Wybieraj, porównuj i zamawiaj online w najlepszych cateringach dietetycznych w Polsce

Głód emocjonalny – czym jest i jak go odróżnić od głodu fizycznego?

Określenie głód emocjonalny odnosi się do poczucia chęci sięgnięcia po jedzenie bez podstaw czysto fizjologicznych, ale ze względu na stan psychiczny. W dużym skrócie, głód emocjonalny pojawia się po to, abyśmy w szybki sposób poczuli się lepiej – po to, aby zaspokoić potrzeby emocjonalne, a nie potrzeby fizyczne naszego organizmu. Niestety efektem sięgania po żywność przy wystąpieniu głodu emocjonalnego jest zwykle nasilenie się występującego problemu. Nie rozwiązujemy w ten sposób problemu psychologicznego, który jest jego podłożem, co oznacza, że głód emocjonalny może pojawiać się wielokrotnie, póki nie zajmiemy się prawdziwą przyczyną jego występowania.  Z kolei zaspokojenie głodu fizycznego poprzez spożycie posiłku będzie miało skuteczne rezultaty, ponieważ w tym przypadku to właśnie brak energii z pożywienia jest przyczyną pojawienia się tego uczucia.

Więcej o aktywności fizycznej i motywowaniu się do niej napisaliśmy w tych artykułach:

Czy towarzyszy Ci głód emocjonalny?

Aby dowiedzieć się, czy głód emocjonalny to towarzyszący nam problem, warto odpowiedzieć sobie na najważniejsze pytania:

  • Czy nagradzasz siebie poprzez jedzenie?
  • Czy często jesz po to, aby poczuć się lepiej psychicznie (np. gdy odczuwasz niepokój, stres, nudę, smutek, złość)?
  • Czy sięgasz po jedzenie także w sytuacjach, w których nie jesteś głodny lub jesz dalej mimo, że już jesteś najedzony?
  • Czy jesz więcej, gdy się stresujesz?
  • Czy jedzenie sprawia, że czujesz się bezpieczniej i spokojniej?
  • Czy czujesz się źle, gdy nie masz w pobliżu nic do jedzenia?

Odpowiedzenie sobie na te pytania nakierowuje nas na to, czy głód emocjonalny nas dotyczy, a jeśli tak, to w jakich sytuacjach. Możemy bowiem odczuwać głód emocjonalny pod wpływem stresu i złości, ale może się on również pojawiać, gdy jesteśmy w pełni spokojni, ale doświadczamy smutku lub uczucia znudzenia. Gdy czujemy się niepewnie – np. szukamy pracy, mamy nowe otoczenie, nie układają się nam relacje z bliskimi, to głód emocjonalny może się pojawić jako sygnał, że potrzebujemy doświadczać uczucia bezpieczeństwa. W takim wypadku możemy w efekcie głodu emocjonalnego sięgać po posiłki, które dobrze się nam kojarzą, a po ich spożyciu (tylko chwilowo) możemy odczuć ulgę psychiczną.

Photo by Toa Heftiba on Unsplash

Najczęstsze przyczyny głodu emocjonalnego

W przeciwieństwie do głodu fizycznego, głód emocjonalny NIE zależy od tego ile w ciągu danego dnia zjedliśmy i kiedy ostatnio spożyliśmy posiłek. Głód emocjonalny zależy głównie od naszych emocji i uczuć i odczuwanie go jest jedną z form radzenia sobie z problemem, który jednak nie jest efektywny. Skuteczne rozwiązanie problemu psychicznego wiąże się ze zrozumieniem podłoża naszego samopoczucia, w czym może pomóc nam rozmowa z bliskimi osobami lub wizyta u psychologa. Poddawanie się głodowi emocjonalnemu może mieć bardzo poważne skutki – może to bowiem prowadzić do rozwoju otyłości, zwiększenia ryzyka wielu chorób cywilizacyjnych (ze względu na sięganie po niezdrowe produkty) oraz rozwinięcia się zaburzeń odżywiania.

Więcej o tym jak w zdrowy sposób wprowadzić bardziej elastyczną dietę napisaliśmy tutaj: Posiłek rekreacyjny vs. cheat meal – jak zmniejszyć restrykcję diety dbając o swoją psychikę?

Jakie są najczęstsze przyczyny głodu emocjonalnego?

  • Stres – na stresujące sytuacje możemy reagować dwojako – niektórzy tracą przez nie apetyt, a inni odreagowują stres sięgając po apetyczne posiłki w wyniku towarzyszącego głodu emocjonalnego. Jeśli to właśnie stres jest podłożem naszego głodu emocjonalnego, to warto wypróbować nowe sposoby radzenia sobie z nim – zastanówmy się co jeszcze pomaga nam się uspokoić. Lepszym rozwiązaniem od podjadania będzie wyjście na spacer, rozmowa z przyjaciółką, medytacja, ćwiczenia, czy sięgnięcie po książkę – takie czynności mogą skutecznie zredukować stres, czyli również przyczynę głodu emocjonalnego.
  • Niekomfortowe emocje – strach, złość, smutek, niepokój, czy poczucie wstydu to emocje, które zwykle nie są dla nas przyjemne. Głód emocjonalny to jedna z form ucieczki przed nimi – aby mu zapobiec warto zastanowić się co jest przyczyną naszego smutku, czy złości i następnie dążyć do rozwiązania tego problemu lub pogodzenia się z nim.
Photo by JESHOOTS.COM on Unsplash
  • Uczucie nudy i brak celu – bezczynność nierzadko jest początkiem głodu emocjonalnego. Gdy odczuwamy nudę, to najszybszą i najwygodniejszą formą poradzenia sobie z nią jest sięgnięcie po smartfona, oglądnie telewizji lub… podjadanie. Takie szybkie rozwiązanie nie będą dla nas sprzyjające w dłuższej perspektywie – jeśli zauważamy u siebie głód emocjonalny spowodowany uczuciem nudy, to warto zastanowić się jakie są nasze prawdziwe cele i pragnienia w życiu w skali długoterminowej, aby zmotywować się wystarczająco do podejmowania czynności wymagających większego wysiłku, ale lepszych dla nas samych.
  • Nawyk zajadania emocji – jeśli w przeszłości sięganie po jedzenie niemalże zawsze towarzyszyło różnorakim emocjom i stanowiło formę nagrody lub pocieszenia, to głód emocjonalny może pojawiać się w wyniku wykształcenia takiego nawyku. W takim wypadku warto zastanowić się w jaki inny sposób możemy sobie umilić czas zarówno po osiągnięciu sukcesu, jak i w przypadku odnoszenia porażki.

Więcej o głodzie emocjonalnym wywołującym chęć na słodycze napisaliśmy tutaj: Jak ograniczyć słodycze i jak się do tego zmotywować? – cz. I

Różnice między głodem emocjonalnym a głodem fizycznym

Głód emocjonalnyGłód fizyczny
Odczuwamy potrzebę sięgnięcia po konkretny produkt lub potrawę (np. czekoladę, pizzę, chipsy)Odczuwamy potrzebę sięgnięcia po jakiekolwiek jedzenie (choć oczywiście możemy mieć większą ochotę na konkretne danie, ale ten głód będzie zaspokojony nawet jeśli zjemy coś innego)
Pojawia się niezależnie od tego jaki czas minął od ostatniego posiłkuPojawia się dopiero po upływie kilku godzin od ostatniego posiłku
Powstaje nagle i jego uczucie jest od razu bardzo intensywnePowstaje stopniowo i jego nasilenie wzrasta z czasem
Istnieją konkretne schematy pojawiania się tego głodu – np. zawsze jak wracam zmęczony z pracy, jak się stresuję, jak jest mi przykro Schemat pojawiania się tego głodu ściśle zależy od pozostałych posiłków (np. jestem głodny o 12, bo śniadanie jadłem kilka godzin temu)
Uczucie nasycenia fizycznego nie wystarcza do zaspokojenia tego głodu Ten głód ustępuje, gdy się najadamy
Po zaspokojeniu tego głodu możemy odczuwać poczucie winy i wstyduZaspokojenie tego głodu powoduje, że czujemy się nasyceni i nie powinno wywoływać poczucia winy
www.dietly.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *