Dieta pude艂kowa - Niski indeks

Czym jest ten wariant?

Cateringi dietetyczne coraz cz臋艣ciej poszerzaj膮 swoje oferty o diet臋 o niskim indeksie glikemicznym. Szerz膮ca si臋 popularno艣膰 tego rodzaju od偶ywiania wynika z tego, 偶e osoby zmagaj膮ce si臋 z zaburzeniami gospodarki w臋glowodanowej otrzymuj膮 zalecenia od lekarzy, aby nie tylko przyjmowa膰 zapisane leki, ale r贸wnie偶 stosowa膰 odpowiedni jad艂ospis. Odpowiedni, czyli taki, kt贸ry nie b臋dzie powodowa艂 du偶ych skok贸w glukozy we krwi i pomo偶e w redukcji ryzyka wyst膮pienia powik艂a艅 tych schorze艅, np. cukrzycy. Zgodnie z aktualnym wytycznymi Polskiego Towarzystwa Diabetologicznego, w takich jednostkach chorobowych nale偶y w wyborach 偶ywieniowych kierowa膰 si臋 warto艣ci膮 indeksu glikemicznego (IG) i 艂adunku glikemicznego (艁G). Poleca si臋 r贸wnie偶, aby g艂贸wnym 藕r贸d艂em w臋glowodan贸w przy cukrzycy by艂y pe艂noziarniste produkty zbo偶owe o IG mniejszym ni偶 55.

Czym jest indeks glikemiczny?

IG to warto艣膰, kt贸r膮 okre艣la si臋 dla produkt贸w zawieraj膮cych w臋glowodany. Opisuje ona to, w jaki spos贸b spo偶ycie danego po偶ywienia b臋dzie wp艂ywa艂o na poposi艂kowy wzrost glukozy we krwi. Wyr贸偶nia si臋 podzia艂 na produkty o niskim indeksie glikemicznym (鈮55), 艣rednim (56-69) i wysokim (鈮70). Im mniejsza jest warto艣膰 IG, tym mniejszy b臋dzie poziom glukozy we krwi po zjedzeniu danej 偶ywno艣ci, dlatego osoby zmagaj膮ce si臋 z insulinooporno艣ci膮 lub cukrzyc膮 powinny opiera膰 sw贸j jad艂ospis na daniach o niskim IG.

Co wp艂ywa na warto艣膰 IG?

Na to, jakim IG charakteryzuje si臋 dany produkt wp艂ywa wiele czynnik贸w. Jednym z nich jest zawarto艣膰 b艂onnika pokarmowego 鈥 w przypadku, gdy jest go tylko niewielka ilo艣膰, to IG b臋dzie wi臋ksze. Dobrym przyk艂adem jest chleb 偶ytni razowy (IG = 50) i chleb pszenny jasny (IG = 70) 鈥 diabetycy powinni si臋ga膰 po produkty zbo偶owe pe艂noziarniste, poniewa偶 dzi臋ki b艂onnikowi poposi艂kowy wzrost glukozy b臋dzie ni偶szy. Podobnym przyk艂adem s膮 soki owocowe, kt贸re r贸偶ni膮 si臋 od ca艂ych owoc贸w tylko tym, 偶e nie zawieraj膮 b艂onnika. Przyk艂adowo, sok pomara艅czowy ma indeks glikemiczny r贸wny 52, a zwyk艂a pomara艅cza 鈥 42. Ponadto wa偶na jest zawarto艣膰 bia艂ka i t艂uszczu w posi艂ku lub spo偶ywanym produkcie, poniewa偶 te dwa sk艂adniki maj膮 wolniejsze tempo opr贸偶niania 偶o艂膮dka ni偶 w臋glowodany. W zwi膮zku z tym, je艣li zjemy co艣 z ich dodatkiem, to wolniejszy b臋dzie tak偶e proces wch艂aniania w jelicie cienkim, a zatem glukoza do krwi b臋dzie si臋 uwalnia艂a stopniowo. Na warto艣膰 IG owoc贸w wp艂ywa tak偶e ich dojrza艂o艣膰 鈥 przyk艂adowo, przejrza艂y banan szybciej podniesie nam cukier ni偶 ten, kt贸ry jest jeszcze troch臋 zielonkawy. W przypadku warzyw i produkt贸w zbo偶owych wa偶ne jest, aby nie rozgotowywa膰 ich, a raczej przygotowywa膰 al dente. Rozgotowywanie jest czynnikiem, kt贸ry zwi臋ksza IG ko艅cowego dania.

Co znajdziemy w tej diecie?

Posi艂ki z wariantu diety o niskim indeksie glikemicznym w cateringu dietetycznym b臋d膮 pomaga艂y w uregulowaniu glukozy we krwi, co wp艂ynie korzystnie nie tylko na zdrowie, ale r贸wnie偶 na samopoczucie osoby, kt贸ra j膮 stosuje. Przede wszystkim mo偶emy spodziewa膰 du偶ej ilo艣ci warzyw 鈥 zwykle w formie 艣wie偶ej lub ugotowanej al dente. Kucharze dbaj膮 o to, aby starannie dobiera膰 sk艂adniki zgodnie ze wska藕nikiem indeksu glikemicznego, dlatego w pude艂kach znajd膮 si臋 tak偶e pe艂noziarniste kasze, makarony, p艂atki owsiane, otr臋by i ciemne pieczywo. Owoce pojawi膮 si臋 z pewno艣ci膮 w formie zdrowych deser贸w w formie surowej lub jako dodatek do koktajli. Nie zabraknie tak偶e zdrowych 藕r贸de艂 kwas贸w t艂uszczowych, takich jak oleje ro艣linne, orzechy w艂oskie, laskowe, migda艂y, siemi臋 lniane, pestki dyni, czy t艂uste ryby morskie. Posi艂ki b臋d膮 sk艂ada艂y si臋 r贸wnie偶 z chudych 藕r贸de艂 bia艂ka, takich jak dr贸b, chuda wo艂owina, odt艂uszczony nabia艂, czy ryby i owoce morza. Je艣li eliminujemy jakikolwiek sk艂adnik diety, to warto sprawdzi膰 czy wybrany przez nas catering dietetyczny ma opcj臋 zam贸wienia z wykluczeniem 鈥 niekiedy jest to mo偶liwe w cenie, a czasem pobierana jest niewielka op艂ata.

O czym nale偶y pami臋ta膰?

Osoby choruj膮ce na cukrzyc臋, insulinooporno艣膰 lub hiperinsulinemi臋 powinny pami臋ta膰 o tym, 偶e zmiana stylu 偶ycia jest jednym z najwa偶niejszych element贸w terapii. Nale偶y jednak stosowa膰 si臋 do wszystkich zalece艅 lekarza 鈥 przede wszystkim nie mo偶na zapomina膰 o zapisanych lekach. Dla tych, kt贸rzy przyjmuj膮 insulin臋 istotn膮 informacj膮 b臋dzie tak偶e zawarto艣膰 wymiennik贸w w臋glowodanowych w posi艂ku. Zazwyczaj w tym wariancie znajdziemy j膮 na pude艂kach, ale niekiedy podawana jest tylko zawarto艣膰 w臋glowodan贸w og贸艂em. Wtedy nale偶y od tej liczby odj膮膰 ilo艣膰 b艂onnika, nast臋pnie podzieli膰 przez 10 i otrzymamy liczb臋 wymiennik贸w w臋glowodanowych, kt贸ra jest niezb臋dna do oszacowania tego, ile jednostek insuliny powinni艣my przyjmowa膰. Niezb臋dnym elementem wspomagaj膮cym regulowanie cukru we krwi jest r贸wnie偶 regularno艣膰 p贸r spo偶ywania posi艂k贸w. Dobrze jest zaplanowa膰 sobie plan, do kt贸rego b臋dziemy stosowa膰 si臋 codziennie. Dzi臋ki cateringowi dietetycznemu taka dyscyplina b臋dzie du偶o 艂atwiejsza. Co wi臋cej 鈥 z ka偶dym kolejnym dniem diety pude艂kowej b臋dziemy uczy膰 si臋 wi臋cej o tym, jak powinny wygl膮da膰 posi艂ki przy naszym schorzeniu oraz jak je komponowa膰, aby charakteryzowa艂y si臋 niskim IG.