Dieta Bez glutenu i laktozy/nabia艂u

Dieta pude艂kowa
Bez glutenu i laktozy/nabia艂u

W przypadku tego wariantu ze wszystkich posi艂k贸w wykluczane s膮 藕r贸d艂a glutenu, kt贸ry znajdziemy w niekt贸rych zbo偶ach: w pszenicy, j臋czmienie i 偶ycie. Niekiedy owies jest tak偶e zanieczyszczony glutenem, dlatego zaleca si臋 wybieranie tylko takich produkt贸w z jego udzia艂em, kt贸re b臋d膮 posiada艂y certyfikat produktu bezglutenowego. Dodatkowo eliminowane s膮 wszystkie sk艂adniki b臋d膮ce 藕r贸d艂em laktozy, czyli cukru mlecznego.

Dieta Bez glutenu i laktozy/nabia艂u - cateringi oferuj膮c臋 t臋 diet臋

Wybierz miasto, aby zobaczy膰 wszystkie cateringi
Wybierz miasto, aby zobaczy膰 wszystkie cateringi

Czym jest dieta Bez glutenu i laktozy/nabia艂u

Z czego sk艂ada si臋 ta dieta?

Dieta z wykluczeniem glutenu i laktozy/nabia艂u opiera si臋 na bezglutenowych zbo偶ach oraz warzywach, owocach. 殴r贸d艂a bia艂ka obejmuj膮 g艂贸wnie ryby, mi臋so oraz ro艣liny str膮czkowe. Z kolei zapotrzebowanie na korzystne kwasy t艂uszczowe pokrywane jest dzi臋ki udzia艂owi orzech贸w, nasion oraz olej贸w (oliwy z oliwek, oleju rzepakowego). Zgodnie z og贸lnymi zaleceniami, proponuje si臋 spo偶ywanie 4-5 posi艂k贸w dziennie. Posi艂ki nale偶y spo偶ywa膰 regularnie, co ok. 3-4 godziny. Pierwszy posi艂ek warto jest jada膰 w ci膮gu godziny od pobudki, a kolacj臋 na oko艂o 2-3 godziny przed snem.

Dla kogo?

Ten wariant diety jest przeznaczony dla os贸b, kt贸re musz膮 eliminowa膰 nie tylko gluten, ale r贸wnie偶 nabia艂 lub laktoz臋. Dieta bezglutenowa jest form膮 leczenia celiakii, nieceliakalnej nietolerancji glutenu oraz niekiedy jest stosowana przez osoby z alergi膮 na pszenic臋. Polega ona na ca艂kowitym wykluczeniu glutenu, kt贸ry zawarty jest w produktach zawieraj膮cych 偶yto, pszenic臋 lub j臋czmie艅 w ilo艣ci wi臋kszej ni偶 20 mg/1 kg. Z kolei nabia艂 wykluczany jest w sytuacji stwierdzonej alergii na bia艂ka mleka, przez kobiety karmi膮ce dziecko ze skaz膮 bia艂kow膮 oraz niekiedy tak偶e w innych przypad艂o艣ciach 鈥 np. w celu zmniejszenia nasilenia zmian tr膮dzikowych. Eliminacja laktozy jest wprowadzana przez osoby, kt贸re jej nie toleruj膮, co oznacza, 偶e ich organizm nie jest zdolny do produkcji odpowiedniej ilo艣ci enzymu rozk艂adaj膮cego ten mleczny dwucukier. Objawami nietolerancji laktozy s膮 wzd臋cia, gazy, b贸le brzuchy i biegunka po spo偶yciu produkt贸w mlecznych bogatych w ten cukier 鈥 np. mleko, sery bia艂e.

