Blog

Najmniej kaloryczne alkohole – ile kalorii ma alkohol?

Autorka: dietetyczka Natalia Szwed-Kisielewicz

Alkoholem nazywamy wszystkie napoje zawierające etanol w stężeniu przekraczającym 0,5%. Na kaloryczność alkoholu wpływa głównie stężenie etanolu oraz cukry proste. Im wyższa zawartość tych substancji w alkoholu, tym wyższa jest jego kaloryczność. 1 gram etanolu to 7 kcal, dla porównania, 1 gram białka i węglowodanów to 4 kcal, a 1 gram tłuszczu 9 kcal. Łatwo się zatem domyślić, że najmniej kaloryczny alkohol to alkohol niskoprocentowy, bez dodatku cukrów prostych.

Spis treści:

Spalanie alkoholu - ile trwa i od czego zależy? Metabolizm alkoholu od A do Z

Kalorie w mocnych alkoholach

Wszystkie napoje alkoholowe zawierające więcej niż 15% etanolu to alkohole wysokoprocentowe. Najbardziej popularne to wódka, whisky, gin i tequila. Im mocniejszy alkohol, tym wyższa jest jego kaloryczność. Dodajmy do tego tak zwaną. “popitkę” w postaci słodkiego napoju i bomba kaloryczna gotowa! Z tabeli poniżej dowiesz się, ile kalorii ma mocny alkohol. 

rodzaj alkoholukcal w 100 ml
absynt294,9 kcal
gin262,9 kcal
likier326 kcal
rum231,1 kcal
whiskey250 kcal
wódka231,1 kcal
tequila210 kcal
bimber294,9 kcal
koniak225 kcal
nalewka 309 kcal

Kaloryczność wina i piwa

Średnio- i niskoprocentowe alkohole to wina, miody pitne i piwa. Najbardziej popularne to wina gronowe, wyprodukowane z winogron. Coraz większą popularnością cieszą się wina owocowe, przyrządzone z innych owoców, np. jabłek. Do tej grupy zaliczamy przede wszystkim cydr. Alkohole niskoprocentowe zawierają mniej kalorii niż mocne trunki. Dobrym rozwiązaniem są również piwa bezalkoholowe, które pod względem kalorycznym wypadają najkorzystniej. Jaka jest kaloryczność wina i piwa dowiesz się z tabeli poniżej. 

rodzaj alkoholukcal w 100 ml
wino wytrawne68 kcal
wino półsłodkie96 kcal
wino słodkie106 kcal
sherry116 kcal
porto160 kcal
sangria96 kcal
wermut160 kcal
szampan76 kcal
prosecco71 kcal
cydr53 kcal
piwo jasne49 kcal
piwo ciemne68 kcal
piwo bezalkoholowe 21 kcal
miód pitny355 kcal
Czy na diecie można pic alkohol - artykuł

Kaloryczność drinków i koktajli – alkohol to nie wszystko!

Do napojów alkoholowych zalicza się również koktajle i drinki. Połączenie wysokoprocentowego alkoholu, na bazie którego przygotowuje się takie trunki, oraz słodzonego napoju i syropów to istna bomba kaloryczna! Szklanka gazowanego napoju czy soku to ok. 100 kcal. Dodajmy do tego 50 ml mocnego alkoholu i chcąc nie chcąc, wypijamy z takim drinkiem nieco ponad 200 kcal. Tyle kalorii wypijamy z 1 klasycznym drinkiem. Gdybyśmy dodali do niego syrop lub więcej alkoholu kaloryczność byłaby wyższa. Dlatego można pokusić się o stwierdzenie, że klasyczne drinki to najbardziej kaloryczny alkohol.

Nie ma sytuacji bez wyjścia! Klasyczne drinki możesz zamienić na drinki dietetyczne. Wystarczy, że za bazę posłuży Ci lżejszy alkohol, a klasyczne, słodzone napoje zastąpisz napojami light. Przygotowałam dla Ciebie kilka przepisów na dietetyczne drinki. 

alkohol drink

Kalorie w alkoholu: czego się wystrzegać?

