Dieta pude艂kowa - Samuraja

Czym jest dieta samuraja?

Samuraj to wojownik, kt贸ry musi by膰 w stanie podejmowa膰 si臋 walki wymagaj膮cej pe艂nej sprawno艣ci fizycznej. W dzisiejszych czasach zdolno艣膰 do wykonywania aktywno艣ci o wysokiej intensywno艣ci to umiej臋tno艣膰, do kt贸rej d膮偶y wiele os贸b regularnie trenuj膮cych. Nieod艂膮cznym elementem na drodze osi膮gania sukces贸w sportowych jest prawid艂owe od偶ywianie i dieta samuraja z cateringu dietetycznego jest jednym z przydatnych rozwi膮za艅 w tym zakresie. Pomys艂 na ten model 偶ywieniowy zrodzi艂 si臋 z inspiracji powsta艂ej z obserwacji japo艅skiego stylu od偶ywiania. Jego tw贸rc膮 jest Nate Miyaki, kt贸ry postanowi艂 nieco zmodyfikowa膰 za艂o偶enia diety paleo, w taki spos贸b, aby by艂a bardziej dostosowana do potrzeb os贸b aktywnych fizycznie. Zauwa偶y艂 bowiem, 偶e przy paleolitycznym sposobie 偶ywienia nieco trudniej jest o szybkie uzupe艂nianie zapas贸w glikogenu w mi臋艣niach po treningu oraz odczuwa si臋 mniejsz膮 si艂臋 przy wykonywaniu 膰wicze艅. Takie negatywne efekty s膮 spowodowane nisk膮 zawarto艣ci膮 w臋glowodan贸w w diecie paleo i mi臋dzy innymi ten element zosta艂 zmodyfikowany przez autora diety samuraja. Zazwyczaj taki jad艂ospis obejmuje 4-5 posi艂k贸w, kt贸re nale偶y jada膰 w regularnych odst臋pach czasu. 艢niadanie 鈥 po zako艅czeniu porannego treningu, a kolacja na 2-3 godziny przed snem.

Co jest wykluczane w diecie samuraja?

Niekt贸re eliminacje zawarte w diecie paleo wyst臋puj膮 r贸wnie偶 w wariancie samuraja. W jad艂ospisie nie znajdziecie glutenu, czyli grupy bia艂ek wyst臋puj膮cej w 偶ycie, j臋czmieniu oraz pszenicy. Ponadto przy stosowaniu tego modelu 偶ywieniowego nie jada si臋 produkt贸w mlecznych. Ograniczane s膮 wszystkie dania przetworzone, a tak偶e takie, kt贸re zawieraj膮 cukier. Zabronione s膮 r贸wnie偶 soki owocowe, napoje s艂odzone i alkohol. Znacznie zmniejszona jest poda偶 soli, co mo偶e sprzyja膰 w obni偶aniu warto艣ci ci艣nienia krwi, szczeg贸lnie osobom zmagaj膮cym si臋 z nadci艣nieniem t臋tniczym. Ro艣liny str膮czkowe to kolejna eliminowana grupa produkt贸w 鈥 w diecie nie znajdziemy falafli, hummusu, czy fasolki w sosie. To mo偶e by膰 jednak dobra wiadomo艣膰 dla os贸b, kt贸re odczuwaj膮 wzd臋cie i b贸l brzucha po zjedzeniu str膮czk贸w. Nie s膮 dozwolone r贸wnie偶 suszone owoce 鈥 jadane s膮 wy艂膮cznie owoce w 艣wie偶ej postaci. Na taki rodzaj jad艂ospisu nierzadko decyduj膮 si臋 osoby, kt贸re z r贸偶nych wzgl臋d贸w musz膮 unika膰 glutenu (np. nieceliakalna nadwra偶liwo艣膰 na gluten). Z uwagi na eliminacj臋 nabia艂u, ten wariant jest ch臋tnie wybierany tak偶e przez wszystkich, kt贸rzy rezygnuj膮 z produkt贸w mlecznych, np. z powodu nietolerancji laktozy, czy alergii na bia艂ka mleka krowiego.

