Dieta pude艂kowa - Standardowa

Dieta standardowa to dieta dla wszystkich, kt贸rzy nie maj膮 czasu na zakupy i gotowanie, nie lubi膮 sp臋dza膰 godzin w kuchni, a tak偶e dla tych, kt贸rzy chc膮 je艣膰 zdrowo a nie maj膮 pomys艂贸w na zr贸偶nicowane dania. Chodzi bowiem o racjonalne 偶ywienie i stawianie na zdrowe produkty, kt贸re dostarcz膮 organizmowi nie tylko pustych kalorii, ale przede wszystkim sk艂adnik贸w niezb臋dnych organizmowi do prawid艂owego wzrostu i funkcjonowania. Aby u艂atwi膰 planowanie zbilansowanej diety, dietetycy skonstruowali piramid臋 偶ywienia, kt贸ra wizualnie przedstawia racjonalny spos贸b od偶ywiania. W 2005 roku powsta艂a ulepszona wersja piramidy, kt贸ra uwzgl臋dnia najnowsze odkrycia w dziedzinie dietetyki. Podstaw膮 piramidy jest kontrola wagi oraz regularne 膰wiczenia, kt贸re podnosz膮 szanse utrzymania dobrego zdrowia. Dalej kszta艂tuje si臋 ona nast臋puj膮co (przedstawienie od do艂u piramidy pokazuje, jakich produkt贸w powinno by膰 w diecie najwi臋cej, a jakich najmniej 鈥 te znajduj膮 si臋 na szczycie piramidy): produkty pe艂noziarniste, oleje ro艣linne, warzywa i owoce, ryby, dr贸b, jaja, orzechy i warzywa str膮czkowe, produkty mleczne, czerwone mi臋so i mas艂o, bia艂y chleb, ziemniaki, bia艂y ry偶, s艂odycze (umiarkowanie lub wcale), alkohol. Zdaniem specjalist贸w zdrowe 偶ywienie oznacza nie tylko wybieranie zdrowych produkt贸w, ale tak偶e spo偶ywanie regularnych posi艂k贸w o odpowiednich porach. Konieczne jest zjedzenie co najmniej trzech posi艂k贸w w ci膮gu dnia, szczeg贸lnie 艣niadania, kt贸re dostarcza nam energii na ca艂y aktywny dzie艅. Wskazane jest tak偶e jedzenie niewielkich przek膮sek mi臋dzy daniami, np. lunchu mi臋dzy 艣niadaniem a obiadem oraz podwieczorku mi臋dzy obiadem a kolacj膮 w postaci warzyw, owoc贸w, bakalii, jogurt贸w itp. Zbilansowana dieta wi膮偶e si臋 tak偶e z ograniczeniem jedzenia przed snem 鈥 najlepiej aby ostatni posi艂ek by艂 spo偶ywany nie p贸藕niej ni偶 2 godziny przed snem. Produkty, kt贸re warto wybiera膰 to, te kt贸re korzystnie wp艂ywaj膮 na stan naszego cia艂a i umys艂u. Produkty zbo偶owe w postaci ciemnego pieczywa, p艂atk贸w, kasz i makaron贸w s膮 g艂贸wnym 藕r贸d艂em w臋glowodan贸w z艂o偶onych w organizmie, a te z kolei dostarczaj膮 organizmowi koniecznej dla normalnego funkcjonowania energii. Ponadto produkty te s膮 bogate w bia艂ko, kt贸re jest g艂贸wnym materia艂em budulcowym naszego organizmu, witamin臋 B1, bior膮c膮 udzia艂 w przemianach w臋glowodan贸w i witamin臋 B6, bez kt贸rej niemo偶liwe jest prawid艂owe funkcjonowanie uk艂adu nerwowego ani produkcja czerwonych krwinek. Produkty zbo偶owe s膮 tak偶e bogatym 藕r贸d艂em b艂onnika pokarmowego, 偶elaza, magnezu, miedzi i cynku. Warzywa i owoce 鈥 powinno si臋 spo偶ywa膰 przy okazji ka偶dego posi艂ku, a tak偶e mi臋dzy nimi, stanowi膮 藕r贸d艂o wi臋kszo艣ci witamin i sk艂adnik贸w mineralnych oraz b艂onnika pokarmowego. Owoce i warzywa s膮 nie tylko niskokaloryczne, ale tak偶e pokrywaj膮 dzienne zapotrzebowanie na witamin臋 C i beta karoten 鈥 przeciwutleniacze, kt贸re zapobiegaj膮 rozwojowi mia偶d偶ycy i chor贸b nowotworowych. Warzywa i owoce oraz produkty zbo偶owe stanowi膮 podstaw臋 piramidy 偶ywienia w zbilansowanej diecie, jednak偶e nie s膮 one jedynymi sk艂adnikami od偶ywczymi, jakie powinni艣my dostarcza膰 organizmowi. Niezwykle wa偶ny dla naszego zdrowia jest wap艅, kt贸ry znajduje si臋 w chudym mleku i przetworach mlecznych, dostarczaj膮 one cz艂owiekowi tak偶e witamin B2 i D 鈥 ta ostatnia zapobiega osteoporozie i chroni przed 艂amliwo艣ci膮 ko艣ci w podesz艂ym wieku. Osoby z nietolerancj膮 laktozy (cukier znajduj膮cy si臋 w mleku) powinny przyjmowa膰 jak najwi臋cej mlecznych napoj贸w fermentowanych (kefiry, jogurty, mleko ukwaszone). Wszystkie produkty mleczne s膮 tak偶e 藕r贸d艂em bia艂ka pokarmowego, ale nie jest to jedyne bia艂ko, jakie nale偶y dostarcza膰 swojemu organizmowi. Nic nie zast膮pi tego, kt贸re znajduje si臋 w ro艣linach str膮czkowych, takich jak groch czy fasola, w mi臋sie oraz w rybach. Jest to pe艂nowarto艣ciowe bia艂ko, kt贸re opr贸cz szeregu sk艂adnik贸w mineralnych zawiera wiele witamin z grupy B (B1, B2, B6, PP, B12). Zaleca si臋 jedzenie mi臋sa bia艂ego, drobiowego, ewentualnie z kr贸lika b膮d藕 ciel臋cin臋. Zbilansowana dieta wymaga, by w ci膮gu tygodnia przynajmniej 2-3 razy zast膮pi膰 mi臋so w posi艂ku obiadowym rybami. Najzdrowsze s膮 ryby morskie, gdy偶 zawieraj膮 nienasycone kwasy t艂uszczowe (m.in. kwasy omega-3, kt贸re zapobiegaj膮 rozwojowi mia偶d偶ycy), jod, selen, fosfor, magnez, wap艅, witamin臋 A, fluor, potas i witamin臋 D. Zbilansowana dieta to r贸wnie偶 dostarczanie organizmowi nienasyconych kwas贸w t艂uszczowych. Organizm nie potrafi ich sam syntetyzowa膰, dlatego musz膮 by膰 dostarczane wraz z po偶ywieniem. Ich najlepszym 藕r贸d艂em s膮 oleje ro艣linne (tygodniowo powinno si臋 spo偶ywa膰 jedn膮 艂y偶k臋 sto艂ow膮 oleju lub oliwy oraz nie wi臋cej ni偶 2 艂y偶eczki margaryny mi臋kkiej bez t艂uszcz贸w trans), kt贸re ponadto zawieraj膮 witamin臋 E i maj膮 dzia艂anie antymia偶d偶ycowe.Jad艂ospis w diecie standard bazuje na produktach ro艣linnych jak i zwierz臋cych. Posi艂ki przygotowywane s膮 tylko z najwy偶szej jako艣ci produkt贸w sprowadzanych od zaufanych dostawc贸w. 艢wie偶e owoce i warzywa, orzechy oraz mi臋so i ryby zapewni膮 wszystkie niezb臋dne sk艂adniki od偶ywcze, witaminy i minera艂y. Dieta standardowa charakteryzuje si臋 bardzo du偶膮 r贸偶norodno艣ci膮 i bogactwem wykorzystywanych produkt贸w. Dieta Standardowa komponowana jest na podstawie piramidy zdrowego odzywiania i ma na celu popraw臋 zdrowia oraz utrzymanie organizmu w zdrowiu. Dieta standardowa pozwoli Ci cieszy膰 si臋 wspania艂ym samopoczuciem, dostarczy Ci energii i zapewni zdrowie i witalno艣膰!

Cateringi dietetyczne oferuj膮ce t臋 diet臋 pude艂kow膮