Wybieraj, porównuj i zamawiaj online w najlepszych cateringach dietetycznych w Polsce

Dieta sirtfood – na czym polega dieta Adele? Jak działa dieta SIRT?

Dieta sirtfood zdobywa w ostatnim czasie coraz większą popularność. Przyczyną zwiększonego zainteresowania dietą sirtfood jest to, że właśnie ją stosowała Adele, której udało się schudnąć aż 44 kg. Ogromna zmiana wyglądu Adele jest przypisywana diecie sirtfood, o której jeszcze kilka tygodni temu niewielu z nas słyszało. Autorami diety sirtfood jest dwójka Brytyjczyków, którzy są specjalistami ds. odżywiania i współpracują z wieloma znanymi celebrytami. Aidan Goggins i Glen Matten wydali w 2016 roku książkę zatytułowaną „The Sirtfood Diet”, w której znajduje się dokładny opis stosowania diety sirtfood. Na przestrzeni ostatnich lat spotkaliśmy się z wieloma różnorodnymi sposobami na odchudzanie – nie są nam obce różnego rodzaju posty, diety wysokobiałkowe i inne specjalne rodzaje żywienia. Czym na ich tle wyróżnia się dieta sirtfood? Na czym polega tzw. dieta Adele?

Sirtuiny – czyli niezwykłe substancje, na które wpływa dieta sirtfood

Sirtuiny są grupą białek występującą w organizmie, które pełnią wiele istotnych funkcji. Okazuje się, że sirtuiny pełnią ważną rolę w regulowaniu metabolizmu, kontroli stanu zapalnego oraz mają znaczący wpływ na przebieg procesów starzenia się. Zadaniem diety sirtfood jest zwiększenie ilości sirtuin w organizmie, czego przypuszczalnym efektem będzie spowolnienie starzenia się organizmu, przyspieszenie redukcji tkanki tłuszczowej, zwiększenie wrażliwości komórek na insulinę. Co więcej, sirtuiny prawdopodobnie nasilają syntezę białek mięśniowych, dlatego sugeruje się, że ich wysokie stężenie w organizmie ochroni nas przed utratą masy mięśniowej podczas redukcji masy ciała. Obiecujące są także wyniki badań, które wskazują na to, że u osób otyłych zauważa się niższy poziom sirtuin (SIRT1) niż u osób z prawidłową masą ciała.

Photo by Pablo Merchán Montes on Unsplash

Zauważono, że możemy mieć wpływ na to, jak bardzo aktywne będą geny kodujące sirtuiny, zwage genami szczupłości i młodości. Na podstawie aktualnej wiedzy postawiono hipotezę, że w celu zwiększenia produkcji sirtuin w organizmie, które prawdopodobnie pomogą nam w osiągnięciu redukcji tkanki tłuszczowej, spowolnią procesy starzenia się i wesprą nasze ogólne zdrowie, możemy wprowadzić krótkotrwałą głodówkę (która z uwagi na efekty uboczne jest rzadko zalecana), regularnie ćwiczyć i/lub zastosować dietę sirtfood bogatą w produkty żywnościowe pobudzające produkcję sirtuin.

Chcesz zamówić dietę SIRTFOOD w cateringu dietetycznym? Sprawdź tutaj: https://diety.dietly.pl/sirtfood

Aktywatory sirtuin na diecie sirtfood

Na drodze badań naukowych zauważono, że niektóre produkty są szczególnie bogate w substancje aktywujące produkcję cennych sirtuin w organizmie. To właśnie one stanowią bazę diety sirtfood i poza ich wpływem na sirtuiny, wywierają korzystne działanie na nasze zdrowie również z wielu innych powodów – między innymi za sprawą bogactwa witamin oraz składników mineralnych. Wśród substancji pobudzających syntezę sirtuin wyróżniamy:

  • Polifenole – związki o silnym działaniu antyoksydacyjnym, które znajdziemy w wielu warzywach i owocach. Dieta sirtfood jest wyjątkowo bogata właśnie w polifenole.
  • Kwasy tłuszczowe omega-3 – silnie przeciwzapalne, niezbędne kwasy tłuszczowe, których źródłami są tłuste ryby morskie, orzechy włoskie, olej lniany i nasiona chia. Autorzy diety sirtfood podkreślają, że kwasy omega-3 wzmacniają pozytywny wpływ polifenoli na nasz organizm.
  • Leucyna – czyli jeden z aminokwasów egzogennych, również według autorów wzmacnia pozytywny wpływ diety sirtfood na zdrowie. Znajdziemy go w dużej ilości w wysokobiałkowych produktach, takich jak chudy nabiał, mięso, ryby, jajka, rośliny strączkowe.

