Blog

Dieta zupowa – na czym polega?

Dieta zupowa wywodzi się od diety kapuścianej, w której główną spożywaną zupą był kapuśniak. W przypadku diety zupowej istnieje dużo większa różnorodność spożywanych zup. Zalecana dzienna ilość spożywanych warzyw to 400 g, a dzięki diecie zupowej jest to łatwe do osiągnięcia! Jakie są zasady i efekty diety zupowej? Czy odchudzanie zupami jest możliwe? Dowiedz się i wypróbuj nasze przepisy!

Spis treści:

Na czym polega dieta zupowa?

Dieta zupowa polega na spożywaniu 5 posiłków dziennie w postaci zup. Jest to rodzaj diety niskokalorycznej, natomiast niewątpliwą zaletą jest fakt, iż dostarcza sporej ilości składników mineralnych i witamin. A wszystko to dzięki bogatej ilości warzyw, które stanowią podstawę diety zupowej.

Odchudzanie zupami

Odchudzanie zupami przekłada się na dostarczaną w diecie mniejszą ilość cukrów prostych oraz tłuszczów nasyconych – składników, które powinny być ograniczone w zdrowej diecie. Dieta eliminuje żywność wysoko przetworzoną.

Odchudzanie zupami powinno trwać od kilku do maksymalnie kilkunastu dni. Zupy można jeść do syta. Na diecie tej łatwo jest uzyskać ujemny bilans energetyczny, co pozwala na redukcję masy ciała. Pamiętaj jednak, aby kaloryczność tej diety nie była zbyt niska. Żeby utrzymać uzyskaną masę ciała w dalszym ciągu, nawet po zakończeniu diety zupowej należy przestrzegać zdrowych nawyków żywieniowych.

Dieta zupowa ma również wady. Po pierwsze, gotowanie warzyw prowadzi do rozpadu wielu witamin i składników mineralnych poprzez działanie wysokiej temperatury – w tym m.in. witamina C, kwas foliowy. Po drugie, płynna i miękka konsystencja posiłków przekłada się na wyższy indeks glikemiczny diety, zaburza kontrolę apetytu i nie jest zalecane osobom z cukrzycą, a samo gryzienie i przeżuwanie pokarmu jest dla nas istotne.

Podsumowując, dieta zupowa może być urozmaiceniem naszej diety. Natomiast bardzo często staje się dietą monotonną i niedoborową, dlatego nie powinna być naszym codziennym sposobem odżywiania.

Zasady diety zupowej

Zasady diety zupowej są łatwe do wdrożenia. Oto najważniejsze z nich:

  • Przygotowuj zupy samodzielnie lub korzystaj z cateringu dietetycznego, albo tych gotowych, dostępnych w sklepach czy restauracjach – jednak zwróć uwagę na ich skład, by był bez zbędnych dodatków i konserwantów. Obecnie na rynku mamy szeroki wybór wielu gotowych zup z bardzo dobrym składem i wartościami odżywczymi, które mogą być elementem diety zupowej.
  • Postaw na różnorodność diety – codziennie spożywaj minimum 2-3 rodzaje zup.
  • Unikaj gotowych mieszanek przyprawowych oraz kostek rosołowych zawierających spore ilości soli, oleju palmowego czy innego tłuszczu utwardzonego, co nie jest pożądane w diecie. Jeśli wybierasz gotowe mieszanki przypraw, to sięgaj po te z prostym składem, które bazują na naturalnych przyprawach ziołowych i korzennych.
  • Nie rozgotowuj składników zupy – gotuj tak, by warzywa były miękkie, ale nie rozgotowane, dzięki temu ich indeks glikemiczny będzie niższy (co zapobiegnie gwałtownym wahaniom glukozy i insuliny po posiłku), a ponadto wartość odżywcza zupy będzie wyższa.

Kolejne zasady diety zupowej dotyczą korzystania z sezonowych produktów oraz postawienia na niskoprzetworzone składniki. Latem warto wybierać świeże warzywa, a zimą mrożonki i kiszonki. Powinno się również korzystać z bogactwa świeżych lub suszonych ziół i innych przypraw, także tych korzennych.

Jak komponować poszczególne posiłki w diecie zupowej?

Na kolację lub śniadanie idealnie sprawdzi się zupa krem. Zupa śniadaniowa powinna być sycąca i pełnowartościowa, co zapewni dawkę energii na dobry start dnia. Do kremu warto dodać prażone nasiona lub pestki oraz dodatek białkowy.

Zupa na II śniadanie lub przekąskę powinna być lekka, oparta głównie na wywarze warzywnym.

Zupa na posiłek obiadowy powinna być najbardziej treściwa i sycąca. Istotne by zawierała dodatek węglowodanowy, np. kaszę, pełnoziarniste grzanki, makaron, ale również dodatek białkowy w postaci chudego mięsa, tofu, jajka czy mozzarelli.

