Dieta pude艂kowa - Paleo

Czym jest ten wariant?

Cateringi dietetyczne rozszerzaj膮 swoje oferty o coraz nowsze modele 偶ywieniowe, kt贸re s膮 popularniejsze z ka偶dym dniem. Jednym z nich jest dieta paleo, kt贸ra powsta艂a w oparciu o to, jak wygl膮da艂 jad艂ospis ludzi 偶yj膮cych w paleolicie. Taki wariant cieszy si臋 du偶ym zainteresowaniem, szczeg贸lnie w艣r贸d wszystkich, kt贸rzy nie dysponuj膮 wystarczaj膮c膮 ilo艣ci膮 czasu, aby gotowa膰 swoje posi艂ki ka偶dego dnia. Na jego wyb贸r decyduj膮 si臋 zar贸wno osoby pragn膮ce zredukowa膰 mas臋 cia艂a, jak i te, kt贸re maj膮 na celu utrzyma膰 aktualn膮 sylwetk臋. Dzi臋ki wysokiej zawarto艣ci bia艂ka, z diet膮 paleo 艂atwiej jest o uregulowanie nadmiernego uczucia g艂odu. Sprzyja temu r贸wnie偶 fakt, 偶e w takim jad艂ospisie znajdziemy du偶膮 dawk臋 bogatob艂onnikowych warzyw, kt贸re nie tylko zmniejsz膮 apetyt, ale r贸wnie偶 pomog膮 w rozwoju dobrej flory bakteryjnej w jelicie grubym i zmniejsz膮 poposi艂kowe skoki glukozy we krwi.

Wykluczenia produkt贸w w diecie paleo

Za艂o偶enie tego rodzaju od偶ywiania jest takie, 偶e posi艂ki sk艂adaj膮 si臋 ze sk艂adnik贸w, kt贸re by艂y wykorzystywane przez ludzi w czasach paleolitu. Przede wszystkim wykluczane s膮 produkty przetworzone, takie jak s艂odycze, dania typu fast-food, czy sztuczne dodatki do 偶ywno艣ci. Eliminowane s膮 r贸wnie偶 藕r贸d艂a glutenu, czyli pszenica, j臋czmie艅 oraz 偶yto. Nie znajdziemy w swoich posi艂kach ich dodatku, dlatego osoby, kt贸re zamierzaj膮 wykluczy膰 t臋 grup臋 bia艂ek, mog膮 zdecydowa膰 si臋 na diet臋 paleo. Wszyscy, kt贸rzy maj膮 problemy 偶o艂膮dkowo-jelitowe po zjedzeniu ro艣lin str膮czkowych, b臋d膮 zadowoleni z faktu, 偶e w wariancie paleo ich nie znajdziemy. Produkty mleczne, w tym jogurty, twarogi, kefiry 鈥 s膮 w pe艂ni wyeliminowane, co b臋dzie wi膮za艂o si臋 z korzy艣ciami dla os贸b z nietolerancj膮 laktozy, czy alergi膮 a bia艂ka mleka krowiego.

Dozwolone produkty na diecie paleo

Dieta pude艂kowa z wariantu paleo opiera si臋 g艂贸wnie na warzywach (poza str膮czkowymi), owocach, rybach, mi臋sie, jajkach, orzechach oraz olejach nierafinowanych. Zawarto艣膰 w臋glowodan贸w jest niewielka, poniewa偶 ich g艂贸wnym 藕r贸d艂em w tym modelu 偶ywieniowym s膮 g艂贸wnie owoce. Osoby, kt贸re przed rozpocz臋ciem diety paleo nie jada艂y odpowiedniej ilo艣ci warzyw i owoc贸w, mog膮 odczu膰 pozytywn膮 zmian臋 samopoczucia. Ze wzgl臋du na zawarto艣膰 t艂ustych ryb morskich w tym wariancie, pokrywane jest tak偶e zapotrzebowanie na poda偶 kwas贸w t艂uszczowych omega-3. Dzi臋ki temu nasze zdolno艣ci do zapami臋tywania i koncentracji mog膮 ulec znacz膮cej poprawie. Co wi臋cej, te kwasy maj膮 r贸wnie偶 kluczowy wp艂yw na nasz lipidogram, dlatego osoby z podwy偶szonym poziomem cholesterolu powinny zwi臋ksza膰 ich spo偶ycie. Kwasy t艂uszczowe omega-3 wbudowuj膮 si臋 w b艂ony kom贸rkowe kom贸rek naszego organizmu, dzi臋ki czemu ich wysokie spo偶ycie pomo偶e nam w uzyskaniu elastycznej sk贸ry.

Jak wprowadzi膰 diet臋 paleo?

Przede wszystkim warto rozplanowa膰 godziny spo偶ywania posi艂k贸w. Zazwyczaj wariant diety paleo w cateringu dietetycznym obejmuje 4 lub 5 posi艂k贸w. Pierwszy z nich powinien by膰 spo偶yty w ci膮gu oko艂o godziny od pobudki 鈥 艣niadania w tym wariancie zwykle sk艂adaj膮 si臋 z jajek, awokado, ryb, mi臋sa, du偶ej ilo艣ci warzyw. Z pewno艣ci膮 odczujemy zniwelowanie apetytu w szybkim czasie od jego spo偶ycia. Kolejne potrawy warto zaplanowa膰 w r贸wnomiernych odst臋pach 鈥 w zale偶no艣ci od swojego trybu 偶ycia i godziny planowanego treningu. Dobrze jest jada膰 ostatni posi艂ek na 2-3 h przed snem, w celu zapobie偶enia nieprzyjemno艣ciom zwi膮zanym z przelewaniem, zgag膮 i uczuciem pe艂no艣ci. Dla os贸b, kt贸re intensywnie i regularnie trenuj膮 polecamy zam贸wienie wariantu diety samuraja, kt贸ra zawiera wi臋cej w臋glowodan贸w, dlatego b臋dzie bardzie pomocna w powysi艂kowym uzupe艂nianiu zapas贸w glikogenu.

O czym warto pami臋ta膰?

Stosuj膮c diet臋 paleo dobrze jest regularnie robi膰 badania laboratoryjne, takie jak cholesterol ca艂kowity, LDL, HDL, tr贸jglicerydy, glukoza na czczo, enzymy w膮trobowe, kreatynina. Dzi臋ki takiej sta艂ej kontroli b臋dziemy mogli zachowa膰 pewno艣膰, 偶e nasze zdrowie jest utrzymywane na prawid艂owym poziomie. Zdecydowanie si臋 na diet臋 paleo z cateringu dietetycznego jest bardzo dobrym pomys艂em, poniewa偶 dzi臋ki temu b臋dziemy jada膰 urozmaicone posi艂ki. Nierzadko zmiana swojego od偶ywiania na ten model mo偶e sprzyja膰 monotonii i braku r贸偶norodno艣ci potraw. Dieta pude艂kowa b臋dzie dla nas doskona艂ym przyk艂adem tego, jak powinna wygl膮da膰 kompozycja sk艂adnik贸w, ilo艣膰 i wielko艣膰 porcji. Z zastosowaniem cateringu dietetycznego znacznie 艂atwiejszym b臋dzie r贸wnie偶 utrzymywanie sta艂ych p贸r jedzenia. Nie zapominajmy jednak o tym, 偶eby wypija膰 ka偶dego dnia odpowiedni膮 ilo艣膰 p艂yn贸w. Dieta paleo zak艂ada wykluczenie wszystkich s艂odzonych napoj贸w i jej zwolennicy zwykle opieraj膮 swoje nawodnienie na wypijaniu wody. Zalecana jej dzienna ilo艣膰 to 2 litry dla kobiet i 2,5 litra dla m臋偶czyzn. Aby pami臋ta膰 o si臋ganiu po szklank臋 z wod膮 mo偶na ustawia膰 sobie powiadomienia w telefonie, zabiera膰 ze sob膮 zawsze du偶膮 butelk臋 oraz dba膰 o to, aby pe艂na szklanka by艂a zwykle na wyci膮gni臋cie r臋ki. Dzi臋ki utrzymywaniu prawid艂owego nawodnienia 艂atwiej b臋dzie o dobre samopoczucie, ale r贸wnie偶 o wysok膮 wydolno艣膰 fizyczn膮.