Dieta pude艂kowa - Wegetaria艅ska z ryb膮

Czym jest ten wariant?

Ten wariant charakteryzuje si臋 tym, 偶e z jad艂ospisu jest eliminowane mi臋so, tak jak w standardowej diecie wegetaria艅skiej, ale dozwolone s膮 ryby. To rozwi膮zanie cieszy si臋 du偶膮 popularno艣ci膮 z uwagi na to, 偶e cz臋ste spo偶ywanie ryb, szczeg贸lnie t艂ustych, morskich wi膮偶e si臋 z wieloma korzy艣ciami zdrowotnymi. W pude艂kach z cateringu dietetycznego przy tej opcji znajdziemy przede wszystkim bardzo urozmaicone posi艂ki, oparte na r贸偶norodnych 藕r贸d艂a bia艂ka (jajka, nabia艂, ryby, ro艣liny str膮czkowe) oraz t艂uszczu (oleje ro艣linne, orzechy, nasiona, t艂uste ryby morskie). Je艣li decydujemy si臋 na diet臋 pude艂kow膮 w celu poprawy swojego zdrowia, redukcji masy cia艂a, czy zdobycia pomys艂贸w na ciekawe potrawy, to ten wariant z pewno艣ci膮 sprosta naszym oczekiwaniom.

Dla kogo polecany?

Ten wariant jest bardzo zbli偶ony do diety standardowej 鈥 jedyn膮 r贸偶nic膮 jest eliminacja mi臋sa i jego przetwor贸w. Nie znajdziemy w niej drobiu, wieprzowiny, czy wo艂owych kotlet贸w, a w zamian na naszych talerzach pojawi膮 si臋 smakowicie przygotowane ryby i ro艣liny str膮czkowe. Niekt贸rzy decyduj膮 si臋 na eliminacj臋 mi臋sa ze wzgl臋du na preferencje smakowe, a inni z powod贸w zdrowotnych lub indywidualnych przekona艅. Niezale偶nie od motywacji do wykluczenia tej grupy produkt贸w, zam贸wienie tego wariantu zdecydowanie u艂atwi nam 偶ycie codzienne i pomo偶e w zaoszcz臋dzeniu du偶ej ilo艣ci czasu, kt贸ry sp臋dzali艣my na zakupach i gotowaniu przed diet膮 pude艂kow膮. Na wariant wegetaria艅ski z ryb膮 decyduj膮 si臋 nierzadko osoby, kt贸re jako jedyne w gospodarstwie domowym nie jadaj膮 mi臋sa i praktyczniejszym rozwi膮zaniem jest dla nich zamawianie posi艂k贸w indywidualnych. W zale偶no艣ci od tego, czy zamierzamy zredukowa膰, utrzyma膰, czy zwi臋kszy膰 nasz膮 mas臋 cia艂a, powinni艣my odpowiednio wybra膰 kaloryczno艣膰 naszego jad艂ospisu. Niezale偶nie bowiem od tego, czy w naszej diecie jest mi臋so, czy nie, na mas臋 cia艂a wp艂ywa przede wszystkim liczba kilokalorii, dlatego jej prawid艂owe dobranie jest niezb臋dne na drodze do osi膮gni臋cia celu.

Wegetaria艅ska, ale nie w 100%?

