Wybieraj, porównuj i zamawiaj online w najlepszych cateringach dietetycznych w Polsce

Jak powstrzymać apetyt i lepiej kontrolować uczucie głodu?

Podwyższony apetyt i często towarzyszące uczucie głodu są dużą przeszkodą na drodze utrzymywania odpowiedniej kaloryczności diety. Szczególnie osobom, które dążą do redukcji masy ciała i stosują jadłospis z deficytem kalorycznym może doskwierać nadmierny apetyt. Niekiedy uczucie głodu nasila się w określonych sytuacjach – wtedy, gdy widzimy smakowite potrawy, czujemy zapach jedzenia lub szukamy pomysłu na obiad wśród różnych atrakcyjnych przepisów. Jednak nierzadko, aby znaleźć sposób na to jak powstrzymać apetyt, należy dokładniej przyjrzeć się swojej codziennej diecie i zmodyfikować w niej kilka elementów. Zatem jak zmniejszyć apetyt, aby móc się cieszyć zdrowiem, prawidłową masą ciała i uczuciem sytości po posiłku?

Jak powstrzymać apetyt?

  • Jadaj posiłki o regularnych porach,
  • Codziennie spożywaj 5 porcji warzyw i owoców,
  • Wybieraj pełnoziarniste produkty zbożowe,
  • Śpij co najmniej 7 h na dobę,
  • Wypijaj odpowiednią ilość wody,
  • Unikaj przechowywania smakowitej żywności na widoku.
Photo by RODOLFO BARRETO on Unsplash

Regularne posiłki pomagają powstrzymać apetyt

Jeśli chcemy nauczyć się tego jak powstrzymać apetyt w skuteczny sposób, to pierwszym z kroków powinno być uregulowanie pór posiłków. Im bardziej ustabilizowane czasowo będzie nasze jedzenie, tym łatwiej będzie nam zmniejszyć apetyt w ciągu dnia. Przy planowaniu godzin posiłków warto wziąć pod uwagę kiedy mamy możliwość na przerwę w pracy, kiedy wracamy do domu oraz o jakiej porze zwykle wstajemy i idziemy spać. Trzymanie się wyznaczonych godzin pomoże nam powstrzymać apetyt, bo odzwyczaimy się do podjadania między posiłkami i dzięki regularności – zapobiegniemy uczuciu wilczego głodu, które występuje gdy przez wiele godzin zapominamy o jedzeniu.

Jak powstrzymać apetyt poprzez odpowiedni skład posiłku?

W zmaganiach z nadmiernym apetytem pomoże nam przede wszystkim wdrażanie w życie sposobów na komponowanie posiłków, które są bardzo sycące, ale jednocześnie nie są wysokokaloryczne. Jak to zrobić? Aby zmniejszyć apetyt warto jest opierać swój jadłospis na dużej ilości warzyw i około 1-3 porcjach owoców każdego dnia. To właśnie te składniki są niskokaloryczne, ale jednocześnie mają dużą objętość i wysoką zawartość sycącego błonnika pokarmowego, który pomaga powstrzymać apetyt. Ponadto dobrze jest wybierać produkty o niskim indeksie glikemicznym, czyli takie, które nie będą powodowały szybkiego wzrostu glukozy we krwi. Przykładowo, aby zmniejszyć apetyt lepiej jest wybierać ciemne, pełnoziarniste pieczywo, zamiast oczyszczonego, jasnego.

Więcej o wpływie diety na apetyt napisaliśmy tutaj: Jak zmniejszyć apetyt? Wpływ hormonów, snu i kompozycji diety na uczucie głodu.

Photo by bruce mars on Unsplash

Czy sen pomaga powstrzymać apetyt?

Okazuje się, że osoby sypiające zbyt krótko mogą mieć duże problemy z nadmiernym apetytem. Wykazano, że osoby śpiące 5 godzin dziennie mają wyższy poziom hormonu głodu, niższe stężenie hormonu sytości i wyższy apetyt niż te, które spędzają 8 godzin dziennie na śnie. To oznacza, że nieprzespana noc może sprawić, że niełatwo będzie nam zmniejszyć apetyt i zapanować nad uczuciem głodu. Aby temu zapobiec należy pamiętać o tym, że aby powstrzymać apetyt nie wystarczy jadać regularnie i odpowiednio komponować potrawy, ale także – spać odpowiednio długo! Zgodnie z zaleceniami osoby dorosłe powinny sypiać co najmniej 7 h na dobę, taka długość pomoże nam zmniejszyć apetyt. Jeśli ze względu na mnogość obowiązków ciężko jest nam wprowadzić tę zasadę w życie, to warto rozważyć zaoszczędzenie czasu poświęcanego na zakupy i gotowanie poprzez zamówienie cateringu dietetycznego – taki wybór pomoże nam powstrzymać apetyt dzięki prawidłowym posiłkom, łatwiejszemu utrzymywaniu regularności i zyskaniu czasu, który możemy przeznaczyć na wyspanie się!

O tym jak zacząć stosowanie diety pudełkowej napisaliśmy tutaj: Jak wybrać najlepszy catering dietetyczny?

Dlaczego kobiety zauważają wyższy apetyt przed okresem?

Wiele kobiet zauważa, że na kilka dni przed miesiączką pojawia się problem związany z nadmiernym apetytem. Jest to związane ze zmianami poziomów hormonów we krwi – po owulacji obniża się bowiem stężenie estrogenów, co powoduje zmniejszenie poziomu hormonu sytości (leptyny) i szczęścia (serotoniny). Takie warunki powodują, że trudno jest powstrzymać apetyt przed okresem. W tym czasie warto szczególnie zwrócić uwagę na zwiększenie ilości spożywanych warzyw, wybieranie produktów pełnoziarnistych, regularność posiłków i odpowiedniej długości sen – dzięki temu łatwiej nam będzie efektywnie zmniejszyć apetyt pomimo wielu zmian hormonalnych.

Więcej o różnicach między kobietami i mężczyznami pod kątem diety napisaliśmy w tym artykule: Dlaczego kobiety różnią się od mężczyzn… także w kwestii diety? Przyczyny zmiennego apetytu i innych damsko-męskich różnic

www.dietly.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *