Dieta pude艂kowa - Bez laktozy/nabia艂u

Czym jest nietolerancja laktozy?

Na wst臋pie warto rozr贸偶ni膰 czym laktoza r贸偶ni si臋 od ca艂ego nabia艂u. Ta substancja to dwucukier, kt贸ry znajduje si臋 w mleku i jego przetworach. Po jej spo偶yciu w naszym organizmie fizjologicznie wydziela si臋 enzym 鈥 laktaza, kt贸ry ma za zadanie rozbi膰 j膮 na dwa pojedyncze cz膮steczki cukru. Niekt贸re osoby nie s膮 jednak zdolne do wydzielania go w wystarczaj膮cej ilo艣ci (hipolaktazja), co skutkuje niepe艂nym strawieniem laktozy i przetransportowaniem jej w ca艂o艣ci do jelita grubego, w kt贸rym bakterie zaczynaj膮 j膮 rozk艂ada膰 na drodze procesu fermentacji. Objawami tego zjawiska s膮 nasilone b贸le brzucha, wzd臋cia i gazy (spowodowane nasilon膮 fermentacj膮), a czasem r贸wnie偶 biegunka. W Polsce to zaburzenie wyst臋puje u ok. 20-25% os贸b doros艂ych, przy czym nale偶y zaznaczy膰, 偶e jego nasilenie jest r贸偶ne 鈥 niekt贸rzy toleruj膮 niewielkie ilo艣ci laktozy, kt贸re znajdziemy np. w serach 偶贸艂tych, czy jogurtach, ale czuj膮 si臋 藕le po zwyk艂ym mleku i serach twarogowych. Z kolei alaktazja to choroba polegaj膮ca na wrodzonej niezdolno艣ci do produkowania enzymu laktazy, co wi膮偶e si臋 z du偶ym niebezpiecze艅stwem w艣r贸d niemowl膮t, poniewa偶 ich organizm nie przyswaja cukru mlecznego z mleka matki. W przypadku wyst臋powania nietolerancji laktozy zaleca si臋 wprowadzenie diety ze znacznym ograniczeniem lub wykluczeniem tego dwucukru poprzez stosowanie produkt贸w mlecznych bezlaktozowych lub ro艣linnych zamiennik贸w nabia艂u. Warto jednak podkre艣li膰, 偶e stosowanie tej eliminacji w celu zapobiegania wyst膮pienia nietolerancji mo偶e mie膰 odwrotny skutek. Im rzadziej jadamy laktoz臋, tym bardziej nasz organizm odzwyczaja si臋 od produkcji laktazy, a wi臋c istnieje ryzyko pog艂臋biania si臋 nietolerancji w przypadku bezpodstawnej diety eliminacyjnej.

Kiedy nale偶y wykluczy膰 nabia艂?

W przypadku alergii na bia艂ka mleka krowiego, kt贸ra jest najcz臋艣ciej diagnozowan膮 alergi膮, nara偶enie organizmu na ich spo偶ycie mo偶e by膰 bardzo niebezpieczne. Osoby zmagaj膮ce si臋 z nietolerancj膮 laktozy mog膮 w najgorszym wypadku cierpie膰 na biegunk臋 i b贸le brzucha po spo偶yciu normalnego nabia艂u, natomiast w przypadku alergii konsekwencje mog膮 by膰 znacznie powa偶niejsze. Naj艂agodniejsze symptomy obejmuj膮 艂zawienie oczu, kaszel, rumie艅, kichanie, pokrzywka, 艣wi膮d oraz nudno艣ci. Niestety przy bardziej pog艂臋bionej chorobie, do objaw贸w nale偶膮 trudno艣ci w oddychaniu, 艣wiszcz膮cy oddech, wymioty, biegunka. Najwi臋kszym zagro偶eniem jest spo偶ycie bia艂ek mlecznych przez osob臋 z bardzo zaawansowan膮 alergi膮, poniewa偶 skutkiem tej konsumpcji mo偶e by膰 wyst膮pienie napadu anafilaktycznego, kt贸ry zagra偶a naszemu 偶yciu. Do grupy, kt贸ra powinna eliminowa膰 produkty mleczne nale偶膮 zar贸wno osoby ze zdiagnozowan膮 alergi膮, jak i matki karmi膮ce, kt贸rych dzieci cierpi膮 na skaz臋 bia艂kow膮.