Dużym plusem diety sirtfood jest to, że autorzy nie kładą nacisku na eliminację produktów, ale wskazują nam te, które powinniśmy wdrożyć do diety. Takie podejście może być dużo bardziej efektywne i łatwiejsze do wprowadzenia w życie.

Fazy diety sirtfood

Dieta sirtfood, czyli tzw. Dieta Adele, składa się z dwóch faz, a każda z nich dzieli się na 2 etapy. Dieta sirtfood rozpoczyna się 3-dniowym etapem niskokalorycznego jadłospisu, który nie przekracza 1000 kcal. W czasie tych 3 dni na diecie sirtfood wypijamy 3 koktajle sirtuinowe oraz jeden posiłek stały bogaty w substancje wzmacniające produkcję sirtuin. Zaleca się, aby po koktajl sięgać rano, po południu i wieczorem, a po posiłek stały o dowolnej porze, ale nie później niż o godz. 19. Zaleca się także zachowanie odstępu co najmniej 2 godzin między wypiciem koktajlu a spożyciem posiłkiem stałego.

Następnie rozpoczyna się 2 etap 1 fazy diety sirtfood, który trwa od 4 dnia do 7 dnia (w sumie 4 pełne dni). W tym czasie jadamy nie więcej niż 1500 kcal, a nasz jadłospis składa się z 2 koktajli sirtuinowych oraz 2 posiłków stałych. Autorzy diety sirtfood zapewniają, że w prowadzonym przez nich badaniu pilotażowym uczestnicy zredukowali średnio 3,2 kilogramy podczas tych pierwszych 7 dni.

Twórcy diety sirtfood rekomendują powtarzanie pierwszej fazy w zależności od potrzeb – raz na kilka miesięcy lub raz w roku.

Druga faza diety sirtfood rozpoczyna się 14-dniowym etapem, w czasie którego każdego dnia jemy 3 posiłki stałe i jeden koktajl sitruinowy. Możemy również opcjonalnie wprowadzić 1-2 dodatkowe przekąski oparte na produktach wspomagających produkcję sirtuin. Nie ma konkretnych wytycznych odnośnie tego jaką kaloryczność powinniśmy stosować w drugiej fazie diety. Powinniśmy ją dostosować w zależności od swojej masy ciała, wzrostu, płci, wieku, aktywności fizycznej i dietetycznego celu – aby to obliczyć możemy skorzystać z kalkulatora znajdującego się na stronie głównej Dietly.pl (pod oknem wyszukiwarki).

Drugi etap drugiej fazy sirtfood zaczyna się po 21 dniach stosowania poprzednich etapów – w tym ostatnim kroku mamy dużo więcej dowolności. Nie ma bowiem określonej kaloryczności diety, liczby posiłków, ani czasu stosowania. Autorzy zalecają jednak, aby nadal wypijać 1 koktajl sitruinowy dziennie i opierać swoją dietę na produktach sirt.

Interesuje Cię dieta SIRTFOOD w formie diety pudełkowej?
Sprawdź tutaj: https://diety.dietly.pl/sirtfood

Jakie produkty jadać na diecie sirtfood?

Dieta sirtfood jest bogata w tzw. aktywatory sirtuin i jej twórcy opierają ją o produkty szczególnie bogate w te substancje. Zwracają szczególną uwagę na 20 najważniejszych produktów, których nie powinno zabraknąć na diecie sirtfood, czyli diecie Adele.

20 najważniejszych produktów na diecie sirtfood

  1. Papryczka chili
  2. Gryka
  3. Kapary
  4. Seler naciowy
  5. Kakao
  6. Kawa
  7. Oliwa z oliwek extra virgin
  8. Zielona herbata i matcha
  9. Jarmuż
  10. Rukola
  11. Lubczyk
  12. Daktyle
  13. Natka pietruszki
  14. Czerwona cykoria
  15. Czerwona cebula
  16. Czerwone wino
  17. Soja
  18. Truskawki
  19. Kurkuma
  20. Orzechy włoskie

Właśnie z udziałem tych produktów komponowana jest dieta sirtfood. Autorzy diety sirtfood dają nam również wskazówki odnośnie tego, aby spożywać także źródła kwasów omega-3, którymi są w szczególności tłuste ryby morskie, oraz źródła białka: mięso, nabiał, jajka.

