Blog

Kalkulator BMI – normy i wzór na wskaźnik masy ciała

Sprawdź, czy masz prawidłową masę ciała – kalkulator BMI pomoże Ci w określeniu, czy aktualna waga jest odpowiednia w stosunku do wzrostu. Miernik BMI przydaje się nie tylko w czasie odchudzania, ale również na co dzień, aby mieć świadomość tego, czy nasze ciało jest w dobrej formie.

Co znajdziesz w tym artykule?

BMI co to znaczy?

BMI to skrót od ang. body mass index, czyli wskaźnik masy ciała lub inaczej indeks masy ciała. Pomaga w określeniu, czy aktualna masa ciała jest prawidłowa w stosunku do wzrostu. BMI wskaźnik stosuje się, aby sprawdzić, czy utrzymujemy prawidłową wagę.

Czym jest kalkulator BMI? Kalkulator wagi

Kalkulator BMI to narzędzie, dzięki któremu w szybki sposób możemy obliczyć ile wynosi nasz wskaźnik masy ciała. Na podstawie wyniku łatwo ocenić, czy nasza waga jest prawidłowa, czy mamy nadwagę, otyłość, albo niedowagę. Skorzystanie z kalkulatora BMI jest również dobrym początkiem w procesie redukcji masy ciała – dzięki temu łatwiej jest nam oceniać postępy. Jednym słowem, jest to kalkulator wagi wskazującej na to, czy jest ona prawidłowa.

Jak powstał kalkulator BMI?

Pierwowzór BMI kalkulatora stworzył w 1832 roku matematyk Adolphe Quételet – to właśnie on zauważył, że istnieje ważna zależność między wzrostem a masą ciała człowieka. Następnie w 1972 roku Ancel Keys sformułował na podstawie wyników Quételeta wzór matematyczny do obliczania, czy masa ciała jest prawidłowa – tak powstał aktualnie stosowany wskaźnik masy ciała, czyli przelicznik BMI.

Photo by Theme Inn on Unsplash

Co to BMI? O czym świadczy?

Warto podkreślić, że informacja o samej wadze niewiele będzie znaczyła np. dla lekarza, czy dietetyka. Wszystko z tego powodu, że dla jednej osoby 80 kg może być prawidłową masą ciała, a dla innej będzie to oznaczało otyłość. Z kolei wynik z kalkulatora BMI mówi nam o tym, jak kształtuje się proporcja miedzy naszą wagą a wzrostem, dzięki czemu uzyskany wynik można już odnieść do uniwersalnych norm. Właśnie dlatego w medycynie, badaniach kontrolnych, czy w badaniach naukowych stosuje się zwykle kalkulator BMI – z większą łatwością można dzięki niemu stwierdzić czy badana osoba ma prawidłową masę ciała.

Zatem wynik, który uzyskamy z wykorzystaniem kalkulatora BMI powie nam o tym, czy nasza masa ciała jest prawidłowa w stosunku do naszego wzrostu.

Jak obliczyć BMI? Prosty wzór na BMI

Chcesz wiedzieć, jak obliczamy BMI? Do obliczenia BMI potrzebujemy tylko dwóch informacji – wzrostu oraz masy ciała. Następnie możemy w prosty sposób policzyć ten wskaźnik samodzielnie lub skorzystać z kalkulatora BMI.

Wzór na BMI – prosty BMI wzór:

Przykładowo, jeśli nasz wzrost to 170 cm, a masa ciała 70 kg, to na początku powinniśmy policzyć ile wyniesie nasz wzrost podniesiony do kwadratu jeśli podamy go w metrach. Czyli: 1,70m*1,70m = 2,89m2

Ten wynik to liczba, przez którą następnie dzielimy naszą masę ciała. Czyli: 70 kg / 2,89m2 = 24,2 kg/m²

Pomiary BMI

Aby zrobić pomiary BMI wystarczy sprawdzić swoją masę ciała na wadze oraz zmierzyć wzrost. Na podstawie tych danych da się wyliczyć indeks masy ciała.

Oblicz BMI online – kalkulator BMI


>>> Tutaj skorzystasz z kalkulatora BMI <<<

>> (otwiera się na nowej zakładce)”>Kliknij tutaj >>>

Kalkulator BMI dla mężczyzn i kobiet jest taki sam – oblicz ogólne BMI dla dorosłych, aby uzyskać wynik.


Kalkulator BMI zakresy – BMI normy

Gdy już obliczymy ile wynosi nasz wskaźnik masy ciała (BMI), to możemy sprawdzić, co on oznacza. Niezbędne jest do tego skorzystanie z wartości BMI. Poniżej znajdziesz BMI zakresy według których sprawdzisz co oznacza Twój wskaźnik masy ciała. Zakresy BMI dla kobiety i BMI mężczyzny są takie same. Jedynie niektóre osoby dorosłe nie powinny się w inny sposób odnosić do indeksu masy ciała, co wyjaśniamy poniżej.

BMI normy Znaczenie
<18,5 kg/m² niedowaga
18,5 – 24,9 kg/m² waga prawidłowa – idealny BMI
25 – 29,9 kg/m² nadwaga
30 – 34,9 kg/m² otyłość I stopnia
35 – 39,9 kg/m² otyłość II stopnia
> 40 kg/m² otyłość III stopnia

BMI kobieta i BMI mężczyzna – indeks masy ciała

Powyższe normy BMI odnoszą się zarówno do kobiet, jak i mężczyzn. Wyjątkami są osoby wysportowane, których nadwyżka masy ciała jest związana z duża zawartością masy mięśniowej. Inne ma BMI kobieta w ciąży, dlatego w przypadku ciężarnych w inny sposób wylicza się prawidłowe przybieranie na masie ciała.

Co oznaczają BMI normy?

W przypadku, gdy nasze BMI przekracza 25 kg/m², to warto rozważyć podjęcie się diety odchudzającej w celu osiągnięcia prawidłowej masy ciała. Okazuje się bowiem, że kwestia utrzymania BMI prawidłowego w zalecanym zakresie (18,5 – 24,9 kg/m²) to zdecydowanie nie tylko kwestia wizualna. Waga prawidłowa przynosi wiele korzyści zdrowotnych. Ryzyko wielu poważnych chorób jest dużo wyższe przy nadmiernym BMI, szczególnie jeśli wynosi ono ponad 30 kg/m², czyli występuje otyłość.

U kogo kalkulator BMI się nie sprawdzi?

Z uwagi na to, że kalkulator BMI mówi nam tylko o tym jak wygląda stosunek masy ciała do wzrostu, są pewne przypadki, w których wynik uzyskany na podstawie obliczania BMI nie będzie miarodajny w zakresie sprawdzania czy nasza waga jest w normie. Kiedy nie powinniśmy sugerować się wynikiem z kalkulatora BMI?

Dzieci

Wśród dzieci nie stosuje się współczynnika BMI do oceny stanu odżywienia i postępów rozwoju organizmu. Służą do tego siatki centylowe, dzięki którym możemy w prosty sposób sprawdzić, czy masa ciała oraz wzrost dziecka jest prawidłowy w danym przedziale wiekowym.

Osoby wysportowane

Jednym z minusów, jaki ma współczynnik BMI jest to, że u osób z rozbudowaną tkanką mięśniową wynik nie odzwierciedla faktycznego stanu. Przykładowo, jedna osoba może mieć BMI prawidłowe – 24 kg/m² przy zawartości tkanki tłuszczowej 23%, a druga osoba może mieć teoretycznie za wysokie BMI (np. 28 kg/m²) mimo, że zawartość tkanki tłuszczowej będzie wynosiła 10%, zatem nie będzie to oznaczało nadwagi.

Z uwagi na ten aspekt zaleca się, aby osoby z dużą zawartością tkanki mięśniowej stosowały dodatkowe pomiary poza ważeniem się – np. pomiar składu ciała, mierzenie obwodów, stosowanie fałdomierza. Zatem w przypadku wysokiej zawartości tkanki mięśniowej miernik BMI nie odpowie na pytanie, czy mamy prawidłową masę ciała.

Kobiety w ciąży

U kobiet w ciąży kalkulator BMI również może wskazywać wynik niezgodny z faktycznym stanem masy ciała. W przypadku oceny wagi kobiet ciężarnych istotne jest BMI przed zajściem w ciążę, a następnie stosuje się kontrolę przyrostu masy ciała na przestrzeni kolejnych trymestrów, bez dodatkowego wyliczania BMI.

Prawidłowe BMI wzór – oblicz prawidłową wagę

Aby sprawdzić, jaka jest Twoja waga prawidłowa, należy obliczyć masę ciała przy idealnym BMI z wykorzystaniem we wzorze Twojego wzrostu. Idealne BMI mieści się między 18,5 a 24,9.

Jaka jest prawidłowa waga dla Ciebie? Podstaw do poniższych wzorów Twój wzrost, aby obliczyć wagę prawidłową.

  • Krok pierwszy – obliczenie wagi prawidłowej przy najniższym idealnym BMI.
  • Krok drugi – obliczenie wagi prawidłowej przy najwyższym idealnym BMI.
  • Krok trzeci – obliczenie wagi prawidłowej, która mieści się w idealnym BMI – przelicznik BMI należnego.

Jak obliczyć wagę do wzrostu?

Stosunek wagi do wzrostu to nic innego jak BMI. Jeśli chcemy wiedzieć jaka jest nasza waga odpowiednia do wzrostu, to wystarczy skorzystać z powyższego wzoru na prawidłowe BMI.

Podsumowując, licznik BMI jest bardzo uniwersalnym narzędziem umożliwiającym ocenę, czy nasza masa ciała jest proporcjonalna w stosunku do wzrostu – możemy w kilka sekund sprawdzić czy mamy prawidłową wagę, niedowagę, nadwagę, czy otyłość. Są jednak pewne wady kalkulatora BMI – nie u każdego będzie to dobra metoda do oceny masy ciała. U dzieci, u kobiet w ciąży, a także u osób z rozbudowaną tkanką mięśniową stosuje się inne metody, które są w ich przypadku bardziej miarodajne.

Popularne wpisy na blogu:

Co jeść na rowerze? Dieta rowerzysty
Szybki obiad wegetariański – przepisy z kuchni świata
Jak przebiega trawienie posiłku w praktyce? Czy picie wody rozwadnia enzymy?
Co to superfoods i czy warto je jeść?
Zdrowe kanapki – czy mogą być codziennym elementem diety?
Lista badań kontrolnych, które warto zrobić
Jak przygotować się do szczepienia na koronawirusa?
Jakie badania warto wykonać? Lista badań dla mężczyzn po 50 r.ż.
Jakie badania warto wykonać? Lista badań dla kobiet po 50 r.ż.
Badania profilaktyczne dla mężczyzn po 40 r.ż. – które warto zrobić?
Jakie badania profilaktyczne dla kobiet warto zrobić po 40 roku życia?
Jakie badania dla kobiet warto zrobić po 30 roku życia?
Jakie badania kontrolne warto zrobić po 30? Badania profilaktyczne dla mężczyzn
Badania dla mężczyzn 20-30 r.ż. – Jakie badania krwi wykonać przed 30-stką?
Jakie badania kontrolne wykonać przed 30-stką? Zalecenia dla kobiet 20-30 r.ż.

Podobne artykuły