Niekt贸rzy zastanawiaj膮 si臋, dlaczego cateringi dietetyczne oferuj膮 mo偶liwo艣膰 zamawiania diety nie w pe艂ni wegetaria艅skiej, czyli takiej, kt贸ra obejmuje r贸wnie偶 ryby. Jednak je艣li przyjrzymy si臋 temu, jakimi cennymi w艂a艣ciwo艣ciami charakteryzuje si臋 ta grupa produkt贸w, to 艂atwo jest zauwa偶y膰 mnogo艣膰 korzy艣ci p艂yn膮cych z tego rozwi膮zania. Przede wszystkim, t艂uste ryby morskie, takie jak makrela, 艂oso艣, 艣led藕, tu艅czyk, czy halibut cechuj膮 si臋 bardzo wysok膮 zawarto艣ci膮 d艂ugo艂a艅cuchowych kwas贸w t艂uszczowych omega 3. Znajdziemy w nich kwas EPA (eikozapentaenowy) i DHA (dokozaheksaenowy), kt贸re s膮 wykazuj膮 silne dzia艂anie biologiczne. S膮 one niezb臋dne dla organizmu od naszych pierwszych dni 偶ycia, poniewa偶 s膮 wykorzystywane w procesach rozwoju m贸zgu i odpowiadaj膮 za prawid艂owe funkcjonowanie tego narz膮du. Osoby zmagaj膮ce si臋 z zaburzeniami pami臋ci i koncentracji mog膮 odczu膰 znaczn膮 popraw臋 dzi臋ki zapobieganiu niedoborom kwas贸w omega-3 w diecie. Co wi臋cej, dzi臋ki wysokiej p艂ynno艣ci tych kwas贸w t艂uszczowych, pomagaj膮 one w utrzymaniu elastyczno艣ci b艂on kom贸rkowych w kom贸rkach buduj膮cych wiele istotnych narz膮d贸w. Wp艂ywaj膮 r贸wnie偶 korzystnie na nasz profil lipidowy, dlatego osoby zmagaj膮ce si臋 z nadmiernym poziomem cholesterolu ca艂kowitego lub frakcji LDL we krwi powinny dba膰 o ich wysokie spo偶ycie.

Zalety tego wariantu

Ten wariant mo偶e by膰 form膮 edukacji 偶ywieniowej dla os贸b, kt贸re zwykle wszystkie swoje potrawy opieraj膮 na mi臋sie, poniewa偶 pomo偶e im w rozszerzeniu pomys艂贸w na dania z innymi 藕r贸d艂ami bia艂ka. Nadmierne spo偶ywanie niekt贸rych rodzaj贸w mi臋sa, w szczeg贸lno艣ci t艂ustej wieprzowiny, wi膮偶e si臋 z wy偶szym ryzykiem wyst膮pienia chor贸b sercowo-naczyniowych i nowotwor贸w, dlatego warto je znacznie ograniczy膰 w swojej diecie. Niekiedy cel zwi膮zany ze zmniejszeniem spo偶ycia tej grupy produkt贸w nie jest osi膮gany z powodu braku inspiracji na inne dania. Dzi臋ki temu wariantowi oferowanemu przez cateringi dietetyczne b臋dziemy mie膰 pewno艣膰, 偶e ka偶dego dnia otrzymamy ciekawe, smaczne i po偶ywne posi艂ki, kt贸re zapewni膮 nam odpowiedni膮 kaloryczno艣膰, ilo艣膰 bia艂ka, t艂uszczu, w臋glowodan贸w, b艂onnika pokarmowego, witamin i minera艂贸w. W przypadku, gdy zamierzamy zrezygnowa膰 tak偶e z ryb, to warto zam贸wi膰 diet臋 w pe艂ni wegetaria艅sk膮, a w sytuacji, w kt贸rej chcemy wykluczy膰 wszystkie produkty odzwierz臋ce (tak偶e mleko i przetwory mleczne, jajka), to doskona艂ym wyborem b臋dzie wariant wega艅ski.

O czym nale偶y pami臋ta膰?

Podejmuj膮c si臋 diety z cateringu dietetycznego powinni艣my na pocz膮tku zaplanowa膰 sobie godziny spo偶ywania posi艂k贸w i stara膰 si臋 by膰 w tym regularnym. Taka dyscyplina b臋dzie pomocna w kontrolowaniu apetytu i w utrzymaniu koncentracji przez ca艂y dzie艅. Ponadto nie zapominajmy o aktywno艣ci fizycznej 鈥 warto skorzysta膰 z zaoszcz臋dzonego czasu, kt贸ry na co dzie艅 sp臋dzali艣my na przygotowywaniu zakup贸w i gotowaniu i wykorzysta膰 go na lubiany przez nas sport. Kolejnym cennym nawykiem jest wypijanie odpowiedniej ilo艣ci wody ka偶dego dnia. Kobiety powinny wypija膰 oko艂o 2 litry p艂yn贸w, a m臋偶czy藕ni 2,5 litra 鈥 natomiast ta ilo艣膰 powinna by膰 wi臋ksza, je艣li danego dnia mieli艣my trening.