Dieta pude艂kowa - Paleo

"Paleolit, nazywany tak偶e starsz膮 epok膮 kamienn膮, rozpocz膮艂 si臋 oko艂o 2,6 脳 106 lat temu, wraz z powstaniem pierwszych kamiennych narz臋dzi, i trwa艂 do oko艂o 10 脳 103 lat temu, czyli do czasu, gdy zacz臋to uprawia膰 ziemi臋 i hodowa膰 zwierz臋ta. Ludzie 偶yj膮cy w tamtych czasach nie znali technik przetwarzania 偶ywno艣ci. Podstawowym 藕r贸d艂em po偶ywienia by艂y ryby i skorupiaki, mi臋so dzikich zwierz膮t, jaja, owoce, warzywa korzeniowe i li艣ciaste, orzechy, a tak偶e owady i larwy. Nie spo偶ywano produkt贸w zbo偶owych, mleka ani produkt贸w nabia艂owych, rafinowanych cukr贸w, wysoko przetworzonych t艂uszcz贸w i alkoholu. Badania dowodz膮, 偶e stan zdrowia 艂owc贸w 鈥 zbieraczy by艂 znacznie lepszy od stanu zdrowia wsp贸艂czesnych ludzi. Cechowa艂 si臋 niskim wyst臋powaniem chor贸b uk艂adu sercowo-naczyniowego, cukrzycy typu 2, zespo艂u metabolicznego oraz nowotwor贸w. Pierwszym lekarzem, kt贸ry zasugerowa艂, 偶e spos贸b 偶ywienia zbli偶ony do tego z ery Paleolitu mo偶e korzystnie wp艂ywa膰 na zdrowie, by艂 gastroenterolog Walter L. Voegtlin. Za pomoc膮 swojej diety skutecznie leczy艂 takie choroby, jak zesp贸艂 jelita nadwra偶liwego czy wrzody. Dieta Paleo (nazwa pochodzi od epoki paleolitu) jest znana r贸wnie偶 jako dieta cz艂owieka pierwotnego.Dieta Paleo piera si臋 na naturalnych produktach. Uwzgl臋dnia ona wszystkie sk艂adniki, do kt贸rych mia艂 dost臋p cz艂owiek w okresie paleolitu. Jest to dieta, kt贸ra ca艂kowicie wyklucza produkty przetworzone. Jad艂ospis opiera si臋 na warzywach, owocach, orzechach, grzybach, jajach, mi臋sie oraz rybach. W diecie paleo najwa偶niejsze jest to, co naturalne. Warto wi臋c skupi膰 si臋 na tej zasadzie przy wyborze spo偶ywanego mi臋sa 鈥 najlepiej jest je艣膰 mi臋so zwierz膮t 偶yj膮cych na wolno艣ci, np. z dzika, sarny, jelenia czy przepi贸rki. Je艣li chodzi o zwierz臋ta hodowlane, zamiast popularnego drobiu i wieprzowiny, powinno si臋 raczej wybiera膰 ciel臋cin臋, wo艂owin臋 i jagni臋cin臋.W diecie paleo wa偶ne jest spo偶ywanie ryb 鈥 zawieraj膮 one du偶o kwas贸w Omega-3, kt贸re s膮 bardzo dobre dla zdrowia. Przyk艂adem takich ryb s膮:艂oso艣, fl膮dra, dorsz, halibut, tu艅czyk, pstr膮g. Wa偶nym sk艂adnikiem 偶ywieniowym w diecie paleolitycznej s膮 jajka. S膮 szczeg贸lnie pomocne przy szukania pomys艂贸w na dobre i szybkie 艣niadanie 鈥 mog膮 pos艂u偶y膰 na przyk艂ad do zrobienia jajecznicy czy omlet贸w. Warto jednak zwr贸ci膰 uwag臋 na to, by jajka pochodzi艂y z chowu ekologicznego. W sklepach producenci oferuj膮 nam wiele rodzaj贸w jajek, jednak nie dajmy si臋 nabra膰 鈥 cz臋sto dro偶sza cena nie m贸wi o lepszej jako艣ci. Przeczytajmy dok艂adnie na opakowaniu sk膮d pochodz膮 jajka 鈥 b臋dziemy mieli pewno艣膰, co jemy. Warto si臋ga膰 po jajka z oznaczeniem 鈥0鈥, pochodz膮ce z chowu ekologicznego (te kury 偶yj膮 na wolnym wybiegu, karmione s膮 traw膮 i ekologiczn膮 karm膮, mog膮 za偶ywa膰 k膮pieli w piasku) lub 鈥1鈥 鈥 wolny wybieg (kury mog膮 puszcza膰 kurnik, maj膮 swoje grz臋dy, mog膮 za偶ywa膰 k膮pieli w piasku). Jajka oznakowane jako 鈥2鈥 (ch贸w 艣ci贸艂kowy) lub 鈥3鈥 (ch贸w klatkowy) nie nadaj膮 si臋 do spo偶ycia. Kury 偶yj膮 w strasznych warunkach, w ciasnych klatkach, karmione s膮 antybiotykami, nie mog膮 rozprostowa膰 skrzyde艂 i obcina im si臋 dzioby. Takie jajka pe艂ne s膮 hormonu stresu i szkodliwych dla zdrowia substancji, dlatego b膮d藕 艣wiadomym konsumentem i wybieraj to, co zdrowe i etyczne. Je艣li chodzi o t艂uszcze w diecie paleo, to najlepiej jest spo偶ywa膰 te pochodzenia zwierz臋cego. T艂uszcze o pochodzeniu ro艣linnym lepiej od艂o偶y膰 na drugi plan. Warto te偶 spo偶ywa膰 orzechy, ziarna i pestki, kt贸re r贸wnie偶 zawieraj膮 w sobie t艂uszcze. Produkty zalecane to: olej palmowy i kokosowy, oliwa z oliwek, mas艂o, smalec, mas艂o MCT, awokado, s艂onecznik, pestki dyni, orzechy w艂oskie i laskowe. Z tym za艂o偶eniem diety warto polemizowa膰, poniewa偶 鈥 jak wiadomo 鈥 t艂uszcze zwierz臋ce maj膮 negatywny wp艂yw na nasze zdrowie. Postaraj si臋 lekko zmodyfikowa膰 za艂o偶enia diety i wybieraj t艂uszcze, kt贸re s膮 przede wszystkim zdrowe. Jad艂ospis w diecie paleo powinni艣my uk艂ada膰 tak, by zawiera艂 du偶o warzyw i owoc贸w. Unikajmy warzyw z du偶膮 zawarto艣ci膮 skrobi. Do produkt贸w zalecanych nale偶膮 na przyk艂ad: cebula, dynia, broku艂y, kalafior, bak艂a偶an, b贸b, buraki, seler, sa艂ata, szpinak, marchew, jab艂ko, 艣liwka, cytryna, banan. Mo偶na je przyrz膮dza膰 na wiele sposob贸w 鈥 zje艣膰 surowe, ugotowa膰 czy przygotowa膰 sa艂atki. Warto pami臋ta膰, 偶e owoce i warzywa zawieraj膮 mn贸stwo witamin, dlatego zamiast si臋ga膰 po suplementy, wybierz si臋 na najbli偶sze targowisko. Czego nie je艣膰 w diecie paleo? Produktem zakazanym w diecie paleolitycznej jest nabia艂. Wiadomo, 偶e ci臋偶ko jest ca艂kowicie go wykluczy膰 z diety, jednak powinno si臋 chocia偶 spo偶ywa膰 go mniej i pr贸bowa膰 powoli wyeliminowa膰.Zakazane s膮 te偶 r贸偶nego rodzaju s艂odycze, napoje s艂odzone, chipsy, paluszki czy inne s艂one przek膮ski. Nale偶y pami臋ta膰 o wykluczeniu zb贸偶 鈥 mi臋dzy innymi chleba i bu艂ek, ale tak偶e ry偶u 鈥 powinno si臋 go spo偶ywa膰 zdecydowanie mniej. Oczywi艣cie nie mo偶na spo偶ywa膰 fast food贸w 鈥 frytki, hamburgery czy zapiekanki nie mog膮 uczestniczy膰 w naszej diecie. Pami臋tajmy o tym, by spo偶ywa膰 g艂贸wnie produkty naturalne. Produkty przetworzone przez cz艂owieka nie mog膮 by膰 spo偶ywane w diecie paleo! Wykorzystuje si臋 j膮 nie tylko w celu utraty wagi, ale te偶 leczeniu wielu chor贸b. Stosowanie diety Paleo ma korzystny wp艂yw na organizm przy takich schorzeniach jak cukrzyca, astma, anemia, nadci艣nienie oraz problemy sk贸rne. Dzi臋ki posi艂kom przygotowanym wed艂ug zasad Paleo mo偶na zauwa偶y膰 zwi臋kszon膮 odporno艣膰, popraw臋 stanu w艂os贸w i paznokci oraz regeneracj臋 sk贸ry. Przy d艂ugotrwa艂ym stosowaniu diety stabilizuje si臋 gospodarka hormalna, dzi臋ki czemu kobietom 艂atwiej zaj艣膰 w ci膮偶臋. Dieta Paleo jest skierowana do ka偶dego, kto chce zmieni膰 swoje nawyki 偶ywieniowe na zdrowe! Wyj膮tkowe, prozdrowotne dzia艂anie diety paleo przypisuje si臋 wysokiej zawarto艣ci bia艂ka, b艂onnika i zdrowych p艂yn贸w, kt贸re syc膮, pomagaj膮 kontrolowa膰 poziom cukru we krwi, zapobiegaj膮 tyciu i cukrzycy typu 2. "