Eliminacja nabia艂u

Warto pami臋ta膰 o tym, 偶e wykluczone powinny by膰 w tym przypadku nie tylko wszystkie dania zawieraj膮ce mleko krowie, ale r贸wnie偶 mleko kozie, bawole i owcze poniewa偶 wyst臋puj膮ce w nich bia艂ka s膮 bardzo podobne i mog膮 r贸wnie偶 przyczyni膰 si臋 do pojawienia si臋 objaw贸w alergii. Podobnie jak w przypadku nietolerancji laktozy 鈥 wykluczanie nabia艂u nie jest dobrym pomys艂em w ramach zapobiegania wyst膮pienia alergii na bia艂ka mleka krowiego. Je艣li po spo偶yciu produkt贸w mlecznych czujemy si臋 dobrze, a badania diagnostyczne nie wskazuj膮 na 偶adne zaburzenia z powodu kt贸rych powinni艣my je eliminowa膰, to wykluczanie nabia艂u nie b臋dzie nam pomaga艂o w zapobieganiu rozwoju ewentualnej alergii czy nietolerancji.

Co jest wykluczane w tym wariancie?

Laktoza to dwucukier znajduj膮cy si臋 w produktach mlecznych, kt贸ry sk艂ada si臋 z cz膮steczki galaktozy i cz膮steczki glukozy. Cateringi dietetyczne oferuj膮ce taki rodzaj diety zazwyczaj eliminuj膮 tylko laktoz臋 lub wszystkie produkty mleczne. Z tak膮 specyfikacj膮 mo偶emy zapozna膰 si臋 dzi臋ki opisom wariant贸w na profilach konkretnych firm w naszej por贸wnywarce. W jad艂ospisie bez laktozy nie zauwa偶ymy 偶adnej r贸偶nicy w smaku, poniewa偶 kucharze zastosuj膮 produkty mleczne poddane procesowi rozk艂adu laktozy. Na polskim rynku jest coraz wi臋cej bezlaktozowych alternatyw, kt贸re uzyskuje si臋 poprzez dodatek enzymu 鈥 laktazy na drodze produkcji mleka, ser贸w, czy jogurt贸w. Natomiast w przypadku diety bez nabia艂u wykluczane s膮 wszystkie produkty mleczne 鈥 zar贸wno te bezlaktozowe, jak i te produkowane z innego mleka ni偶 krowie. Dozwolone s膮 jednak ro艣linne alternatywy mleka 鈥 np. mleko kokosowe, jogurty sojowe, sery wega艅skie. Dzi臋ki temu niekt贸re z ulubionych potraw nadal mog膮 znale藕膰 si臋 na naszych talerzach, ale w nieco innym wydaniu. Z takimi zamiennikami 艂atwiej jest o przygotowanie koktajlu, smacznej owsianki, czy kanapek. Kucharze z catering贸w dietetycznych mog膮 nas zaskakiwa膰 takimi przysmakami jak 艣mietanka z orzech贸w nerkowca, czy 鈥瀞erek鈥 z nasion s艂onecznika. Nale偶y zaznaczy膰, 偶e eliminacja nabia艂u wi膮偶e si臋 z konieczno艣ci膮 bardziej 艣wiadomego bilansowania jad艂ospisu pod k膮tem poda偶y wapnia 鈥 je艣li nie jeste艣my zaznajomieni z innymi 藕r贸d艂ami tego cennego pierwiastka, to mo偶emy mie膰 wy偶sze ryzyko wyst膮pienia jego niedoboru. Z tego wzgl臋du dobrze jest stosowa膰 t臋 diet臋 eliminacyjn膮 z cateringiem dietetycznym, kt贸ry dba o pokrycie naszego zapotrzebowania na wszystkie wa偶ne sk艂adniki diety.