Dieta sirtfood powinna być bogata także w inne pokarmy o właściwościach sirtuinowych.

Warzywa na diecie sirt:

  • Biała cebula
  • Żółta cykoria
  • Rzeżucha
  • Zielona fasolka szparagowa
  • Endywia
  • Szalotka
  • Brokuły
  • Szparagi
  • Karczochy
  • Kapusta bok choy
  • Fasola
  • Bób

Owoce na diecie sirt:

  • Czerwone winogrona
  • Maliny
  • Żurawina
  • Kumkwat
  • Jagody goji
  • Czarne porzeczki
  • Jeżyny
  • Śliwki
  • Jabłka

Orzechy i nasiona na diecie sirt:

  • Nasiona słonecznika
  • Pistacje
  • Nasiona chia
  • Orzeszki ziemne
  • Orzechy pekan
  • Kasztany

Zboża i pseudozboża na diecie sirt:

  • Mąka razowa
  • Komosa ryżowa
  • Popcorn

Zioła i przyprawy na diecie sirt:

  • Tymianek
  • Ostra papryka
  • Mięta
  • Imbir
  • Szałwia
  • Oregano
  • Koper
  • Szczypiorek

Napoje na diecie sirt:

  • Czarna herbata
  • Biała herbata

Dla kogo dieta sirtfood?

Autorzy diety sirtfood zalecają, aby stosowały ją osoby, których BMI jest większe niż 20. Dieta sirtfood ma na celu osiągnięcie redukcji masy ciała, dlatego jest skierowana głównie do osób z nadwagą i otyłością. Jeśli cierpimy na choroby przewlekłe, to przed jej rozpoczęciem warto skonsultować się z lekarzem. Z uwagi na to, że pierwsza faza jest ubogokaloryczna, to stosowanie diety sirtfood przez osoby o bardzo niskiej masie ciała może okazać się niebezpieczne dla ich zdrowia. Dieta sirtfood nie jest zalecana dzieciom, kobietom planującym poczęcie, kobietom w ciąży i w trakcie laktacji, ponieważ może okazać się niedoborowa w niektóre składniki – w szczególności 1 faza diety sirtfood. Jednak możemy wprowadzić do jadłospisu produkty sirtuinowe, ponieważ mają one bardzo korzystny wpływ na zdrowie.

Aktywność fizyczna a dieta sirtfood

W czasie pierwszych 7 dni diety sirtfood zaleca się unikanie intensywnej, wyczerpującej aktywności fizycznej ze względu na niską kaloryczność diety – rekomendowany jest wysiłek o umiarkowanej intensywności. Autorzy diety sirtfood podkreślają, że przy połączeniu jej z regularnymi ćwiczeniami możemy osiągnąć lepsze efekty. Zalecają podejmowanie się aktywności fizycznej 5 razy w tygodniu po 30 min, zachowując umiarkowaną intensywność.

Photo by Jenny Hill on Unsplash
Photo by Jenny Hill on Unsplash

O tym jak się zmotywować do regularnej aktywności fizycznej napisaliśmy tutaj: Trening w domu – jak ćwiczyć regularnie? Sposoby na domową dyscyplinę i motywację.

Czy na diecie sirtfood trzeba przyjmować suplementy diety?

Odpowiednio zbilansowana dieta sirtfood, w szczególności w drugiej fazie, pokryje nasze zapotrzebowanie na niezbędne składniki odżywcze. Autorzy diety sirtfood zalecają, aby osoby mieszkające w Europie Środkowej (m.in. w Polsce) suplementowały witaminę D w okresie jesienno-zimowym. Z kolei weganie podejmujący się diety sirtfood nadal powinni pamiętać o suplementacji witaminy B12 i mogą rozważyć suplementację kwasami omega-3.

Więcej o suplementacji witaminy D pialiśmy tutaj:

Co pić na diecie sirtfood?

Na diecie sirtfood zaleca się przyjmowanie odpowiedniej ilości płynów każdego dnia, które dla polskiej populacji wynoszą 2 litry dziennie dla kobiet i 2,5 l dla mężczyzn. Autorzy diety sirtfood zachęcają nas do sięgania po:

  • Wodę
  • Zieloną herbatę
  • Marchę
  • Białą herbatę
  • Czarną herbatę
  • Czerwone wino (1 kieliszek do posiłku – 2-3 razy w tygodniu)

Więcej o tym jak zadbać o wypijanie odpowiedniej ilości płynów napisaliśmy w tym artykule: Jak dbać o nawodnienie organizmu i jakie płyny wybierać?

www.dietly.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *