Dieta pude艂kowa - Dla mam

Dla kogo polecany jest ten wariant?

Taki rodzaj diety jest skierowany dla kobiet w ci膮偶y oraz mam karmi膮cych piersi膮 lub po zako艅czeniu okresu laktacji. Dietetycy uk艂adaj膮cy jad艂ospisy do tego wariantu dbaj膮 o to, aby zapotrzebowanie na wszystkie najwa偶niejsze sk艂adniki by艂o w pe艂ni pokryte. Pami臋tajmy o tym, 偶e zar贸wno w czasie ci膮偶y jak i podczas karmienia piersi膮, niezb臋dne jest spo偶ywanie wi臋kszej ilo艣ci bia艂ka, niekt贸rych witamin i minera艂贸w, a niedobory w tym okresie mog膮 negatywnie wp艂yn膮膰 na rozw贸j dziecka oraz na dalsze zdrowie mamy.

Czy warto zdecydowa膰 si臋 na catering dietetyczny?

Kobiety w ci膮偶y i matki karmi膮ce s膮 nierzadko przem臋czone ze wzgl臋du na sw贸j stan fizjologiczny oraz z powodu narastaj膮cej liczby obowi膮zk贸w. Z uwagi na to, 偶e dziecko staje si臋 najwa偶niejszym priorytetem, 艂atwo zapomnie膰 o dbaniu o sw贸j organizm poprzez utrzymywanie zbilansowanej diety. Przy niewystarczaj膮cej ilo艣ci czasu, nie艂atwo jest pami臋ta膰 o wszystkich rekomendacjach 偶ywieniowych i w prosty spos贸b doprowadzi膰 do wielu niedobor贸w pokarmowych, kt贸re mog膮 odbi膰 si臋 na naszym zdrowiu na przestrzeni wielu lat. Z tego wzgl臋du warto si臋gn膮膰 w tym okresie po pomoc. B臋dzie ni膮 z pewno艣ci膮 catering dietetyczny, kt贸ry codziennie dostarczy zbilansowane posi艂ki 鈥 ka偶da mama zyska wi臋cej czasu dla siebie i swojego dziecka!

呕ywienie podczas laktacji

W tym czasie nie jest zalecane d膮偶enie do szybkiej redukcji masy cia艂a z wykorzystaniem restrykcyjnych, poniewa偶 takie post臋powanie mog艂oby przyczyni膰 si臋 do powstania wielu niedobor贸w 偶ywieniowych. Dieta kobiety karmi膮cej musi zawiera膰 wystarczaj膮c膮 ilo艣膰 sk艂adnik贸w od偶ywczych, aby pokarm charakteryzowa艂 si臋 odpowiednimi w艂a艣ciwo艣ciami. Spos贸b 偶ywienia kobiety w trakcie laktacji nie r贸偶ni si臋 znacz膮co od standardowej diety. G艂贸wnymi za艂o偶eniami jest odpowiednia kaloryczno艣膰, wysoka od偶ywczo艣膰 posi艂k贸w i regularne pory ich spo偶ywania. Z uwagi na to, 偶e ten okres jest nierzadko dla obojga rodzic贸w czasem, w kt贸rym zmagaj膮 si臋 z nowymi obowi膮zkami i niedoborami snu, to niekiedy trudno jest im znale藕膰 chwil臋 na skupienie si臋 na swoim 偶ywieniu. W zwi膮zku z tym, coraz wi臋cej matek karmi膮cych decyduje si臋 na catering dietetyczny dla mam, poniewa偶 takie rozwi膮zanie pozwala na pokrycie zapotrzebowania na wszystkie istotne sk艂adniki nawet w dni, w kt贸re trudno jest o znalezienie wolnej chwili.

Czy warto wprowadza膰 eliminacje?

