Dieta pude艂kowa - Indywidualna

Czym jest dieta indywidualna?

Pomimo, 偶e cateringi dietetyczne oferuj膮 coraz wi臋cej r贸偶norodnych wariant贸w diet, to niekiedy nasze potrzeby, cele 偶ywieniowe i preferencje wymagaj膮 bardziej spersonalizowanego podej艣cia. Indywidualna dieta pude艂kowa jest spe艂nieniem marze艅 wielu z nas 鈥 ka偶dego dnia mo偶emy otrzymywa膰 posi艂ki, kt贸re doskonale wpisuj膮 si臋 w nasze dietetyczne za艂o偶enia, obejmuj膮 r贸wnie偶 nasze eliminacje 偶ywieniowe oraz pomagaj膮 jeszcze efektywniej w realizowaniu zamierzonych cel贸w. Niekt贸re osoby decyduj膮 si臋 na zam贸wienie tej diety ze wzgl臋du na bardzo indywidualne zalecenia od lekarza lub dietetyka, kt贸re nie wpisuj膮 si臋 w zasady stosowane w innych wariantach.

Dla kogo jest zalecana?

Jedn膮 z grup, kt贸ra najbardziej ceni sobie diet臋 indywidualn膮 w cateringu dietetycznym s膮 sportowcy, kt贸rzy przygotowuj膮 si臋 do zawod贸w lub s膮 tu偶 przed ich rozpocz臋ciem. W ka偶dym sporcie wyr贸偶nia si臋 nieco inne zalecenia 偶ywieniowe, poniewa偶 forma aktywno艣ci fizycznej, d艂ugo艣膰 wysi艂ku i realizowane cele s膮 bardzo r贸偶norodne. Przyk艂adowo, osoby startuj膮ce w maratonach b臋d膮 zainteresowane spersonalizowan膮 diet膮, kt贸ra obejmie okres 艂adowania w臋glowodanami. Z kolei sylwetkowcy b臋d膮 dbali o wysok膮 poda偶 bia艂ka w okresie przygotowa艅, a tu偶 przed startem w zawodach b臋dzie im zale偶e膰 na zmniejszeniu retencji wody poprzez niskosodow膮 diet臋 z ograniczon膮 ilo艣ci膮 w臋glowodan贸w. Wariant indywidualny jest r贸wnie偶 ch臋tnie stosowany przez osoby, kt贸re ze wzgl臋d贸w zdrowotnych musz膮 zwi臋kszy膰 lub zmniejszy膰 poda偶 niekt贸rych sk艂adnik贸w. Anemia wynikaj膮ca z niedoboru 偶elaza, z艂amania ko艣ci b臋d膮ce konsekwencj膮 niedoboru wapnia, czy t臋偶yczka 鈥 w takich stanach doskona艂ym pomys艂em b臋dzie zdecydowania si臋 na indywidualn膮 diet臋 pude艂kow膮. W przypadku wyst臋powania kilku alergii pokarmowych, zespo艂u jelita dra偶liwego, chor贸b nerek czy dny moczanowej niekiedy nie艂atwo jest dobra膰 catering dietetyczny z og贸lnych wariant贸w.

Jak to dzia艂a?

Najcz臋艣ciej cateringi dietetyczne realizuj膮 indywidualn膮 diet臋 z uwzgl臋dnieniem planu 偶ywieniowego, kt贸ry otrzymali艣my od naszego dietetyka lub planuj膮 posi艂ki na podstawie zalece艅 specjalisty. Niekt贸re firmy oferuj膮 tak偶e przygotowanie takich za艂o偶e艅 i dok艂adnego jad艂ospisu. Wariant diety indywidualnej jest zwykle nieco dro偶szy ni偶 standardowy, co mo偶e by膰 dla niekt贸rych przeszkod膮. Natomiast we藕my pod uwag臋 to, 偶e osoba, kt贸ra musi stosowa膰 diet臋 bardzo spersonalizowan膮 ze wzgl臋du na zdrowie, czy wyniki sportowe, b臋dzie podejmowa艂a si臋 rewelacyjnej inwestycji, gdy zdecyduje si臋 na tego rodzaju diet臋 pude艂kow膮. Dzi臋ki temu wyborowi nawet w dni, w kt贸re brakuje czasu na dok艂adne zakupy i gotowanie, posi艂ki b臋d膮 zdrowe i zbilansowane z uwzgl臋dnieniem indywidualnych potrzeb.

