Dieta Ketogeniczna

Dieta pude艂kowa
Ketogeniczna

Dieta ketogeniczna z charakteryzuje si臋 zawarto艣ci膮 bardzo niewielkiej ilo艣ci w臋glowodan贸w i opiera si臋 g艂贸wnie na 藕r贸d艂ach t艂uszczu oraz bia艂ka. Ta dieta ma na celu zmian臋 proces贸w metabolicznych, kt贸re przebiegaj膮 w naszym organizmie. Przed jej zastosowaniem nale偶y jednak by膰 w pe艂ni 艣wiadomym tego, 偶e wdro偶enie diety ketogenicznej wi膮偶e si臋 z wi臋ksz膮 prac膮 dla nerek i w膮troby, dlatego te dwa organy mog膮 by膰 nieco obci膮偶one.

Dieta Ketogeniczna - cateringi oferuj膮c臋 t臋 diet臋

Wybierz miasto, aby zobaczy膰 wszystkie cateringi
Wybierz miasto, aby zobaczy膰 wszystkie cateringi

Czym jest dieta Ketogeniczna

Czy dieta ketogeniczna pomaga w odchudzaniu?

Aktualne badania naukowe w zakresie redukcji masy cia艂a dowodz膮, 偶e najwa偶niejszym czynnikiem warunkuj膮cym efektywno艣膰 diety odchudzaj膮cej jest deficyt kaloryczny, a nie proporcje makrosk艂adnik贸w. Ketogeniczny spos贸b od偶ywiania zosta艂 spopularyzowany z tego wzgl臋du, 偶e przy jego stosowaniu zwi臋ksza si臋 ilo艣膰 cia艂 ketonowych w organizmie, kt贸re na drodze oddzia艂ywania na uk艂ad nerwowy maj膮 zdolno艣膰 do zmniejszania apetytu oraz pobudzenia termogenezy, co mo偶e nieco zwi臋kszy膰 zapotrzebowanie energetyczne. Mo偶liwe jest tak偶e zauwa偶enie znacz膮cej redukcji masy cia艂a w pierwszych dniach stosowania diety ketogenicznej, czemu sprzyja ograniczenie w臋glowodan贸w, bowiem ka偶dy gram glukozy wi膮偶e si臋 w naszym organizmie z 4 g wody. Przy wprowadzeniu jad艂ospisu, kt贸ry opiera si臋 g艂贸wnie na bia艂ku i t艂uszczu, ilo艣膰 zwi膮zanej z wod膮 glukozy znacz膮co si臋 obni偶y, co sprawi, 偶e nasza waga b臋dzie mniejsza. Ta zmiana nie jest jednak sta艂a 鈥 gdy na nowo wprowadzimy w臋glowodany, to ponownie przybierzemy na masie cia艂a, co nie b臋dzie spowodowane wzrostem zawarto艣ci tkanki t艂uszczowej, lecz zwi臋kszeniem ilo艣ci wody. Aby dieta pude艂kowa pomog艂a w redukcji masy cia艂a, to niezb臋dnym jest prawid艂owe obliczenie swojego ca艂kowitego zapotrzebowania kalorycznego, a nast臋pnie odj臋cie od tej liczby deficytu energetycznego. W obliczeniach z pewno艣ci膮 pomo偶e Wam nasz kalkulator znajduj膮cy si臋 na stronie g艂贸wnej por贸wnywarki catering贸w dietetycznych Dietly.pl.

Najwa偶niejsze cechy diety ketogenicznej

Przede wszystkim w tej diecie jada si臋 bardzo niewielk膮 ilo艣膰 w臋glowodan贸w 鈥 nie powinna ona przekracza膰 130 g dziennie. G艂贸wnym sk艂adnikiem s膮 t艂uszcze, kt贸rych poda偶 przy tym sposobie od偶ywiania jest bardzo wysoka i wi臋kszo艣膰 kilokalorii pochodzi w艂a艣nie ze 藕r贸de艂 tego makrosk艂adnika. Ta dieta zosta艂a zapocz膮tkowana w 1921 roku, gdy zauwa偶ono, 偶e wprowadzenie organizmu w stan ketozy pomaga w zmniejszeniu cz臋stotliwo艣ci napad贸w padaczkowych w艣r贸d dzieci cierpi膮cych na padaczk臋 lekooporn膮. Na drodze bada艅 w kierunku 偶ywienia sportowc贸w oraz strategii odchudzania, rozpocz臋to wiele eksperyment贸w maj膮cych na celu wyja艣nienie czy ta dieta mo偶e mie膰 korzystny wp艂yw tak偶e w tych obszarach.

Na czym opiera si臋 taki jad艂ospis?

Je艣li przed wdro偶eniem tego wariantu jadali艣my zgodnie z piramid膮 zdrowego 偶ywienia, to nasze posi艂ki mog膮 nas bardzo zaskoczy膰. W diecie ketogenicznej opieraj膮 si臋 one na 藕r贸d艂ach t艂uszczu, dlatego znajdziemy w nich takie produkty jak mi臋so, jajka, ryby, oleje, orzechy, nasiona, awokado. Wykluczane s膮 wszystkie g艂贸wne 藕r贸d艂a w臋glowodan贸w, takie jak produkty zbo偶owe, warzywa str膮czkowe oraz wi臋kszo艣膰 owoc贸w. Spo艣r贸d owoc贸w wyr贸偶niamy tylko kilka dozwolonych, s膮 nimi m.in. maliny, bor贸wki, jagody 鈥 ze wzgl臋du na swoj膮 nisk膮 kaloryczno艣膰.

O czym nale偶y pami臋ta膰?

Przed rozpocz臋ciem ketogenicznej diety z cateringu dietetycznego powinni艣my uda膰 si臋 do lekarza i wykona膰 podstawowe badania, aby mie膰 pewno艣膰, 偶e nasz organizm b臋dzie w stanie poradzi膰 sobie z konieczno艣ci膮 produkowania cia艂 ketonowych oraz wydalania produkt贸w ubocznych reakcji chemicznych, kt贸re przy normalnej diecie nie przebiegaj膮. Najcz臋艣ciej takie kontrolne badania diagnostyczne obejmuj膮 lipidogram (cholesterol HDL, LDL, ca艂kowity, tr贸jglicerydy), glukoz臋, morfologi臋, enzymy w膮trobowe i kreatynin臋. Warto wykonywa膰 je regularnie przy stosowaniu diety ketogenicznej, poniewa偶 mo偶e by膰 ona czynnikiem nieco obci膮偶aj膮cym w膮trob臋 i nerki. Na ten wariant nie powinny decydowa膰 si臋 osoby, kt贸re maj膮 zaburzon膮 gospodark臋 lipidow膮 (np. podwy偶szony cholesterol), cierpi膮 na mia偶d偶yc臋, niewydolno艣膰 nerek lub s膮 dotkni臋te chorob膮 w膮troby. Osoby, kt贸rym doskwieraj膮 problemy z dolegliwo艣ciami 偶o艂膮dkowo-jelitowymi powinny skonsultowa膰 wdra偶anie tej diety z lekarzem, poniewa偶 przy niekt贸rych zaburzeniach nie jest ona wskazana (np. przy refluksie). Wyniki sportowe r贸wnie偶 mog膮 ulec pogorszeniu w przypadku stosowania tego wariantu. Jest to spowodowane tym, 偶e przy tak niskiej poda偶y w臋glowodan贸w wyst膮pi膮 trudno艣ci z wysycaniem mi臋艣ni glikogenem 鈥 mo偶emy odczuwa膰 gorsze samopoczucie podczas treningu, a wydolno艣膰 fizyczna mo偶e si臋 obni偶y膰. Osobom aktywnym fizycznie proponujemy zastosowanie diety sportowej z cateringu dietetycznego.

Czy odpowiada Ci dieta Ketogeniczna?

Wybierz, por贸wnaj i zam贸w online w najlepszym cateringu dietetycznym z Dietly

Posi艂ek