Ka偶da eliminacja wi膮偶e si臋 z mo偶liwo艣ci膮 wyst膮pienia niedoboru pokarmowego, dlatego wykluczenia powinny by膰 wprowadzane tylko wtedy, gdy jest taka konieczno艣膰. Dla kobiet w ci膮偶y i 艣wie偶o upieczonych mam szczeg贸lnie ryzykowne s膮 eliminacje produkt贸w mlecznych, kt贸re s膮 najbogatszym 藕r贸d艂em wapnia. Zapotrzebowanie na ten pierwiastek znacznie wzrasta w okresie ci膮偶y i laktacji, a niewystarczaj膮ce spo偶ycie b臋dzie znacz膮co zwi臋ksza艂o ryzyko osteoporozy i z艂ama艅 ko艣ci u matki. Z kolei rezygnacja z ryb, szczeg贸lnie tych t艂ustych morskich (艣led藕, makrela, 艂oso艣) mo偶e wi膮za膰 si臋 ze zbyt nisk膮 poda偶膮 niezb臋dnych kwas贸w t艂uszczowych omega-3. Te kwasy pe艂ni膮 wa偶n膮 rol臋 w prawid艂owym rozwoju uk艂adu nerwowego oraz w kszta艂ceniu zdolno艣ci intelektualnych dziecka. W przypadku ka偶dej eliminacji warto skonsultowa膰 si臋 z dietetykiem i lekarzem, aby mie膰 pewno艣膰, 偶e nie b臋dzie ona niebezpieczna dla przebiegu ci膮偶y i zdrowia matki karmi膮cej.

Czy w czasie ci膮偶y i laktacji nale偶y unika膰 niekt贸rych produkt贸w?

W zakresie diety w tych wa偶nych dla kobiety okresach 偶ycia powsta艂o wiele mit贸w, kt贸re s膮 nieustannie powielane. Nale偶膮 do nich twierdzenia, 偶e nale偶y wykluczy膰 na czas karmienia ostrych przypraw i produkt贸w wzdymaj膮cych (np. ro艣lin str膮czkowych, kapusty, grzyb贸w). Je艣li matka czuje si臋 dobrze po posi艂kach z ich udzia艂em, to mo偶e spo偶ywa膰 je bez obaw, poniewa偶 sk艂adniki odpowiedzialne za ostry smak lub efekt wzdymaj膮cy nie przenikaj膮 do pokarmu. W czasie ci膮偶y nale偶y szczeg贸lnie wystrzega膰 si臋 da艅, kt贸rych spo偶ycie niesie ze sob膮 ryzyko zaka偶enia mikrobiologicznego. Przyk艂adowo 鈥 zaleca si臋 unikanie jadania surowego mi臋sa (tatar), surowych ryb (sushi), czy niepewnych produkt贸w, kt贸re mog膮 by膰 ska偶one (np. surowego mleka nie poddanego procesowi pasteryzacji).

Ile kilokalorii jest potrzebne czasie ci膮偶y i laktacji?

Jad艂ospis dla kobiet w ci膮偶y i karmi膮cych piersi膮 nie mo偶e by膰 zbyt niskokaloryczny. Dok艂adne zapotrzebowanie zale偶y jednak od indywidualnych potrzeb organizmu, poziomu aktywno艣ci fizycznej oraz tego kt贸ry to trymestr ci膮偶y lub ile miesi臋cy ma dziecko karmione piersi膮 (czy mleko to jedyny pokarm). W pierwszych 3 miesi膮cach ci膮偶y nale偶y spo偶ywa膰 tyle kilokalorii ile wynosi nasze zapotrzebowanie w normalnych warunkach 鈥 obliczone w zale偶no艣ci od masy cia艂a i aktywno艣ci fizycznej. W drugim trymestrze zaleca si臋 zwi臋kszenie energetyczno艣ci o 360 kcal dziennie, z kolei w trzecim trymestrze liczba kilokalorii powinna by膰 zwi臋kszona o 475 kcal w stosunku do energetyczno艣ci diety przed zaj艣ciem w ci膮偶臋. W czasie laktacji zaleca si臋 dodatkowe spo偶ywanie 505 kcal dziennie i kaloryczno艣膰 jad艂ospisu nie powinna by膰 ni偶sza ni偶 1800 kcal, aby zapobiec utracie w艂a艣ciwo艣ci immunologicznych pokarmu.