Skoro wiemy, że kaloryczność alkoholu zależy od stężenia etanolu i dodatków cukrów prostych to łatwo się domyślić, że dobrze by było wystrzegać się wysokoprocentowych, słodkich alkoholi. Mniejszym złem będzie również połączenie mocnego alkoholu z napojem light. Natomiast najmniej kaloryczny alkohol to różnego rodzaju wina, rzecz jasna, wytrawne. Dobrym rozwiązaniem będzie również piwo bezalkoholowe, naturalne, niesmakowe. 

Jak radzić sobie z kacem? Domowe sposoby na kaca

Alkohol powoduje odwodnienie organizmu oraz zwiększa stan zapalny. Aby zredukować objawy kaca, należy zadbać o odpowiednie nawodnienie oraz zwiększyć spożycie substancji przeciwzapalnych. Takie działanie wykazują antyoksydanty oraz kwasy tłuszczowe omega 3. Głównym źródłem antyoksydantów są warzywa i owoce. Kwasu tłuszczowe omega 3 znajdziemy głównie w tłustych rybach morskich, ale również w orzechach, siemieniu lnianym czy nasionach chia. Dobrym sposobem na kaca będą więc posiłki z dodatkiem tych produktów. 

sposoby na kaca

Osoba cierpiąca z powodu kaca, musi przede wszystkim poczekać na zakończenie procesu oczyszczania się organizmu z toksyn, pamiętać o nawodnieniu i odpoczynku. 

Dietetyczne drinki

Szukasz przepisu na dietetyczne drinki? Sprawdź nasze propozycje!

Koktajl truskawkowy z cydrem 

Składniki na 1 porcję (116,5 kcal):

  • truskawki 150 g,
  • cydr 125 ml (½ szklanki).

Sposób przygotowania: 

  1. Truskawki umyj i usuń z nich szypułki. Wstaw na godzinę do zamrażalnika. 
  2. Przy pomocy blendera przerób truskawki na gładki koktajl, dodaj cydr i dokładnie wymieszaj.
bellini drink alkohol

Bellini – drink z prosecco i brzoskwini

Składniki na 1 porcję (159,4 kcal):

  • brzoskwinia 85 g (1 sztuka),
  • prosecco 250 ml (1 szklanka).

Sposób przygotowania:

  1. Składniki dobrze schłodź w lodówce. 
  2. Do pojemnika stojącego blendera włóż pokrojoną brzoskwinię (nieobraną, ale bez pestki). Dodaj prosecco i wszystko dokładnie zmiksuj. 
Alkohol a dieta - czy można pić alkohol podczas odchudzania?

Rebujito – drink z białym winem i spritem

Składniki na 1 porcję (101 kcal):

  • wino białe, wytrawne 125 ml (½ szklanki),
  • sprite light 125 ml (½ szklanki),
  • lód,
  • kilka listków mięty.

Sposób przygotowania:

  1. Do szklanki włóż lód, wlej pozostałe składniki i zamieszaj łyżeczką.
Przekąski na Sylwestra - 5 zdrowych przepisów

Szprycer z białego wina

Składniki na 1 porcję (122 kcal):

  • wino białe, półwytrawne 150 ml,
  • woda gazowana 150 ml,
  • lód 6 kostek.

Sposób przygotowania:

  1. Do kieliszka wsyp lód, następnie wlej wino oraz wodę gazowaną.
Imprezowe kompendium wiedzy - co ma wpływ na kaca?

Domowy radler

Składniki na 1 porcję (105 kcal):

  • piwo jasne 300 ml,
  • sprite light 200 ml,
  • plaster limonki, 
  • lód.

Sposób przygotowania: 

  1. Do szklanki wlej schłodzone piwo, następnie powoli dolej napój gazowany.
  2. Tuż przed podaniem dodaj plaster limonki i lód.
dietly catering dietetyczny

Podobne artykuły

Nasiona i pestki w diecie – które warto uwzględnić w swoim jadłospisie?

Nasiona i pestki w diecie – które warto uwzględnić w swoim jadłospisie?