Dieta Wegetaria艅ska

Dieta pude艂kowa
Wegetaria艅ska

Dieta wegetaria艅ska w cateringu dietetycznym obejmuje eliminacj臋 mi臋sa, ryb i owoc贸w morza. Dozwolone s膮 jednak produkty mleczne oraz jajka. Na zam贸wienie tego wariantu decyduj膮 si臋 osoby, kt贸re pragn膮 zmniejszy膰 ilo艣膰 spo偶ywanych produkt贸w odzwierz臋cych, nie lubi膮 mi臋sa i ryb, albo chcia艂yby zacz膮膰 od偶ywia膰 si臋 bardziej ro艣linnie. Niekiedy jest to dobre rozwi膮zanie dla tych, kt贸rzy maj膮 alergi臋 na ryby lub czuj膮 si臋 oci臋偶ale po zjedzeniu potraw mi臋snych.

Dieta Wegetaria艅ska - cateringi oferuj膮c臋 t臋 diet臋

Wybierz miasto, aby zobaczy膰 wszystkie cateringi
Wybierz miasto, aby zobaczy膰 wszystkie cateringi

Czym jest dieta Wegetaria艅ska

Ro艣linne urozmaicenie na co dzie艅

Dzi臋ki zmniejszeniu spo偶ycia produkt贸w odzwierz臋cych poprzez eliminacj臋 mi臋sa i ryb, z wi臋kszym prawdopodobie艅stwem b臋dziemy jadali wi臋ksze ilo艣ci warzyw, owoc贸w oraz pe艂noziarnistych produkt贸w zbo偶owych. Przy tym wariancie wi臋kszo艣膰 da艅 g艂贸wnych b臋dzie si臋 sk艂ada艂a z ro艣lin str膮czkowych, takich jak soczewica, ciecierzyca, fasola, czy groch. Nierzadko opieraj膮 si臋 na wysokobia艂kowych przetworach 鈥 np. tofu albo granulaty sojowe. Ta grupa produkt贸w jest bardzo korzystna dla naszego zdrowia, szczeg贸lnie w zakresie ochrony przed chorobami nowotworowymi. Warzywa str膮czkowe zawieraj膮 du偶膮 ilo艣膰 b艂onnika pokarmowego, kt贸ry jest po偶ywk膮 dla korzystnej flory bakteryjnej w jelicie grubym. Ma on r贸wnie偶 zdolno艣膰 do hamowania wch艂aniania cholesterolu z 偶ywno艣ci oraz spowalnia poposi艂kowy wzrost glukozy. Str膮czki to r贸wnie偶 dobre 藕r贸d艂o 偶elaza, kt贸rego przyswajanie mo偶e by膰 zwi臋kszane poprzez dodatek produkt贸w bogatych w witamin臋 C do posi艂ku 鈥 np. papryki czerwonej, czy natki pietruszki. Osoby, dla kt贸rych wa偶na jest poprawa zdolno艣ci do zapami臋tywania i koncentracji, mog膮 r贸wnie偶 odczu膰 popraw臋 w samopoczuciu, poniewa偶 ro艣liny str膮czkowe pomog膮 w pokryciu dziennego zapotrzebowania na wa偶ne dla m贸zgu sk艂adniki, takie jak magnez i witaminy z grupy B.

Dla kogo polecany?

Ten wariant jest dobrym pomys艂em nie tylko dla os贸b, kt贸re chc膮 ca艂kowicie wykluczy膰 z diety ryby i mi臋so, ale r贸wnie偶 dla tych, kt贸rzy chc膮 urozmaici膰 sw贸j jad艂ospis. Niekt贸rzy decyduj膮 si臋 na zamawianie opcji wegetaria艅skiej przez kilka dni w tygodniu 鈥 a w pozosta艂e jadaj膮 diet臋 standardow膮 z cateringu dietetycznego. Wyb贸r tej bardziej ro艣linnej wersji pomo偶e nam w rozszerzeniu ilo艣ci pomys艂贸w na w艂asne posi艂ki i b臋dzie dobrym przyk艂adem tego, jak je konstruowa膰 na bazie warzyw. Osoby, kt贸re nie jada艂y w og贸le ro艣lin str膮czkowych mog膮 na pocz膮tku takiej diety odczu膰 wzd臋cia, gazy, a niekiedy tak偶e b贸le brzucha. Zauwa偶ono jednak, 偶e mo偶liwym jest zwi臋kszenie tolerancji na takie produkty, nale偶y jednak wprowadza膰 je do jad艂ospisu powoli i stopniowo. Je艣li odczuwamy takie dolegliwo艣ci, to dobrze jest zam贸wi膰 diet臋 wegetaria艅sk膮 pocz膮tkowo na kilka dni tygodnia, a nast臋pnie konsekwentnie zwi臋ksza膰 do ca艂kowitej zmiany.

Ro艣linne odpowiedniki

Przy wykluczaniu wszystkich produkt贸w mi臋snych nale偶y zwr贸ci膰 uwag臋 na to, aby jada膰 odpowiedni膮 ilo艣膰 bia艂ka i 偶elaza z innych 藕r贸de艂. W diecie wegetaria艅skiej pokrycie zapotrzebowania na proteiny nie jest trudne 鈥 znajdziemy je w ro艣linach str膮czkowych, ale tak偶e w dozwolonych jajkach, twarogach, wysokobia艂kowych jogurtach. Z kolei 偶elazo b臋d膮 nam dostarcza艂y str膮czki, kasza gryczana, broku艂y, szpinak, jarmu偶, p艂atki owsiane i inne produkty z pe艂nego ziarna. Niestety, ro艣linna posta膰 tego pierwiastka jest nieco s艂abiej przyswajalna (2-20%) w por贸wnaniu do tej, kt贸ra znajduje si臋 w rybach i mi臋sie (5-35%). Aby poprawi膰 wch艂anialno艣膰 偶elaza, warto 艂膮czy膰 posi艂ki je zawieraj膮ce ze 藕r贸d艂ami witaminy C, oligosacharydami (np. czosnek, cebula, pomidory) oraz skrobi膮 oporn膮 (ry偶, makaron, pumpernikiel).

O czym nale偶y pami臋ta膰?

Wegetaria艅ski wariant diety z cateringu dietetycznego mo偶e by膰 stosowany na drodze redukcji masy cia艂a, jednak aby by艂 w tym pomocny niezb臋dne jest zam贸wienie go w odpowiedniej kaloryczno艣ci. Nasze zapotrzebowanie energetyczne jest uzale偶nione od aktualnej masy cia艂a, wieku, aktywno艣ci fizycznej i zamierzonego celu. Aby sprawdzi膰 jak膮 liczb臋 kilokalorii powinni艣my jada膰 ka偶dego dnia, warto skorzysta膰 z naszego kalkulatora, kt贸ry znajduje si臋 na stronie g艂贸wnej por贸wnywarki Dietly.pl. Dzi臋ki temu, 偶e ka偶dego dnia b臋dziemy mieli dostarczane gotowe do spo偶ycia posi艂ki, to 艂atwiej b臋dzie o unikanie podjadania pomi臋dzy nimi, a uregulowanie nadmiernego apetytu przyjdzie nam z wi臋ksz膮 艂atwo艣ci膮. Warto r贸wnie偶 pami臋ta膰 o odpowiednim nawodnieniu ka偶dego dnia, szczeg贸lnie ze wzgl臋du na to, 偶e przy przej艣ciu na diet臋 wegetaria艅sk膮 mo偶emy radykalnie zwi臋kszy膰 swoj膮 dzienn膮 poda偶 b艂onnika pokarmowego, kt贸rzy przy nieodpowiedniej poda偶y p艂yn贸w mo偶e powodowa膰 zaparcia.

Czy odpowiada Ci dieta Wegetaria艅ska?

Wybierz, por贸wnaj i zam贸w online w najlepszym cateringu dietetycznym z Dietly

Posi艂ek