Jad艂ospis w praktyce

Osoby z nietolerancj膮 laktozy mog膮 stosowa膰 specjalne produkty mleczne bezlaktozowe, natomiast chorzy na alergi臋 na bia艂ka mleka krowiego powinny wyeliminowa膰 je ca艂kowicie i ewentualnie wdro偶y膰 ro艣linne odpowiedniki nabia艂u. Ze wzgl臋du na bardzo wysokie podobie艅stwo bia艂ek znajduj膮cych si臋 w mleku krowim do tych, kt贸re s膮 sk艂adnikiem innych mlek (np. koziego) 鈥 zaleca si臋 unikanie nabia艂u od innych zwierz膮t. W zakresie eliminacji glutenu, nale偶y unika膰 wszystkich zb贸偶, kt贸re je zawieraj膮 (偶yto, pszenica, j臋czmie艅) oraz uwa偶a膰 na produkty, kt贸re mog膮 je mie膰 w formie dodatk贸w np. s艂odu j臋czmiennego, b艂onnika pszennego. Kucharze z catering贸w dietetycznych przygotowuj膮cy posi艂ki bez glutenu i nabia艂u dbaj膮 o to, aby by艂y one na tyle smakowite, 偶eby 艂atwo mo偶na by艂o zapomnie膰 o swojej eliminacji pokarmowej.

Na co nale偶y uwa偶a膰?

Gdy eliminujemy sk艂adniki 偶ywieniowe ze wzgl臋du na nasz stan zdrowia, to bardzo wa偶nym jest 艣wiadomo艣膰 tego, w jakich produktach mog膮 by膰 one ukryte aby zapobiec przypadkowemu spo偶yciu. Takie okazjonalne odst臋pstwa mog膮 okaza膰 si臋 bardzo niebezpieczne w przypadku alergik贸w, u kt贸rych nara偶enie na alergen (np. bia艂ko pszenicy, bia艂ko mleka krowiego) niekiedy prowadzi do zagra偶aj膮cego 偶yciu ataku anafilaktycznego. Wykazano r贸wnie偶, 偶e osoby choruj膮ce na celiaki臋 zwi臋kszaj膮 swoje ryzyko wielu konsekwencji zdrowotnych tej choroby nawet w przypadku okazjonalnego nara偶ania si臋 na spo偶ycie glutenu. Z tego wzgl臋du nale偶y czyta膰 sk艂ady wszystkich kupowanych produkt贸w i dopytywa膰 si臋 o sk艂adniki da艅 zamawianych w restauracjach. Z uwagi na mnogo艣膰 zagro偶e艅 warto rozwa偶y膰 zastosowanie w艂a艣nie cateringu dietetycznego bez glutenu i bez nabia艂u/laktozy.

Wa偶ne sk艂adniki diety

Tak jak ka偶da dieta eliminacyjna, r贸wnie偶 ten wariant mo偶e wi膮za膰 si臋 z r贸偶nymi konsekwencjami je艣li nie b臋dzie prawid艂owo zbilansowany. Pami臋tajmy o tym, 偶e przy rezygnacji z wi臋kszo艣ci produkt贸w zbo偶owych, mo偶emy mie膰 trudno艣ci z pokrywaniem naszego zapotrzebowania na b艂onnik, magnez i witaminy z grupy B. Aby unikn膮膰 mo偶liwych niedobor贸w, posi艂ki powinny obfitowa膰 w warzywa, orzechy i nasiona. Z kolei przy wykluczeniu nabia艂u istnieje prawdopodobie艅stwo osi膮gania zbyt niskiej poda偶y wapnia, kt贸ry jest budulcem naszych ko艣ci. Aby zapobiec zwi臋kszonemu ryzyku osteoporozy i z艂ama艅 ko艣ci, wa偶ne jest wprowadzanie do diety innych 藕r贸de艂 tego pierwiastka. Nale偶膮 do nich ro艣liny str膮czkowe i przetwory na ich bazie (np. tofu), zamienniki nabia艂u fortyfikowane w wap艅 (np. mleka ro艣linne) oraz zielone ro艣liny li艣ciaste i sezam. Ze wzgl臋du na to, 偶e bezpieczne wdro偶enie tego rodzaju jad艂ospisu wymaga stosunkowo szerokiej wiedzy na temat od偶ywiania, to warto zdecydowa膰 si臋 na catering dietetyczny. Dieta pude艂kowa nie tylko pomo偶e nam w zapobieganiu r贸偶norodnych niedobor贸w, ale r贸wnie偶 b臋dzie doskona艂ym 藕r贸d艂em inspiracji do samodzielnego przygotowywania posi艂k贸w.

Czy odpowiada Ci dieta Bez glutenu i laktozy/nabia艂u?

Wybierz, por贸wnaj i zam贸w online w najlepszym cateringu dietetycznym z Dietly

Posi艂ek