Photo by Bluebird Provisions on Unsplash

Dieta zupowa – dodatkowe wskazówki

  • Bazę większości zup powinien stanowić wywar z włoszczyzny.
  • Dobrym dodatkiem do zup będą grzanki z pełnoziarnistego pieczywa czy nasiona.
  • Białko powinno być składnikiem każdej zupy. Sprawdzi się np. kurczak, tofu, jajko, soczewica. Nie należy zapominać o tych dodatkach, by nie doprowadzić do niedoboru witamin z grupy B, żelaza oraz innych cennych składników odżywczych.
  • Dieta zupowa może opierać się na tradycyjnych zupach, zupach kremach, ale również bardziej orientalnych np. tajskich.
  • W ciągu dnia możesz również przygotować słodką zupę, np. zupę owocową z makaronem.
  • Ciepłe i rozgrzewające zupy sprawdzą się idealnie w okresie jesienno-zimowym.
  • Zupy można gotować w większej ilości na kilka dni, a następnie je zamrozić lub zawekować.

Efekty stosowania diety zupowej

Twórcy diety zupowej, poza redukcją masy ciała, obiecują poprawę samopoczucia, uczucie lekkości, więcej energii. Zakładają również brak senności i zmęczenia. Tłumaczą, że jeśli dieta nie będzie zbyt restrykcyjna, to nie pojawi się uczucie głodu, a nastąpi poprawa wypróżniania i pracy całego przewodu pokarmowego. Nie ma jednak dowodów naukowych, które potwierdzałyby te obietnice autorów diety zupowej.

Faktem jest, że dieta zupowa pozwoli dobrze nawodnić organizm, a dzięki sporej ilości warzyw dostarczymy dużej ilości błonnika pokarmowego, który wpłynie na dłuższe uczucie sytości. 

Według autorów diety zupowej źle prowadzona, to znaczy zbyt restrykcyjna i niskokaloryczna dieta, może prowadzić do złego samopoczucia, spowolnienia metabolizmu oraz niedoboru składników odżywczych i witamin.

Dieta zupowa – dla kogo będzie idealna?

Autorzy diety zupowej zalecają stosowanie diety zupowej osobom, które chcą schudnąć, poprawić swoje samopoczucie oraz wprowadzić zdrowe nawyki żywieniowe.

Dieta zupowa nie znalazła jednak potwierdzenia zdrowotności stosowania w badaniach naukowych, dlatego przed chęcią jej stosowania zawsze warto poradzić się lekarza lub dietetyka, czy nie ma ewentualnych przeciwwskazań do stosowania takiej diety.

Ciąża, karmienie piersią oraz niektóre jednostki chorobowe z pewnością będą przeciwwskazaniem do stosowania diety zupowej. Wśród takich chorób będą m.in. problemy z tarczycą.

Przykładowe przepisy diety zupowej

Jeśli brakuje ci pomysłów na różnorodne zupy, które mogą znaleźć się w diecie zupowej, skorzystaj z poniższych!

Photo by Megan (Markham) Bucknall on Unsplash

Zupa krem brokułowa z prażonymi migdałami

Przepis na 1 porcję

W 1 porcji: 254,9 kcal, białko 10,7 g, tłuszcz 11,6 g, węglowodany 31,9 g, błonnik 9,4 g

Składniki:

  • brokuły 200 g
  • ziemniaki 80 g
  • marchew 40 g
  • cebula 20 g
  • czosnek 3 g
  • przyprawy: szczypta soli, pieprzu, papryki mielonej, imbiru mielonego
  • oliwa z oliwek 5 g
  • woda 250 ml
  • płatki migdałów 10 g

Sposób przygotowania:

Cebulę i czosnek pokrój w kostkę i zeszklij w garnku na niewielkiej ilości oliwy z oliwek. Następnie zalej wodą i dodaj pokrojone w mniejsze kawałki warzywa. Gotuj do miękkości wszystkich składników, a następnie zblenduj całość na krem. Dopraw zupę do smaku i posyp podprażonymi na suchej patelni płatkami migdałów.

Photo by Karolina Kołodziejczak on Unsplash

Zupa pomidorowa z ryżem i kurczakiem

Przepis na 1 porcję

W 1 porcji: 266,6 kcal, białko 22 g, tłuszcz 7,3 g, węglowodany 31,9 g, błonnik 6 g

Składniki:

  • cebula 25 g
  • seler 15 g
  • oliwa z oliwek 5 g
  • mięso z piersi kurczaka 80 g
  • woda 200 ml
  • ryż brązowy 25 g
  • passata pomidorowa 150 g
  • koncentrat pomidorowy 10 g
  • przyprawy: szczypta soli, pieprzu, papryki mielonej wędzonej, czosnku granulowanego, ziół prowansalskich

Sposób przygotowania:

Cebulę i seler pokrój w kostkę i podsmaż w garnku na niewielkiej ilości oliwy z oliwek. Następnie dodaj pokrojone w kostkę mięso, zalej wszystko wodą. Podgotuj około 10 minut. Dodaj passatę pomidorową, koncentrat i ryż. Gotuj do miękkości wszystkich składników (około 25-30 minut). Dopraw zupę do smaku.

Podobne artykuły