Dieta DASH

Dieta pude艂kowa
DASH

Na nadci艣nienie t臋tnicze cierpi a偶 40% os贸b powy偶ej 25 roku 偶ycia i a偶 30% Polak贸w nie jest 艣wiadomych swojej choroby. Leczenie nadci艣nienia t臋tniczego obejmuje nie tylko terapi臋 lekow膮, ale r贸wnie偶 zmian臋 stylu 偶ycia i d膮偶enie do zwi臋kszenia aktywno艣ci fizycznej, utrzymywania prawid艂owej masy cia艂a oraz stosowanie prawid艂owo zbilansowanej diety.

Dieta DASH - cateringi oferuj膮c臋 t臋 diet臋

Wybierz miasto, aby zobaczy膰 wszystkie cateringi
Wybierz miasto, aby zobaczy膰 wszystkie cateringi

Czym jest dieta DASH

Jakie efekty mo偶emy dzi臋ki niej uzyska膰?

Klinika w Mayo na drodze wieloletnich bada艅 nad dietoterapi膮 nadci艣nienia t臋tniczego opracowa艂a diet臋 DASH (ang. Dietary Approaches to Stop Hypertension). Zauwa偶ono, 偶e ju偶 po 8 tygodniach stosowania jej pacjenci osi膮gali znaczne post臋py w leczeniu 鈥 wykazano obni偶enie ci艣nienia skurczowego o ok. 7,2 mm Hg, a rozkurczowego o ok. 2,8 mm Hg. Te spektakularne efekty zawdzi臋czamy specjalnej kompozycji jad艂ospisu. Zapewnia ona bardzo wysok膮 poda偶 potasu, kt贸ra u os贸b z nadci艣nieniem t臋tniczym powinna wynosi膰 4700 mg. 殴r贸d艂em tego sk艂adnika s膮 przede wszystkim owoce i warzywa, takie jak pomidory, ziemniaki, banany, awokado i ro艣liny str膮czkowe. Istotnym elementem diety DASH jest tak偶e znaczne ograniczenie spo偶ycia sodu, w kt贸ry obfituj膮 bogatosolne dania i produkty 鈥 np. w臋dliny, sery 偶贸艂te, w臋dzonki, pieczywo, warzywa konserwowe, s艂one przek膮ski, potrawy typu fast food. Zwraca si臋 r贸wnie偶 uwag臋 na codzienne pokrywanie zapotrzebowania na wap艅, magnez, b艂onnik pokarmowy oraz niezb臋dne kwasy t艂uszczowe.

Z czego sk艂ada si臋 ta dieta?

Na diecie DASH nale偶y stosowa膰 produkty obfituj膮ce w sk艂adniki sprzyjaj膮ce obni偶aniu ci艣nienia t臋tniczego, czyli takie, kt贸re s膮 bogate w potas i nie obfituj膮 w s贸d, przyk艂adowo: awokado, ziemniaki, pomidory, morele, banany. Zaleca si臋 jadanie 4-5 porcji warzyw i 4-5 porcji owoc贸w, dlatego dla niekt贸rych mo偶e by膰 to bardzo du偶a zmiana! Kolejn膮 grup膮 偶ywieniow膮 s膮 produkty zbo偶owe, kt贸re zaleca si臋 jada膰 w ilo艣ci 7-8 porcji dziennie. Nale偶y r贸wnie偶 unika膰 du偶ego dodatku soli do posi艂k贸w i wyeliminowa膰 konsumpcj臋 alkoholu.

殴r贸d艂a bia艂ka w diecie DASH

W tym wariancie diety s膮 stosowane wy艂膮cznie chude produkty mleczne, takie jak odt艂uszczone twarogi, niskot艂uszczowe mleko, czy jogurty naturalne. Zalecana dzienna ilo艣膰 obejmuje 2-3 porcje i warto o tym pami臋ta膰, poniewa偶 mi臋dzy innymi dzi臋ki nabia艂owi pokrywane jest zapotrzebowanie na wap艅. Ten model 偶ywieniowy opiera si臋 na stosowaniu chudych rodzaj贸w mi臋sa, jaj, owoc贸w morza i ryb w ilo艣ci 2-3 porcji dziennie (1 porcja to np. 85 g gotowanego mi臋sa). Jedn膮 z bardzo wa偶nych grup produkt贸w s膮 te, kt贸re obfituj膮 w b艂onnik, potas i magnez, czyli ro艣liny str膮czkowe, orzechy oraz ziarna, kt贸re nale偶y spo偶ywa膰 w ilo艣ci 4-5 porcji tygodniowo (1 porcja = 15 g orzech贸w lub 0,5 fili偶anki ugotowanych str膮czk贸w). 殴r贸d艂a t艂uszczu w diecie DASH s膮 pochodzenia ro艣linnego i proponuje si臋 jadanie ich w ilo艣ci 2-3 porcji dziennie, przy czym 1 porcja to np. 1 ma艂a 艂y偶eczka oliwy z oliwek.

S艂odycze w diecie DASH

W Internecie mo偶emy spotka膰 si臋 z twierdzeniami, 偶e w tym sposobie 偶ywienia wr臋cz zalecane s膮 s艂odycze. Taka informacja mo偶e wygl膮da膰 zach臋caj膮co, ale jednocze艣nie mo偶e zmyli膰 wiele os贸b i doprowadzi膰 do pewnych nieporozumie艅. To prawda, 偶e tw贸rcy tej diety zalecaj膮 jadanie ok. 5 porcji s艂odyczy tygodniowo, ale鈥 1 porcja to np. 1 艂y偶eczka d偶emu, 1 ma艂y kubeczek jogurtu owocowego, czy 15 g 偶elek. Dieta DASH dzi臋ki przyzwoleniu na okazjonalne i bardzo niewielkie ilo艣ci s艂odyczy jest bardziej realna w stosowaniu, poniewa偶 nie musimy ca艂kowicie eliminowa膰 niekt贸rych przek膮sek. Warto jednak pami臋ta膰, 偶e standardowe porcje s膮 naprawd臋 ma艂e i codzienne jadanie p膮czk贸w, po艂owy tabliczki czekolady, czy deser贸w lodowych nie b臋dzie wpisywa艂o si臋 w pierwotne za艂o偶enia, a wi臋c mo偶e by膰 du偶膮 przeszkod膮 w osi膮gni臋ciu efekt贸w przy d膮偶eniu do redukcji nadci艣nienia t臋tniczego.

Zalety tego wariantu

Ogromn膮 zalet膮 diety DASH jest to, 偶e ma ona solidne pod艂o偶e w badaniach naukowych. Mo偶emy mie膰 pewno艣膰, 偶e jej zastosowanie pomo偶e nam przy terapii nadci艣nienia t臋tniczego i skutecznie oddali nas od powa偶nych konsekwencji tej choroby. Co wi臋cej, opiera si臋 ona na bardzo korzystnych dla zdrowia zaleceniach, dlatego b臋dzie dobrym wyborem tak偶e dla os贸b choruj膮cych na cukrzyc臋, mia偶d偶yc臋, czy zmagaj膮cych si臋 z oty艂o艣ci膮. Wybranie tego wariantu z cateringu dietetycznego b臋dzie dobr膮 decyzj膮 dla os贸b, kt贸re chcia艂yby zadba膰 o sw贸j organizm i nauczy膰 si臋 jak powinny wygl膮da膰 prawid艂owo skomponowane posi艂ki. Z tego wzgl臋du, 偶e dieta DASH mo偶e by膰 nieco skomplikowana dla os贸b pocz膮tkuj膮cych z tym modelem 偶ywieniowym, zam贸wienie diety pude艂kowej mo偶e by膰 doskona艂ym rozwi膮zaniem.

Czy odpowiada Ci dieta DASH?

Wybierz, por贸wnaj i zam贸w online w najlepszym cateringu dietetycznym z Dietly

Posi艂ek