłuszczowych omega- 3 pomaga w zachowaniu elastyczności błon komórkowych w tkance skórnej. Dzięki wysokiej elastyczności, ryzyko pojawienia się rozstępów będzie nieco niższe. Z tego powodu zachęcamy do wprowadzania do diety źródeł kwasów omega-3 takich jak tłuste ryby morskie (łosoś, tuńczyk, śledź, makrela), olej rzepakowy, olej lniany, orzechy włoskie, siemię lniane i nasiona chia.

O tym jak zadbać o swoją skórę, zmniejszyć ryzyko pojawienia się cellulitu i przedwczesnych zmarszczek, napisaliśmy tutaj: Dieta dla urody – popraw kondycję swojej skóry

www.dietly.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *