Blog

Dieta śródziemnomorska dla ubogich. O co chodzi w tej diecie?

Dieta śródziemnomorska dla ubogich? Skąd takie określenie? W jadłospisie osób zamieszkujących kraje śródziemnomorskie dominowały łatwo dostępne rośliny, ryby, strączki i oliwa z oliwek. Dieta cieszy się dużą popularnością także i dziś, pozwala schudnąć, ale przede wszystkim zdrowo żyć.

Dieta śródziemnomorska to sposób odżywiania Greków, Włochów i Hiszpanów rozpropagowany na całym świecie. Dziś każdy może czerpać z bogactwa diety, zadbać o zdrowie, dobrą kondycję, odporność. Podstawą jadłospisu są warzywa, pełnoziarniste produkty zbożowe, owoce, rośliny strączkowe, oliwa z oliwek, orzechy i zioła. Źródłem białka są ryby i owoce morza. Sporadycznie jedzony jest drób, nabiał, jaja. Do picia zalecana jest głównie woda, a także, w niewielkich ilościach, czerwone wino. 

ryba warzywa pieczone

Dieta śródziemnomorska dla ubogich – efekty

Dieta śródziemnomorska uważana jest za jeden z najzdrowszych sposobów odżywiania – potwierdzają to wyniki licznych badań naukowych. Dieta ta często określana jest mianem diety odchudzającej, choć tak naprawdę nią nie jest. Znajduje się dopiero na 14 miejscu wśród diet pozwalających zredukować wagę ciała. W połączeniu z aktywnością fizyczną może jednak przyczynić się do utraty zbędnych kilogramów (choćby poprzez wykluczenie słodyczy z menu, czy zastąpienie białego pieczywa, pełnoziarnistym).

Dieta śródziemnomorska dla ubogich zmniejsza ryzyko rozwoju chorób serca, obniża ciśnienie krwi, a także reguluje poziom cholesterolu i chroni przed zachorowaniem na cukrzycę typu 2. Inne badania sugerują, że stosowanie diety śródziemnomorskiej zmniejsza prawdopodobieństwo rozwoju raka piersi, prostaty, trzustki, a także występowania chorób neurodegeneracyjnych. 

Dieta śródziemnomorska – co jeść?

Dieta śródziemnomorska to sposób odżywiania znany od starożytności. Określana dietą dla ubogich, opierała się na tych produktach, które każdy mógł bez problemu zdobyć. Tak zostało do dziś – bazą jadłospisu są warzywa i owoce, ryby, oliwa. Jakie produkty włączyć do codziennego menu?

Jak jeść więcej warzyw? 10 skutecznych sposobów
  • warzywa, w tym zielone liściaste;
  • owoce;
  • pełnoziarniste produkty zbożowe;
  • nasiona roślin strączkowych;
  • orzechy;
  • oliwa z oliwek;
  • ryby i owoce morza;
  • jajka;
  • nabiał o niskiej zawartości tłuszczu;
  • drób;
  • wodę;
  • czerwone wino.

Dieta śródziemnomorska dla ubogich pozwala na sporadyczne spożywanie czerwonego mięsa (maksymalnie 2 porcje w tygodniu) oraz słodyczy (np. raz w tygodniu). Ten sposób odżywiania opiera się produktach roślinnych i zdrowych tłuszczach. Co ważne, posiłki są dość łatwe do przygotowania. Nie masz czasu na gotowanie, ale potrzebna ci dieta odchudzająca? Catering może być rozwiązaniem, którego szukasz. Sprawdź ofertę Dietly i przejrzyj:

jak nie marnowac jedzenie art artykuł artykul

Dieta śródziemnomorska dla ubogich – dlaczego warto?

Dieta śródziemnomorska uznawana jest za jedną z najzdrowszych diet. Wyniki licznych badań udowodniły, że jest skuteczna w profilaktyce i leczeniu chorób układu sercowo-naczyniowego, poza tym dostarcza organizmowi wszelkich niezbędnych składników odżywczych – węglowodanów, białek, tłuszczów, witamin, minerałów, błonnika. Jednocześnie dieta pomaga kontrolować cukrzycę, zredukować masę ciała i utrzymać ją na właściwym poziomie.

Co więcej, dieta śródziemnomorska jest łatwa do przestrzegania i może być stosowana przez osoby w każdym wieku. Stosowanie tego sposobu żywienia w połączeniu z regularną aktywnością sportową pomoże zadbać o sylwetkę, wagę, zdrowie. Przygotowując posiłki, należy pamiętać, by zrezygnować ze smażenia w wysokich temperaturach. Najlepszą formą obróbki termicznej jest gotowanie na parze, duszenie, pieczenie, gotowanie.

Dieta śródziemnomorska pomoże zadbać o zdrowie i dobrą kondycję. Kierując się jej zasadami, można przygotować pełnowartościowe i urozmaicone posiłki. Z dobroczynnego działania diety można skorzystać w każdym wieku.

dietly catering dietetyczny