Dieta Wega艅ska

Dieta pude艂kowa
Wega艅ska

Dieta wega艅ska charakteryzuje si臋 wykluczeniem wszystkich produkt贸w pochodzenia zwierz臋cego 鈥 nie tylko mi臋sa i ryb, ale r贸wnie偶 nabia艂u oraz jajek. Komponowana jest w oparciu o ro艣linne 藕r贸d艂a bia艂ka, takie jak soja i przetwory sojowe (np. tofu), soczewic臋, ciecierzyc臋, groch i fasol臋. Coraz wi臋cej os贸b decyduje si臋 na rezygnacj臋 z mi臋sa zamawiaj膮c diet臋 wegetaria艅sk膮, ale weganizm r贸wnie偶 zaczyna by膰 bardzo popularnym sposobem od偶ywiania.

Dieta Wega艅ska - cateringi oferuj膮c臋 t臋 diet臋

Wybierz miasto, aby zobaczy膰 wszystkie cateringi
Wybierz miasto, aby zobaczy膰 wszystkie cateringi

Czym jest dieta Wega艅ska

Dla kogo jest polecany?

Na diet臋 wega艅sk膮 z cateringu decyduj膮 si臋 osoby chc膮ce wykluczy膰 wszystkie produkty pochodzenia zwierz臋cego z r贸偶nych przyczyn. Zazwyczaj maj膮 one pod艂o偶e w 艣wiatopogl膮dzie i we wzgl臋dach moralnych 鈥 w sytuacji, gdy nie chcemy jada膰 niczego, co by艂o zwi膮zane ze szkod膮 dla zwierz膮t. Inn膮, r贸wnie cz臋st膮 przyczyn膮 s膮 preferencje smakowe 鈥 niekt贸re osoby nie lubi膮 smaku mi臋sa, czy produkt贸w mlecznych i z tego powodu podejmuj膮 si臋 og贸lnej rezygnacji. Niekiedy taka decyzja jest elementem zmian w stylu 偶ycia zwi膮zanych ze zdrowiem. Nale偶y mie膰 na uwadze to, 偶e dieta w pe艂ni wega艅ska nie zawiera witaminy B12, dlatego nale偶y j膮 codziennie suplementowa膰 doustnie aby zapobiec niedoborom pokarmowym.

Wp艂yw diety ro艣linnej na zdrowie

Badania naukowe daj膮 nam wiele pozytywnych informacji na temat tego sposobu 偶ywienia. Zauwa偶a si臋, 偶e weganie maj膮 ni偶sze warto艣ci BMI (Body Mass Index) ni偶 osoby stosuj膮ce normaln膮 diet臋. Jest to zwi膮zane z tym, 偶e dieta w 100% ro艣linna mo偶e by膰 bardzo pomocna w komponowaniu niskokalorycznych posi艂k贸w. Ponadto opiera si臋 g艂贸wnie na produktach b臋d膮cych 藕r贸d艂ami b艂onnika pokarmowego i wykazano, 偶e weganie jadaj膮 od 50 do nawet 100% wi臋cej tego sk艂adnika. Dzi臋ki temu, 偶e jego zawarto艣膰 zwi臋ksza obj臋to艣膰 偶ywienia bez podwy偶szania kaloryczno艣ci oraz sprzyja powolniejszemu uwalnianiu glukozy do krwi po posi艂ku, znacznie 艂atwiej jest o uregulowany apetyt osobom na diecie bogatob艂onnikowej. Zgodnie z wynikami bada艅 naukowych, weganie maj膮 ni偶sze poziomu cholesterolu LDL i ca艂kowitego we krwi. Ryzyko wyst膮pienia choroby niedokrwiennej serca w艣r贸d os贸b stosuj膮cych ca艂e 偶ycie diet臋 w pe艂ni ro艣linn膮 jest a偶 o 57% mniejsze w por贸wnaniu do os贸b nie podejmuj膮cych wykluczenia produkt贸w odzwierz臋cych. Zauwa偶a si臋 r贸wnie偶, 偶e weganie maj膮 a偶 o 15% ni偶sze ryzyko rozwoju choroby nowotworowej, co jest prawdopodobnie zwi膮zane z bardzo du偶膮 poda偶膮 warzyw i owoc贸w zawieraj膮cych szereg substancji o dzia艂aniu antynowotworowym.

Wega艅skie 藕r贸d艂a wapnia

W zwi膮zku z tym, 偶e w tym wariancie cateringu dietetycznego eliminowane s膮 wszystkie produkty mleczne, b臋d膮ce jednym z g艂贸wnych 藕r贸de艂 wapnia w diecie Polak贸w, niezb臋dne jest prawid艂owe zbilansowanie zawarto艣ci tego pierwiastka w codziennym jad艂ospisie. Zamawiaj膮c ro艣linn膮 diet臋 pude艂kow膮 mo偶emy mie膰 pewno艣膰, 偶e dietetycy skomponowali nasze posi艂ki z uwzgl臋dnieniem naszych potrzeb. Aby unikn膮膰 powa偶nych konsekwencji zwi膮zanych ze zbyt niskim spo偶yciem wapnia niezb臋dnym jest regularne jadanie innych produkt贸w, kt贸re nam go dostarcz膮. W艣r贸d ro艣linnych 藕r贸de艂 wyr贸偶niamy ro艣liny str膮czkowe i ich przetwory , ciemnozielone warzywa (kapusta, jarmu偶, broku艂y), orzechy, nasiona, wysokozmienaralizowane wody. Zgodnie z aktualn膮 wiedz膮, dieta wega艅ska, kt贸ra dostarcza min. 525 mg dziennie wapnia (normy polskie to 800 mg/d) nie jest czynnikiem zwi臋kszaj膮cym ryzyko osteoporozy. Nale偶y jednak podkre艣li膰, 偶e do prawid艂owego wch艂aniania i metabolizmu tego pierwiastka niezb臋dna jest witamina D. Jej g艂贸wnym 藕r贸d艂em jest synteza sk贸rna, kt贸ra przebiega w wyniku ekspozycji na promienie s艂oneczne. Niestety, w klimacie w Polsce, od pa藕dziernika do ko艅ca marca ten proces nie przebiega efektywnie ze wzgl臋du nie warunki pogodowe, dlatego w tych miesi膮cach zaleca si臋 jej doustn膮 suplementacj臋 w dawce 2000 鈥 4000 IU ka偶dego dnia.

Z czego sk艂ada si臋 dieta wega艅ska?

Posi艂ki w tym wariancie cateringu dietetycznego b臋d膮 bazowa艂y na pe艂noziarnistych produktach zbo偶owych, warzywach 鈥 w tym r贸wnie偶 ro艣linach str膮czkowych, owocach, orzechach, nasionach i olejach ro艣linnych. Pomys艂owo艣膰 dietetyk贸w i kucharzy mo偶e nas bardzo zaskoczy膰. W naszych pude艂kach mo偶emy znale藕膰 r贸偶nego rodzaju wypieki, ciasteczka, czy nale艣niki, kt贸re by艂y przygotowane bez dodatku mleka krowiego i jaj. Odpowiednio dobrane przyprawy do posi艂k贸w wytrawnych pomagaj膮 w wydobyciu wyj膮tkowego smaku warzyw i bezmi臋snych sos贸w. Istnieje wiele ciekawych alternatyw ro艣linnych dla typowo niewega艅skich da艅. Przyk艂adowo, zamiast jajecznicy mo偶emy spotka膰 si臋 z tofucznic膮, czyli rozdrobnionym tofu sma偶onym z dodatkiem czarnej soli (o smaku jaj), a niekiedy tak偶e z nieaktywnymi p艂atkami dro偶d偶owymi (nadaj膮 posmak sera 偶贸艂tego).

Czy odpowiada Ci dieta Wega艅ska?

Wybierz, por贸wnaj i zam贸w online w najlepszym cateringu dietetycznym z Dietly

Posi艂ek