O czym nale偶y pami臋ta膰?

Przede wszystkim musimy by膰 艣wiadomi tego, z jak膮 diet膮 udajemy si臋 do cateringu dietetycznego. Musimy by膰 pewni, 偶e nasz indywidualny jad艂ospis b臋dzie sprzyja艂 naszemu zdrowiu, dlatego wa偶ne jest zaufanie, kt贸rym darzymy prowadz膮cego nas specjalist臋. W przypadku diet obejmuj膮cych wiele eliminacji warto jest upewni膰 si臋, 偶e sk艂adniki, w kt贸re bogate s膮 wykluczane produkty, s膮 wprowadzone przez inne 藕r贸d艂a. Przyk艂adowo, je艣li decydujemy si臋 na diet臋 bezmleczn膮, to powinni艣my spo偶ywa膰 odpowiedni膮 ilo艣膰 ro艣lin str膮czkowych, ciemnozielonych warzyw li艣ciastych, orzech贸w, nasion, wysokozmineralizowanych w贸d, aby zapobiec niedoborom wapnia. Nie zapominajmy tak偶e o suplementacji witaminy D, kt贸rej poda偶y nie uda nam si臋 pokry膰 z diet膮, a w okresie jesienno-zimowym jej biosynteza w sk贸rze nie b臋dzie wystarczaj膮co wydajna. Warto jest rozpoczyna膰 przyjmowanie jej od pa藕dziernika i utrzymywa膰 regularno艣膰 a偶 do pierwszych s艂onecznych dni wiosny.

Zmiana diety, czyli zmiana stylu 偶ycia

Pami臋tajmy r贸wnie偶 o tym, 偶e je艣li zale偶y nam na zdrowiu i osi膮ganiu dietetycznych cel贸w, to wa偶ne jest dbanie o inne elementy stylu 偶ycia. Nawet na diecie indywidualnej nale偶y utrzymywa膰 regularn膮 aktywno艣膰 fizyczn膮 鈥 ten aspekt jest szczeg贸lnie wa偶ny w艣r贸d os贸b, kt贸rych g艂贸wnym celem s膮 osi膮gni臋cia sportowe. Dla ka偶dego b臋dzie istotnym zaplanowanie i utrzymanie regularno艣ci posi艂k贸w. 艢niadanie warto jada膰 w ci膮gu pierwszej godziny po przebudzeniu si臋, po kolejne posi艂ki si臋ga膰 co okre艣lone odst臋py czasu, a kolacj臋 鈥 na 2-3 godziny przed za艣ni臋ciem. Taka regularno艣膰 pomo偶e nam w unikni臋ciu nadmiernego uczucia g艂odu i b臋dziemy w stanie utrzyma膰 pe艂n膮 koncentracj臋 przez ca艂y dzie艅. Nawyk wypijania odpowiedniej ilo艣ci wody ka偶dego dnia tak偶e dobrze jest stara膰 si臋 wykszta艂ci膰. Zaleca si臋, aby kobiety wypija艂y ok. 2 l p艂yn贸w dziennie, a m臋偶czy藕ni ok. 2,5 l. Warto unika膰 u偶ywek takich jak alkohol i papierosy, poniewa偶 nie b臋d膮 one sprzyja艂y zachowaniu zdrowia, naszej regeneracji, ani kondycji. Zwr贸膰my uwag臋 tak偶e na to jaki poziom stresu towarzyszy nam ka偶dego dnia. Je艣li na co dzie艅 zmagamy si臋 z du偶ym napi臋ciem i otacza nas wiele stresor贸w, to warto zdecydowa膰 si臋 na wprowadzanie r贸偶nych form relaksacji ka偶dego dnia. Dzi臋ki zdecydowaniu si臋 na pe艂n膮 zmian臋 stylu 偶ycia, a nie tylko jednego czynnika, zauwa偶ymy zdecydowanie szybciej bardziej spektakularne efekty w zakresie naszego zdrowia, samopoczucia, czy wynik贸w sportowych przy stosowaniu diety indywidualnej z cateringu dietetycznego.