Dieta Wegańska

Dieta pudełkowa
Wegańska

Dieta wegańska charakteryzuje się wykluczeniem wszystkich produktów pochodzenia zwierzęcego – nie tylko mięsa i ryb, ale również nabiału oraz jajek. Komponowana jest w oparciu o roślinne źródła białka, takie jak soja i przetwory sojowe (np. tofu), soczewicę, ciecierzycę, groch i fasolę. Coraz więcej osób decyduje się na rezygnację z mięsa zamawiając dietę wegetariańską, ale weganizm również zaczyna być bardzo popularnym sposobem odżywiania.

Ups! Nie znaleźliśmy diety, której szukasz

w mieście

Czym jest dieta Wegańska

Dla kogo jest polecany?

Na dietę wegańską z cateringu decydują się osoby chcące wykluczyć wszystkie produkty pochodzenia zwierzęcego z różnych przyczyn. Zazwyczaj mają one podłoże w światopoglądzie i we względach moralnych – w sytuacji, gdy nie chcemy jadać niczego, co było związane ze szkodą dla zwierząt. Inną, równie częstą przyczyną są preferencje smakowe – niektóre osoby nie lubią smaku mięsa, czy produktów mlecznych i z tego powodu podejmują się ogólnej rezygnacji. Niekiedy taka decyzja jest elementem zmian w stylu życia związanych ze zdrowiem. Należy mieć na uwadze to, że dieta w pełni wegańska nie zawiera witaminy B12, dlatego należy ją codziennie suplementować doustnie aby zapobiec niedoborom pokarmowym.

Wpływ diety roślinnej na zdrowie

Badania naukowe dają nam wiele pozytywnych informacji na temat tego sposobu żywienia. Zauważa się, że weganie mają niższe wartości BMI (Body Mass Index) niż osoby stosujące normalną dietę. Jest to związane z tym, że dieta w 100% roślinna może być bardzo pomocna w komponowaniu niskokalorycznych posiłków. Ponadto opiera się głównie na produktach będących źródłami błonnika pokarmowego i wykazano, że weganie jadają od 50 do nawet 100% więcej tego składnika. Dzięki temu, że jego zawartość zwiększa objętość żywienia bez podwyższania kaloryczności oraz sprzyja powolniejszemu uwalnianiu glukozy do krwi po posiłku, znacznie łatwiej jest o uregulowany apetyt osobom na diecie bogatobłonnikowej. Zgodnie z wynikami badań naukowych, weganie mają niższe poziomu cholesterolu LDL i całkowitego we krwi. Ryzyko wystąpienia choroby niedokrwiennej serca wśród osób stosujących całe życie dietę w pełni roślinną jest aż o 57% mniejsze w porównaniu do osób nie podejmujących wykluczenia produktów odzwierzęcych. Zauważa się również, że weganie mają aż o 15% niższe ryzyko rozwoju choroby nowotworowej, co jest prawdopodobnie związane z bardzo dużą podażą warzyw i owoców zawierających szereg substancji o działaniu antynowotworowym.

Wegańskie źródła wapnia

W związku z tym, że w tym wariancie cateringu dietetycznego eliminowane są wszystkie produkty mleczne, będące jednym z głównych źródeł wapnia w diecie Polaków, niezbędne jest prawidłowe zbilansowanie zawartości tego pierwiastka w codziennym jadłospisie. Zamawiając roślinną dietę pudełkową możemy mieć pewność, że dietetycy skomponowali nasze posiłki z uwzględnieniem naszych potrzeb. Aby uniknąć poważnych konsekwencji związanych ze zbyt niskim spożyciem wapnia niezbędnym jest regularne jadanie innych produktów, które nam go dostarczą. Wśród roślinnych źródeł wyróżniamy rośliny strączkowe i ich przetwory , ciemnozielone warzywa (kapusta, jarmuż, brokuły), orzechy, nasiona, wysokozmienaralizowane wody. Zgodnie z aktualną wiedzą, dieta wegańska, która dostarcza min. 525 mg dziennie wapnia (normy polskie to 800 mg/d) nie jest czynnikiem zwiększającym ryzyko osteoporozy. Należy jednak podkreślić, że do prawidłowego wchłaniania i metabolizmu tego pierwiastka niezbędna jest witamina D. Jej głównym źródłem jest synteza skórna, która przebiega w wyniku ekspozycji na promienie słoneczne. Niestety, w klimacie w Polsce, od października do końca marca ten proces nie przebiega efektywnie ze względu nie warunki pogodowe, dlatego w tych miesiącach zaleca się jej doustną suplementację w dawce 2000 – 4000 IU każdego dnia.

Z czego składa się dieta wegańska?

Posiłki w tym wariancie cateringu dietetycznego będą bazowały na pełnoziarnistych produktach zbożowych, warzywach – w tym również roślinach strączkowych, owocach, orzechach, nasionach i olejach roślinnych. Pomysłowość dietetyków i kucharzy może nas bardzo zaskoczyć. W naszych pudełkach możemy znaleźć różnego rodzaju wypieki, ciasteczka, czy naleśniki, które były przygotowane bez dodatku mleka krowiego i jaj. Odpowiednio dobrane przyprawy do posiłków wytrawnych pomagają w wydobyciu wyjątkowego smaku warzyw i bezmięsnych sosów. Istnieje wiele ciekawych alternatyw roślinnych dla typowo niewegańskich dań. Przykładowo, zamiast jajecznicy możemy spotkać się z tofucznicą, czyli rozdrobnionym tofu smażonym z dodatkiem czarnej soli (o smaku jaj), a niekiedy także z nieaktywnymi płatkami drożdżowymi (nadają posmak sera żółtego).

Czy odpowiada Ci dieta Wegańska?

Wybierz, porównaj i zamów online w najlepszym cateringu dietetycznym z Dietly

Posiłek