Dieta pude艂kowa - Wega艅ska

Dieta wega艅ska jest przyczyn膮 wielu kontrowersji. Na co weganie powinni zwraca膰 uwag臋, by ich dieta by艂a kompletna i zbilansowana? Ot贸偶 dieta wega艅ska, wbrew opinii wielu, mo偶e by膰 zdrowa i smaczna. W wi臋kszo艣ci przypadk贸w jest nawet zdrowsza, ni偶 dieta obfituj膮ca w produkty zwierz臋ce. Zgodnie z oficjalnym stanowiskiem American Dietetic Association dobrze zbilansowane diety wegetaria艅skie, w tym dieta wega艅ska, mog臋 by膰 stosowane nawet przez kobiety ci臋偶arne i jednocze艣nie mie膰 sw贸j udzia艂 w prewencji okre艣lonych schorze艅.Jej podstaw膮 jest wiedza o ro艣linach i ich w艂a艣ciwo艣ciach. Kuchnia ro艣linna to zatem bardzo 艣wiadomy spos贸b od偶ywiania, kt贸ry przy okazji wyzwala kulinarn膮 kreatywno艣膰. Z bada艅 wynika, 偶e diety wegetaria艅skie sprzyjaj膮 redukcji masy cia艂a. Mo偶e wynika膰 to mi臋dzy innymi z faktu, 偶e diety oparte na produktach ro艣linnych z regu艂y cechuj膮 si臋 ni偶szym indeksem glikemicznym, ni偶sz膮 zawarto艣ci膮 nasyconych kwas贸w t艂uszczowych i cukru. Weganie jedz膮 zbo偶a, ro艣liny str膮czkowe, warzywa, owoce, nasiona i orzechy. Czerpi膮 z nich warto艣ciowe bia艂ko, t艂uszcze nienasycone, w臋glowodany oraz witaminy i minera艂y. Dodatkow膮 musz膮 suplementowa膰 witaminy D i B12, kt贸re zawarte s膮 wy艂膮cznie w pokarmie pochodzenia zwierz臋cego.Wiarogodnym 藕r贸d艂em witaminy B12 dla wegan jest witamina sprzedawana w aptece jako suplement. Natomiast 藕r贸d艂em witaminy D b臋d膮 ekspozycja na s艂o艅ce w okresie wiosenno-letnim i suplementacja witaminy D (w okresie jesienno-zimowym). Z kolei 藕r贸d艂em wapnia b臋d膮: mleko sojowe (kt贸re opr贸cz wapnia jest wzbogacone w witaminy B12 i D), a tak偶e ro艣liny str膮czkowe, zielone warzywa li艣ciaste, glony, nasiona sezamu, figi i orzechy, kt贸re s膮 tak偶e wzbogacone w 偶elazo. Z艂ym 藕r贸d艂em wapnia s膮 szpinak, burak li艣ciasty i botwina, poniewa偶 s艂abo si臋 wch艂ania (wi膮偶e si臋 ze szczawianami i jest wydalany z organizmu). W diecie wega艅skiej 藕r贸d艂em bia艂ka mog膮 by膰 soja, soczewica, b贸b, groch, fasola, orzechy, produkty zbo偶owe i nasionaDieta wega艅ska staje si臋 coraz bardziej popularna na 艣wiecie i w Polsce. Dieta wega艅ska to dieta bezmi臋sna, kt贸ra w przeciwie艅stwie do diety wegetaria艅skiej 鈥 nie zawiera jaj i mleka. Weganizm zak艂ada spo偶ywanie produkt贸w wy艂膮cznie pochodzenia ro艣linnego. U podstawy piramidy 偶ywieniowej wegan znajduj膮 si臋 produkty na bazie zb贸偶, takich jak: pszenica, ry偶, 偶yto, proso, owies, oraz owoce i warzywa. 艢rodkowy poziom piramidy stanowi膮 ro艣liny str膮czkowe, orzechy, grzyby, ro艣liny oleiste i glony morskie. W tej grupie mo偶na znale藕膰 r贸wnie偶 zamienniki mleka krowiego czy koziego, tj. mleka ro艣linne, a tak偶e alternatywy sera, kt贸ry mo偶na zast膮pi膰 tofu. Niestety, nieprawid艂owo skomponowane posi艂ki mog膮 doprowadzi膰 do niedobor贸w energetycznych, a tak偶e wielu sk艂adnik贸w od偶ywczych. Je艣li ze wzgl臋d贸w zdrowotnych, etycznych lub smakowych chcesz przej艣膰 na diet臋 wega艅sk膮 zaufaj specjalistom, kt贸rzy w odpowiedni spos贸b u艂o偶膮 dla Ciebie menu. Bardzo wa偶nym aspektem w diecie wega艅skiej jest dostarczanie odpowiedniej ilo艣ci bia艂ka z pozywienia. Dieta wega艅ska polega na wykluczeniu z jad艂ospisu wszelkich produkt贸w pochodzenia zwierz臋cego. W przeciwie艅stwie wi臋c do laktoowowegetarian weganie nie spo偶ywaj膮 nabia艂u oraz jaj. Do dyspozycji pozostaj膮 im wy艂膮cznie produkty ro艣linne. Nasuwa si臋 zatem pytanie, jak bez 藕r贸de艂 pe艂nowarto艣ciowego bia艂ka w diecie zaspokoi膰 swoje zapotrzebowanie na ten sk艂adnik od偶ywczy. O tym, czy bia艂ko jest pe艂nowarto艣ciowe, decyduje sk艂ad aminokwas贸w, czyli obecno艣膰 wszystkich aminokwas贸w egzogennych w odpowiedniej proporcji. Bia艂ko w produktach ro艣linnych nie jest pe艂nowarto艣ciowe. Jak si臋 okazuje, przy r贸偶norodnej diecie nie nale偶y si臋 tym martwi膰. Spo偶ywaj膮c r贸偶nego rodzaju kasze, ro艣liny str膮czkowe oraz inne warzywa, dostarczamy aminokwas贸w wszelkiego rodzaju, kt贸re uzupe艂niaj膮 si臋 wzajemnie, a organizm mo偶e je wykorzysta膰 na w艂asne potrzeby, w tym do syntezy bia艂ka i enzym贸w. Nie trzeba troszczy膰 si臋 to, by w艂a艣ciwie dobiera膰 sk艂ad aminokwasowy w ka偶dym posi艂ku. Wystarczy zadba膰, aby w ci膮gu ca艂ego dnia spo偶ywa膰 bia艂ko z r贸偶nych 藕r贸de艂. Aby zast膮pi膰 bia艂ko pochodzenia zwierz臋cego nalezy szuka膰 bia艂ka w produktach ro艣linnych. W diecie wega艅skiej bia艂ko jest kluczowe i stanowi bardzo wa偶ny element w planowaniu jad艂ospisu, aby organizm pracowa艂 wydajnie.