Dozwolone produkty

W diecie samuraja znajdziemy wi臋cej 藕r贸de艂 w臋glowodan贸w ni偶 w wariancie paleo. Dopuszczalne jest jedzenie ziemniak贸w, batat贸w, prawie wszystkich owoc贸w, ry偶u, amarantusu, komosy ry偶owej, kaszy gryczanej i kaszy jaglanej. Za艂o偶eniem jest jednak, aby w臋glowodany jada膰 w drugiej po艂owie dnia, w celu utrzymania 艣niada艅 bia艂kowo-t艂uszczowych. Kolacja zwykle obfituje w bezglutenowe zbo偶a, a wysoka poda偶 w臋glowodan贸w na wiecz贸r pomaga w przedostawaniu si臋 tryptofanu przez barier臋 krew-m贸zg, kt贸ry jest aminokwasem niezb臋dnym do produkcji hormonu snu, czyli melatoniny. Z kolei wysokobia艂kowe 艣niadania sprzyjaj膮 uregulowaniu apetytu i rozwoju tkanki mi臋艣niowych u os贸b trenuj膮cych si艂owo. Jad艂ospis opiera si臋 g艂贸wnie na warzywach (poza ro艣linami str膮czkowymi), rybach, mi臋sie, jajach, owocach morza, orzechach i olejach nierafinowanych. Zam贸wienie cateringu dietetycznego z wariantu diety samuraja b臋dzie dobrym pomys艂em dla os贸b, kt贸re rozpoczynaj膮 przygod臋 z tym modelem 偶ywieniowym. Du偶a ilo艣膰 eliminacji i zalecenia dotycz膮ce modyfikacji ilo艣ci w臋glowodan贸w w zale偶no艣ci od pory dnia mog膮 by膰 trudne do realizacji na w艂asn膮 r臋k臋. Z kolei posi艂ki z diety pude艂kowej b臋d膮 nie tylko spe艂nia艂y te zasady, ale tak偶e b臋d膮 doskona艂膮 inspiracj膮 do samodzielnych potraw.

Wariant dla aktywnych fizycznie

Opcja diety samuraja powsta艂a z my艣l膮 o osobach, kt贸re regularnie trenuj膮. Dzi臋ki wi臋kszej ni偶 w diecie paleo zawarto艣ci w臋glowodan贸w, efektywniejsza jest odbudowa zapasu glikogenu w mi臋艣niach i zauwa偶a si臋 nieco lepsze samopoczucie podczas 膰wicze艅. Za艂o偶eniem tego sposobu od偶ywiania jest jednak wykonywanie aktywno艣ci fizycznej na czczo. Dzi臋ki temu, 偶e kolacja jest odpowiednio zbilansowana, b臋dziemy mie膰 wi臋cej si艂y na sport z samego rana. Tu偶 po zako艅czeniu treningu zaleca si臋 spo偶ycie 艣niadania z cateringu dietetycznego, kt贸re b臋dzie w tym wariancie obfitowa艂o w bia艂ko (niezb臋dne do nasilenia budowy tkanki mi臋艣niowej) oraz t艂uszczu. Je艣li mamy problem z rozpoczynaniem aktywno艣ci na czczo 鈥 np. przez brak czasu przed prac膮 lub z艂ym samopoczuciem, to warto rozwa偶y膰, czy zdecydowanie si臋 na diet臋 samuraja b臋dzie na pewno dobrym rozwi膮zaniem. Pami臋tajmy, 偶e ta opcja zosta艂a stworzona z my艣l膮 o osobach, kt贸re regularnie podejmuj膮 si臋 intensywnej aktywno艣ci fizycznej. Je艣li sport nie jest cz臋艣ci膮 naszego 偶ycia, to lepszym rozwi膮zaniem b臋dzie wdro偶enie niezmodyfikowanej wersji, czyli standardowej diety paleo.