Dieta pude艂kowa - Dla dzieci

Prawid艂owe 偶ywienie dzieci jest warunkiem zdrowego rozwoju fizycznego i umys艂owego, a tak偶e wzmacnia odporno艣膰 naszych pociech. Dieta dziecka musi zawiera膰 odpowiedni膮 ilo艣膰 witamin i soli mineralnych oraz substancji od偶ywczych. Zdrowa dieta dla dziecka to nie tylko dobrze skomponowany obiad, ale tak偶e przek膮ski, po kt贸re dzieci si臋gaj膮 w r贸偶nych sytuacjach i o r贸偶nych porach dnia.Posi艂ki w diecie dziecka powinny by膰 atrakcyjne pod wzgl臋dem smaku oraz barwy, w przeciwnym razie dziecko zniech臋ci si臋 do ich spo偶ywania.Zdrowa dieta dla dziecka powinna by膰 zgodna z zasadami 偶ywienia. Nie tylko dzieci, ale r贸wnie偶 doro艣li, kt贸rzy pierwszy posi艂ek jedz膮 wcze艣nie rano, powinni je艣膰 drugie 艣niadanie. Znakomicie uzupe艂nia ono niedobory energii ( powinno dostarcza膰 od 175-380 kcal w zale偶no艣ci od wieku, p艂ci i aktywno艣ci fizycznej, czyli ok. 10-15% dziennego zapotrzebowania na energi臋) oraz sk艂adnik贸w od偶ywczych. Zaspokaja g艂贸d, dzi臋ki czemu nie masz pokusy podjadania drobnych, zazwyczaj niezdrowych przek膮sek dla 鈥瀘szukania g艂odu鈥. Tym samym nie nara偶asz si臋 na nadwag臋, kt贸ra cz臋sto jest wynikiem spo偶ywania nadmiaru cukru i t艂uszcz贸w, pochodz膮cych z produkt贸w podjadanych mi臋dzy podstawowymi posi艂kamiNa drugie 艣niadanie dla dziecka lepiej jest przygotowa膰 kanapk臋 w domu 鈥 w ten spos贸b b臋dziesz pewna, 偶e jego posi艂ki s膮 zdrowe. W wi臋kszo艣ci sklepik贸w szkolnych, niestety, dost臋pne jest tylko niepe艂nowarto艣ciowe jedzenie (p膮czki, ciastka, chipsy, s艂odycze), kt贸re nie zaspokaja potrzeb organizmu dziecka lub nastolatka, a w d艂u偶szym okresie mo偶e powodowa膰 nadwag臋.Obiad dla dziecka w wieku szkolnym jest r贸wnie偶 bardzo wa偶ny, podobnie jak pierwsze i drugie 艣niadanie. 呕ywienie dzieci: lekka kolacj.a. Objadanie si臋 na noc jest niezdrowe. Dlatego specjali艣ci od 偶ywienia zalecaj膮, aby ostatni posi艂ek przed snem by艂 niskokaloryczny i lekkostrawny. Powinno si臋 go zjada膰 najp贸藕niej dwie godziny przed po艂o偶eniem si臋 do 艂贸偶ka. Najlepsza kanapka na noc jest np. z chud膮 w臋dlin膮 drobiow膮 i warzywami.Zdrowa dieta dziecka stanowi wa偶ny element prawid艂owego rozwoju malca. Posi艂ki w diecie dziecka powinny by膰 atrakcyjne pod wzgl臋dem smaku oraz barwy, w przeciwnym razie dziecko zniech臋ci si臋 do ich spo偶ywania. Komponowanie jad艂ospisu dla dzieci powinno opiera膰 si臋 na zasadach zawartych w piramidzie zdrowego od偶ywiania.W prawid艂owo skomponowanym jad艂ospisie powinny si臋 znale藕膰 bia艂ka, t艂uszcze i w臋glowodany, w odpowiednich proporcjach. Witamina C jest bardzo wa偶na dla organizmu malucha, poniewa偶 wp艂ywa na odnawianie si臋 tkanki 艂膮cznej, chroni przed wolnymi rodnikami oraz wzmacnia odporno艣膰. Zapotrzebowanie na witamin臋 C u dzieci wzrasta przy chorobach (infekcje, biegunka, gor膮czka), przy niedoborze 偶elaza oraz w porze jesienno-zimowej. Przyswajanie witaminy C jest tym lepsze, im wi臋cej 偶elaza znajduje si臋 we krwi. Witamina C, 偶elazo oraz kwas foliowy spe艂niaj膮 niebagateln膮 funkcj臋 w zapobieganiu niedokrwisto艣ci.Nadmiar witaminy C mo偶e jednak obci膮偶a膰 nerki i przyczynia膰 si臋 do powstawania kamicy moczowej. Najlepiej wi臋c unika膰 dodatkowej suplementacji i dostarcza膰 witamin臋 C wraz z po偶ywieniem. Dzieci powinny j膮 dostawa膰 w warzywach i owocach oraz sokach 鈥 najlepiej 艣wie偶o wyciskanych lub przecierowych. Szczeg贸lnie bogate w witamin臋 C s膮 cytrusy i owoce jagodowe, a tak偶e czarna i czerwona porzeczka, truskawki, poziomki.Z warzyw warto wybiera膰 pomidory, papryk臋 czerwon膮 i zielon膮, bia艂膮 kapust臋, kalafior oraz warzywa zielone: natk臋 pietruszki, szpinak, szczypiorek, broku艂y, brukselk臋. Witamina C szybko si臋 utlenia. By zachowa膰 jej w艂a艣ciwo艣ci, nale偶y unika膰 gotowania (raczej obgotowywanie lub gotowanie na parze) i wystawiania pokarm贸w na dzia艂anie 艣wiat艂a.Wap艅 to pierwiastek niezb臋dny do mineralizacji ko艣ci, zachowania odpowiedniego napi臋cia mi臋艣ni i szczelno艣ci naczy艅 krwiono艣nych. Wch艂anianie wapnia u艂atwiaj膮 witamina D oraz cukier mleczny 鈥 laktoza. Nie sprzyjaj膮 mu natomiast szczawiany, zawarte m.in. w botwince, szczawiu, szpinaku i rabarbarze.B艂onnik pokarmowy, co prawda, nie jest sk艂adnikiem budulcowym organizmu, ale usprawnia prac臋 jelit i wspomaga procesy trawienne. Je艣li maluch ma nadwag臋 wynikaj膮c膮 z niskiego tempa przemiany materii, b艂onnik w diecie jest jak najbardziej wskazany. W艂a艣nie dzi臋ki b艂onnikowi niestrawiony pokarm mo偶e si臋 przesuwa膰 w jelitach.Racjonalne od偶ywianie ma wielki wp艂yw na przysz艂o艣膰 dziecka, praktykowane zdrowe nawyki 偶ywieniowe mog膮 zapobiec nadwadze w p贸藕niejszym okresie 偶ycia. Dziecko, kt贸re spo偶ywa warto艣ciowe posi艂ki lepiej rozwija si臋 zar贸wno pod wzgl臋dem fizycznym, jak i psychicznym. Ma r贸wnie偶 lepsz膮 odporono艣膰 i kondycj臋. Niew艂a艣ciwe 偶ywienie dziecka ju偶 od najm艂odszych lat sprzyja nadwadze i oty艂o艣ci.

Cateringi dietetyczne oferuj膮ce t臋 diet臋 pude艂kow膮