Wybieraj, porównuj i zamawiaj online w najlepszych cateringach dietetycznych w Polsce

Dlaczego nie chudnę? 5 najczęstszych przyczyn zastoju wagi

Na drodze stosowania diety odchudzającej lub w czasie zwiększania aktywności fizycznej, niekiedy pojawia się pytanie „Dlaczego nie chudnę pomimo zmiany stylu życia?”. W tym artykule odpowiemy na to pytanie podając 5 najczęstszych przyczyn braku efektów odchudzania. Jeśli Twoja waga stoi w miejscu i zastanawiasz się nad tym dlaczego pomimo wprowadzenia wielu nowych nawyków żywieniowych nadal nie chudniesz, to powinieneś się dokładniej przyjrzeć swojej diecie i temu jak spędzasz cały dzień. Drobne pomyłki, ale powielane wielokrotnie i regularnie, mogą doprowadzić do zastoju w odchudzaniu. Odpowiedzi na pytanie „Dlaczego nie chudnę?” może być kilka – my przygotowaliśmy te, które są bardzo częste, a jednocześnie są możliwe do zauważenia.

Nie chudnę przez nieprawidłowo wyliczone zapotrzebowanie kaloryczne

Możesz należeć do grupy osób, które zmagają się z zastojem wagi z tego powodu. Nie chudniemy jeśli kaloryczność naszej diety jest zbyt wysoka i nie dochodzi do deficytu kalorycznego niezbędnego do pobudzania redukcji masy ciała. Oczywiście zwykle ten nadmiar kaloryczny nie jest celowy – prawdziwym powodem są nieprawidłowe obliczenia naszego zapotrzebowania energetycznego. Możliwe, że błędu dokonaliśmy już na samym początku i pytanie „Dlaczego nie chudnę?” pojawiło się szybko po rozpoczęciu diety redukcyjnej. Jednak niektórzy zastanawiają się nad tym dlaczego nie chudną dopiero po upływie kilku tygodni lub miesięcy – na początku udawało im się zrzucać na wadze, ale wraz z upływem czasu tempo redukcji było coraz wolniejsze. W takiej sytuacji odpowiedzią na pytanie „Dlaczego nie chudnę?” może być przechodzenie fazy plateau.

O tym jak prawidłowo obliczyć swoje zapotrzebowanie kaloryczne pisaliśmy tutaj: Jak obliczyć zapotrzebowanie energetyczne – wzory na PPM i CPM.

Nie chudnę przez fazę plateau

Zahamowanie redukcji masy ciała, które zwane jest fazą plateau, występuje zwykle po około 6-8 miesiącach procesu odchudzania. Podłożem tego, że nie chudniemy pomimo występowania postępów przez ostatnie kilka miesięcy, zwykle jest przystosowanie się organizmu do niskiej podaży kilokalorii. Prawdopodobnie kluczową przyczyną jest fakt, że wraz z utraceniem każdego kilograma masy ciała spada nasze zapotrzebowanie kaloryczne o 20-30 kcal/dzień, a jednocześnie wzrasta nasz apetyt – szacuje się, że chętniej zjemy dodatkowe… 100 kcal. W związku z tym w sytuacji, w której nie liczymy dokładnie kalorii – bardzo łatwo jest o problem z postępami w redukcji i o pojawienie się pytania „Dlaczego nie chudnę?”.

Photo by alan KO on Unsplash

Nie chudnę przez złe porcjowanie posiłków

Pojawia się więc kolejna przyczyna, która nierzadko jest na początku nieco trudna do zaobserwowania, a mianowicie – nieprawidłowe porcje. Może nam się wydawać, że jadamy odpowiednią ilość kilokalorii, ale w przypadku braku efektów odchudzania należy wziąć pod uwagę, że najbardziej prawdopodobną przyczyną jest spożywanie ich w nadmiarze. Jeśli jesteśmy pewni, że nasze obliczenia co do zapotrzebowania energetycznego są prawidłowe, a mimo to pojawia się w naszej głowie pytanie „Dlaczego nie chudnę?”, to być może po prostu źle odmierzamy swoje porcje. Taki błąd jest często popełniany w przypadku odmierzania masy produktów „na oko”. Aby temu zapobiec, w sytuacji braku postępów w odchudzaniu, należy dokładniej ważyć spożywane produkty lub zamówić catering dietetyczny o dostosowanej do naszych potrzeb kaloryczności.

Nie chudnę przez podjadanie

Nierzadką przyczyną zastoju wagi jest podjadanie. Niekiedy trudno jest nam zauważyć jak znaczące skutki może być codzienne sięganie po dodatkowe przekąski lub słodzone napoje. Jeśli jednak pojawiło się już pytanie „Dlaczego nie chudnę?”, to warto się im dokładniej przyjrzeć. Nie chudniemy wtedy, gdy spożywamy zbyt dużą liczbę kilokalorii, nie pozwalającą na utrzymanie deficytu kalorycznego. Z tego właśnie względu zaleca się ograniczanie podjadania na czas diety redukcyjnej, a jeśli nie chudniemy pomimo okazjonalnych przekąsek, to dobrze jest zapisywać każdą z nich. Taka kontrola pomoże nam w ocenie tego, czy to w przekąskach leży odpowiedź na pytanie „Dlaczego nie chudnę?”.

Jeśli głównym problemem jest częste sięganie po słodkości, to podpowiedzi jak sobie z tym poradzić opisaliśmy tutaj: Jak ograniczyć słodycze i jak się do tego zmotywować? – cz. I

Nie chudnę przez stan zdrowia

Nie zapominajmy również o tym, że niekiedy nieprawidłowy stan zdrowia jest odpowiedzią na pytanie „Dlaczego nie chudnę?”. W przypadku gdy pomimo stosowania deficytu kalorycznego, prawidłowego odmierzania swoich porcji i unikania podjadania, nadal obserwujemy zastój wagi, to należy zwrócić się do lekarza o pomoc. Stosunkowo często proponowane jest wykonanie badań diagnostycznych w kierunku chorób tarczycy, insulinooporności i cukrzycy. Nie chudniemy wtedy, gdy nasza tarczyca nie produkuje odpowiedniej ilości hormonów, ponieważ pełnią one kluczową rolę w zakresie przyspieszania tempa metabolizmu. Z kolei insulinooporność i cukrzyca mogą przyczyniać się do hamowania redukcji masy ciała z uwagi na to, że nieprawidłowe stężenia glukozy oraz insuliny we krwi zaburzają proces odchudzania.

www.dietly.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *