Dieta Ketogeniczna

Dieta pudełkowa
Ketogeniczna

Dieta ketogeniczna z charakteryzuje się zawartością bardzo niewielkiej ilości węglowodanów i opiera się głównie na źródłach tłuszczu oraz białka. Ta dieta ma na celu zmianę procesów metabolicznych, które przebiegają w naszym organizmie. Przed jej zastosowaniem należy jednak być w pełni świadomym tego, że wdrożenie diety ketogenicznej wiąże się z większą pracą dla nerek i wątroby, dlatego te dwa organy mogą być nieco obciążone.

Ups! Nie znaleźliśmy diety, której szukasz

w mieście

Czym jest dieta Ketogeniczna

Czy dieta ketogeniczna pomaga w odchudzaniu?

Aktualne badania naukowe w zakresie redukcji masy ciała dowodzą, że najważniejszym czynnikiem warunkującym efektywność diety odchudzającej jest deficyt kaloryczny, a nie proporcje makroskładników. Ketogeniczny sposób odżywiania został spopularyzowany z tego względu, że przy jego stosowaniu zwiększa się ilość ciał ketonowych w organizmie, które na drodze oddziaływania na układ nerwowy mają zdolność do zmniejszania apetytu oraz pobudzenia termogenezy, co może nieco zwiększyć zapotrzebowanie energetyczne. Możliwe jest także zauważenie znaczącej redukcji masy ciała w pierwszych dniach stosowania diety ketogenicznej, czemu sprzyja ograniczenie węglowodanów, bowiem każdy gram glukozy wiąże się w naszym organizmie z 4 g wody. Przy wprowadzeniu jadłospisu, który opiera się głównie na białku i tłuszczu, ilość związanej z wodą glukozy znacząco się obniży, co sprawi, że nasza waga będzie mniejsza. Ta zmiana nie jest jednak stała – gdy na nowo wprowadzimy węglowodany, to ponownie przybierzemy na masie ciała, co nie będzie spowodowane wzrostem zawartości tkanki tłuszczowej, lecz zwiększeniem ilości wody. Aby dieta pudełkowa pomogła w redukcji masy ciała, to niezbędnym jest prawidłowe obliczenie swojego całkowitego zapotrzebowania kalorycznego, a następnie odjęcie od tej liczby deficytu energetycznego. W obliczeniach z pewnością pomoże Wam nasz kalkulator znajdujący się na stronie głównej porównywarki cateringów dietetycznych Dietly.pl.

Najważniejsze cechy diety ketogenicznej

Przede wszystkim w tej diecie jada się bardzo niewielką ilość węglowodanów – nie powinna ona przekraczać 130 g dziennie. Głównym składnikiem są tłuszcze, których podaż przy tym sposobie odżywiania jest bardzo wysoka i większość kilokalorii pochodzi właśnie ze źródeł tego makroskładnika. Ta dieta została zapoczątkowana w 1921 roku, gdy zauważono, że wprowadzenie organizmu w stan ketozy pomaga w zmniejszeniu częstotliwości napadów padaczkowych wśród dzieci cierpiących na padaczkę lekooporną. Na drodze badań w kierunku żywienia sportowców oraz strategii odchudzania, rozpoczęto wiele eksperymentów mających na celu wyjaśnienie czy ta dieta może mieć korzystny wpływ także w tych obszarach.

Na czym opiera się taki jadłospis?

Jeśli przed wdrożeniem tego wariantu jadaliśmy zgodnie z piramidą zdrowego żywienia, to nasze posiłki mogą nas bardzo zaskoczyć. W diecie ketogenicznej opierają się one na źródłach tłuszczu, dlatego znajdziemy w nich takie produkty jak mięso, jajka, ryby, oleje, orzechy, nasiona, awokado. Wykluczane są wszystkie główne źródła węglowodanów, takie jak produkty zbożowe, warzywa strączkowe oraz większość owoców. Spośród owoców wyróżniamy tylko kilka dozwolonych, są nimi m.in. maliny, borówki, jagody – ze względu na swoją niską kaloryczność.

O czym należy pamiętać?

Przed rozpoczęciem ketogenicznej diety z cateringu dietetycznego powinniśmy udać się do lekarza i wykonać podstawowe badania, aby mieć pewność, że nasz organizm będzie w stanie poradzić sobie z koniecznością produkowania ciał ketonowych oraz wydalania produktów ubocznych reakcji chemicznych, które przy normalnej diecie nie przebiegają. Najczęściej takie kontrolne badania diagnostyczne obejmują lipidogram (cholesterol HDL, LDL, całkowity, trójglicerydy), glukozę, morfologię, enzymy wątrobowe i kreatyninę. Warto wykonywać je regularnie przy stosowaniu diety ketogenicznej, ponieważ może być ona czynnikiem nieco obciążającym wątrobę i nerki. Na ten wariant nie powinny decydować się osoby, które mają zaburzoną gospodarkę lipidową (np. podwyższony cholesterol), cierpią na miażdżycę, niewydolność nerek lub są dotknięte chorobą wątroby. Osoby, którym doskwierają problemy z dolegliwościami żołądkowo-jelitowymi powinny skonsultować wdrażanie tej diety z lekarzem, ponieważ przy niektórych zaburzeniach nie jest ona wskazana (np. przy refluksie). Wyniki sportowe również mogą ulec pogorszeniu w przypadku stosowania tego wariantu. Jest to spowodowane tym, że przy tak niskiej podaży węglowodanów wystąpią trudności z wysycaniem mięśni glikogenem – możemy odczuwać gorsze samopoczucie podczas treningu, a wydolność fizyczna może się obniżyć. Osobom aktywnym fizycznie proponujemy zastosowanie diety sportowej z cateringu dietetycznego.

Czy odpowiada Ci dieta Ketogeniczna?

Wybierz, porównaj i zamów online w najlepszym cateringu dietetycznym z Dietly

Posiłek